Leta stallplats, när börja?

Sv: Leta stallplats, när börja?

kl 06-08 Kraft + hösilage

kl 15-16 hösilage

kl 19 hösilage(kraft om man vill)

kl 23 hösilage (kraft om man vill)

De går i gräshagar.

Funderar på om man skulle slagit ner en stolpe i hagen och hänga ett hönät på den

Får ca 2-3 kg ut kl 08 sen får de igen kl 15-16.

Hästen i sig äter ganska långsamt.

Senast ändrad:

2-3 kg är inte då mycket, det äter de flesta stora hästar upp på en timme. 6kg per giva gav jag när jag fodrade 3ggr om dagen, små halvblod.

Dock är det ju just med de väldigt lättfödda som det blir problem när det är långt mellan utfodringarna. Nu säger du att han äter långsamt men vad betyder det i tid? 2-3 kg är inte mycket om det kan gå så långt som 10 timmar innan nästa fodring. Jag hade sett det som ett ganska stort problem om jag letade stallplats faktiskt. Om det inte är så att du kan lösa det med tex mer mat, slowfeeding nät eller automatisk utfodring.

Jag ska fundera på det och har även tittat på automatutfodring som lösning.
Behöver dock prata med stallägaren om detta. De måste ju godkänna det

Jag skulle då aldrig riskera att hästen står utan hö i åtta-tio timmar. Godkänner inte stallägarna en lösning för att hästarna ska slippa stå utan mat så länge skulle jag försöka hitta en annan stallplats. Mer än tre-fyra timmar ska de väl absolut inte stå utan att äta.

Det finns ingen möjlighet att komplettera med halm också då? Så blir det lite mer bukfyllnad också ju.

Sådärja!
Nu har jag förhört mig med stallägaren och det är för denne helt ok att jag på någon vis ordnar så att han har tillgång till hö/halm ute!
Nu behöver jag massor med förslag på olika former av höautomater eller liknande till hagen!

Får jag länka till en butiksida som visar en produkt?

Vad skönt att det löser sig! Jag använder en elastisk grind med magnetlås som kan ställas in på upp till 12 timmar. Alltså en mindre lunchhage i hagen. Om hästen går själv kan det äve fungera med någon form av låda/påse som öppnar sig eller släpps ner.

Våran lunchgrind fungerar bra men en av mina är extremt pillig så vi har fått modifiera några gånger för att han inte ska kunna öppna den. Så fundera på hur "tålig" din lösning behöver vara!

Funderade på en lunchgrind också, men är inte glad för att höet ligger löst ute när det blåser.
Funderade på att kombinera lunchgrind med en Hay Saver från hund&herde

Ett billigt och enkelt alternativ är att bygga en hölåda.
I lådan lägger man ett galler med lagom stora hål så har hästen något att pilla med hela dagen och det går inte åt supermycket hö heller om du inte vill ha fri tillgång?
Vi har använt 1 pflyfaskiva till att bygga 1 hölåda och tycker att det fungerar bra :)

Annars finns det ju slowfeed nät om man tycker det är bra, de drar iaf ut på ät-tiden ganska så länge.

Nu närmar sig flytten!
Den 17 maj flyttar jag honom. Hans hage kommer vara gräsbevuxen. Sen till midsommar släpps de på bete!!

Jag behöver alltså inte fixa med något lunchhö förrän till hösten, och så installerar jag en lunchgrind i hagen.

Blir snart (sommaren) hästägare alt fodervärd till hästen jag har hand om sen 1 år tillbaka.

Jag vill gärna ha en stallplats som uppfyller mina specefika krav. Bor i ett hästtätt område så egentligen borde det inte vara några problem att få en plats, men jag vill inte ha vad som helst.

Är jag på tok för tidigt ute om jag börjar leta nu?

Vad ska man se upp för när man letar stallplats?

Själv är jag skötsam och ordentlig och kan lämna goda referenser.

Detta inlägg är ej menat som en annons

Tycker aldrig man är för tidigt ute .

Lite jag kollade upp
Vad det finns för regler i respektive stall.
Vad som ingår i hyran
Hur stallet ser ut i sin helhet(inget häst och ryttare kan skada sig på
Att ägare är ansvarsfulla
Helst ett stall med äldre människor(hade jag valt) känns som det oftast blir lite mer ordning på saker och ting då!!
Tillgång till paddock alternativ ridhus

Lycka till:):)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 521
Senast: MML
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 752
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Nu måste jag få skriva av mig och få lite input och andra människors synpunkter i detta. Vet inte själv vad jag ska göra och tiden...
Svar
2
· Visningar
1 231
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama