Leta stallplats, när börja?

Rugge

Trådstartare
Blir snart (sommaren) hästägare alt fodervärd till hästen jag har hand om sen 1 år tillbaka.

Jag vill gärna ha en stallplats som uppfyller mina specefika krav. Bor i ett hästtätt område så egentligen borde det inte vara några problem att få en plats, men jag vill inte ha vad som helst.

Är jag på tok för tidigt ute om jag börjar leta nu?

Vad ska man se upp för när man letar stallplats?

Själv är jag skötsam och ordentlig och kan lämna goda referenser.

Detta inlägg är ej menat som en annons

Sv: Leta stallplats, när börja?

Jag började titta på stallplatser tidigt i höstas, min ambition var att börja leta häst aktivt i vår. Men omständigheter förändrades och jag hittade häst redan i november, tackolov hade jag redan då sonderat terrängen och gjort mig en uppfattning om vilka stall som hade gott rykte och den service var sökte. Jag hittade ett perfekt stall och kollade av utbudet av lediga platser. Nu blev dock inget köp av den gången, men jag behöll en boxplats mot kallhyra tills jag hittade ny häst. Och jag är jätteglad att jag gjorde så, för nu står jag i jordens bästa stall och jag behövde inte panikleta plats och kompromissa med vad jag ville ha bara för att jag ville ta hem hästen omgående.

Hej!

Börja direkt skulle jag säga. Då har du koll på stall i närheten och vilka som passar dina krav.

Själv har jag letat i 2 månader och har nu hittat ett stall jag hoppas ska funka. Många stall i mitt närområde passar inte mitt liv på olika sätt.

Så ut och leta du:-)

/Lavinia

Åhhhhh nu vill jag ju slänga ut en annons direkt :P
Skämt åt sido. Känner ju lite hästfolk häromkring, så ska börja förhöra mig :)

Säger som övriga i ock med att du har vissa krav på stallplatsen, så börja leta nu. Kan ju vara så att de stall du vill stå har kö och är bästa att ställa sig i den så fort som möjligt.

Ok.
Ni har rätt, jag börjar leta nu, för det är ändå inte många månader kvar trots alls!

Börja kika runt och höra dig för. En del har ju en uppsägningstid på tre månader, och då kan det finnas möjlighet att man kan "tinga" en box ett par månader i förväg. Och som Masse sa; en del har kölistor.

Lycka till!

Jag tror faktiskt jag har hittat en riktigt bra stallplats. Och bara 3 minuters bilväg hemifrån :D
Dessutom är de villiga att hålla platsen tills jag kan ta den i maj!
Billig hyra, bra hagar, bra ridbana med massor av hindermaterial
Bra uteritts möjligheter.
Allt stro och foder jag behöver finns att köpa på gården, så jag behöver inte köpa in något själv
Och sist men inte minst! Trevligt folk i stallet!!

Tjoho!! :D

Jag erbjöd mig att göra det, men det ville inte stallägaren. Känner dessutom 2 personer i samma stall som går i god för mig, så jag tror inte det är något problem

Det här med att ha egen häst är ju något nytt för mig.

Tänkte kolla om ni tycket att upplägget på min tilltänkta stallplats är bra.

Hyra 900 kr ink halm
Alla fodringar och in/utsläpp ingår.
Stor ridbana med MYCKET hindermaterial
Fina vinterhagar.
Sommarhagar, vilket innebär att jag ej behöver köra iväg honom på bete.
Jättebra uterittsmöjligheter.
Uppställning av transport.
5-10 minuters körväg till 3 stora anläggningar.
3 minuters bilväg allt 15 min på cykel hemifrån.

Hösilage köps in en gemensamt i gång per år.
Havre/korn/betfor/krafft finns att köpa på gården så jag behöver inte köpa in något själv.

Kommer att hamna på en månadskostnad på drygt 1700 för stallplats och foder. Tycker själv det är hyftsat överkomligt :)
Bor trots allt i ett av skånes hästtätaste områden

Låter ju perfekt!! (PMa gärna var det ligger, jag är också på jakt;))

Just att sommarhagar finns är ju stor fördel, det brukar inte finnas här nere.

Det enda negativa är att de inte får lunchhö, men de ska egentligen inte vara några problem. Ingen av de andra hästarna verkar må dåligt av det.

Hoppsan,ja då får vi hoppas att dom har så gott som fri tillgång av hö i hagen,finns ju så många bra sätt att låta hästarna få "begränsad fri tillgång" nu för tiden,med bla slow feeding nät...

Jag stog en kort period i ett stall utan lunchmöjligheter,fick lov att flytta AKUT,och det var det stallet jag fick tag på,hade verkligen inte varit ett förstahandsval om jag hade fått välja,men vi löste det relativt bra med att lägga ut höet i massa småportioner i hela hagen (och det var stoooor) och även hänga upp hönät i träden,dom dagar när jag kom hem från skolan redan vid 14-tiden så höll dom fortfarande på med hönäten,samt att det var några högar hö kvar. Det tog en jäkla tid på morgonen vid utsläpp,och i fall det blåste så fick vi lägga ut det inne i skogen så det höll sig någorlunda kvar,samt att vi hade några små höhäckar.

Då var det dock vår,så gräset började komma också,så det var väll godare och mer intressantare än hö. Hade säkert inte räckt så länge om det var vinter och att hö var det enda som gick att äta.

Tills hösten hade jag hittat ett annat stall,samt jobb så jag kunde oftast ge lunch själv,eller så tog nån annan i stallet lunchen.

kl 06-08 Kraft + hösilage

kl 15-16 hösilage

kl 19 hösilage(kraft om man vill)

kl 23 hösilage (kraft om man vill)

De går i gräshagar.

Funderar på om man skulle slagit ner en stolpe i hagen och hänga ett hönät på den

Senast ändrad:

Men ger du en stor giva hö på morgonen så lär sig ( de flesta) hästar att inte kasta sig i höet och kan helt enkelt äta en timme, vila, äta osv. När jag hade eget stall fodrade vi vid 7, 16 och 22, jag gav så pass stora givor att mina hästar aldrig stod utan hö och hade således fri tillgång, fast alltid fräsch mat.

Det beror ju helt på hur mkt/liet hö de får de ggr.
De får ju ändå 4 ggr/dag så det är ju inte så illa.

Min häst får hö 1 gång om dagen men det hinner inte ta slut innan jag fyller på till nästa gång tex.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 521
Senast: MML
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 752
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Nu måste jag få skriva av mig och få lite input och andra människors synpunkter i detta. Vet inte själv vad jag ska göra och tiden...
Svar
2
· Visningar
1 231
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama