Leta fodervärd men ändå fundera på försäljning:S

Sv: Leta fodervärd men ändå fundera på försäljning:S

Står och undrar precis samma sak... Kanske sälja hästen och skriva in i kontraktet att man har första tjing att köpa tillbaka om hästen säljs vidare?

sådant är inte juridiskt bindande. Sålt är sålt!

Sen är det kanske inte säkert att man kan köpa tillbaka hästen några veckor senare om det skulle visa sig att ägaren inte vill ha kvar den. Det är inte alla som har eget stall bland annat eller pengarna undanlagda heller för den delen.

sådant är inte juridiskt bindande. Sålt är sålt!

Sen är det kanske inte säkert att man kan köpa tillbaka hästen några veckor senare om det skulle visa sig att ägaren inte vill ha kvar den. Det är inte alla som har eget stall bland annat eller pengarna undanlagda heller för den delen.

Nej, men om inte köparen är rent elak och man skriver en notis om det i kontaktet, så kan ju köparen ändå fråga innan hon/han väljer att sälja vidare.
Man måste ju inte köpa tillbaka hästen, men jag skulle tycka det var skönt att i alla fall bli tillfrågad, speciellt om man är fäst vid pållen och rädd för att den ska vandra från hem till hem.

Sälj.

Jag lånade ut min häst, hon fick mat men fodervärden betalade inte försäkringen och flyttade henne utan att informera mig. Tänk om hon kört hästen 100 mil bort?

Jag fick barn för 9½ månad sen. De gick jätte bra att ha hästen de första 2 månaderna för då sov min son på dagarna så jag kunde rida när han låg i vagnen. Min häst tyckte dock de var skittrist att bara gå på ridbanan.

Lånade ut henne och hämtade hastigt hem henne efter 5 månader. Då var min son 7 månader och jag åkte till stallet efter att sambon kom hem. Vilket resluterade i att när sambon kom hem så käka vi snabbt middag och sen åkte jag och när jag kom hem sov hela familjen.
Hästmässigt funkade det ju jätte bra. Men för mig är familjen viktigare.

Jag satt igång henne och tävlade lite. Besluta mig för att försöka sälja men hon visa reaktion på böjprovet så nu går hon på bete medans vi köpt hus och flyttat! Hästen kommer hit om 1 månad och då bär de till atg för undersökning sen kommer jag försöka sälja henne till våren. Och skaffa medryttare under vintern.

Vi ses ju knappt nu när jag är hemma om dagarna, FP dagarna räcker inte i evigheter och de går dessutom åt fler dagar eftersom jag har hästen. Så jag kommer börja jobba 4 månader tidigare än planerat och ska då hinna med ett jobb också!

Det funkar som sagt, men det är tufft, jag pallade det inte och vart jätte depremerad och var under en period även tvungen att äta sömntabletter och ångestdämpande för jag aldrig fick ro att varva ner.

Då har jag säkert världens snällaste unge, börja sova hela nätter när han var 2 veckor. Aldrig vart problem med maten eller ont i magen och han har aldrig vart gnällig osv.

Sälj.
Jag fick barn för 9½ månad sen. De gick jätte bra att ha hästen de första 2 månaderna för då sov min son på dagarna så jag kunde rida när han låg i vagnen. Min häst tyckte dock de var skittrist att bara gå på ridbanan.

Imponerande att det funkade att rida när bebben sov. Hade precis samma tanke som du, men det kan man väl ge sig den på att så fort man landat i sadeln så vaknade den lille ängeln och började gallskrika och innan du kommit av, fått in hästen i stallet osv. så hade ju det lilla livet hunnit skrika förtvivlat en bra stund, då skär det i en mors hjärta.....( Skulle man inte rida så kunde det lilla livet sova 3 tim i sträck :grin:)

Sånt fundera jag med på.Inte så kanske att man kan köpa hästen just då. Men så vet man iaf att han är till salu,han kommer att byta ägare mm. Sånt kan ändå ibland lätta lite..
Står och undrar precis samma sak... Kanske sälja hästen och skriva in i kontraktet att man har första tjing att köpa tillbaka om hästen säljs vidare?

Knyter du en vitesdel till kontraktet kan det ju möjligen fungera. D v s att säljare 1 har förköpsrätt (till marknadspris), om så inte sker utgår ett vite om 20 000 kr till säljare 1.

Då har man ju som säljare 1 rätt till 20 000 kr om man inte får erbjudande om att köpa hästen. MEN om säljare 2/köparen inte önskar betala ut eller redan är i klameri med KFM blir det ju svårt att få ut pengarna. Kanske kan det ändå i någon mån verka till att förköpsrätten iaktas.

Om inte annat kan det vare ett bekvämt sätt för säljare 2/köparen att bli av med hästen om den nu ska säljas.

Jag ammade alltid innan jag åkte och då sov han medans jag red. Sen som jag skrev har jag världens snällaste bebis. Han kan ligga länge efter han vaknat i vagnen/sängen och leka och små prata innan han ledsnar och ska där ifrån.

Hej! Jag ska själv ha barn i november och mina tankar har bara gått i att skaffa en medryttare/halvfodervärd. Då får jag bort halva kostnader + att jag har full koll på vad som händer med min häst då han ska stå kvar i samma stall. Har varit lite diskussioner med sambon, men skulle vi inte klara av det ekonomiskt så blir det försäljning. Räkna på det, sätt ut en annons på halvfodervärd och se om du får nått bra napp. Du kan ju testa. Än finns det tid. ;) Lycka till!!

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 916
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 234
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama