Leta fodervärd men ändå fundera på försäljning:S

S

Schrewelius85

Står nu i de svåra beslutet att jag måste antingen hitta en bra fodervärd till min ögonsten eller helt enkelt sälja honom. Tycker båda två är rätt svåra:S Ska ha barn i november och känner att jag varken kommer att ha tid eller råd med honom. Men man hör så mkt om folk som haft dåliga fodervärdrar och fått tillbaka hästar som ett ut som skrot typ :/ Vad anser ni kan vara den bästa lösningen?

Sv: Leta fodervärd men ändå fundera på försäljning:S

sälj så har du problemet ur värden. lånar du ut och får hem ett vrak som fodervärden tröttnat på så står du där men en häst som inte går att sälja!

Det kan funka jättebra att låna ut!
Men var noggran.
Låt dem komma några gånger, ta referenser, åk och titta, skriv in i kontraktet att du har rätt att komma och titta till hästen utan förvarnnig, be dem skicka bilder osv. Då kan du alltid ta tillbaka hästen någon gång, eller se så detta verkligen är vad du vill.

Är bara lite så att tänk TÄNK om de är så att dom "tröttnar" ja fan vet vad,så står man där med en häst,liten bebis och fan så kass ekonomi :S man blir ju lite rädd för de där

Det kan funka jättebra att låna ut!
Men var noggran.
Låt dem komma några gånger, ta referenser, åk och titta, skriv in i kontraktet att du har rätt att komma och titta till hästen utan förvarnnig, be dem skicka bilder osv. Då kan du alltid ta tillbaka hästen någon gång, eller se så detta verkligen är vad du vill.

Står nu i de svåra beslutet att jag måste antingen hitta en bra fodervärd till min ögonsten eller helt enkelt sälja honom. Tycker båda två är rätt svåra:S Ska ha barn i november och känner att jag varken kommer att ha tid eller råd med honom. Men man hör så mkt om folk som haft dåliga fodervärdrar och fått tillbaka hästar som ett ut som skrot typ :/ Vad anser ni kan vara den bästa lösningen?

Om man har koll på sin häst och regelbundet får uppdatering genom bilder osv. från fodervärden, eller åker och hälsar på då och då så behöver man inte oroa sig för att få en misskött häst..

Häst plus liten bebis går alldeles utmärkt att kombinera.
När bebis blir lite större blir det tuffare men det är gott om tid.
Det är ju värre med ekonomin då.
Känner du att du nog kommer sälja så är det lika bra att göra det nu men om du är mycket tveksam så är nog fodervärd bra.

Ett annat alternativ kan ju vara en medryttare som delar hästen med dig.
Du kan få hjälp både med skötsel och ekonomi, hur mycket gör ni ju upp själva och då har du fortfarande kontroll på vad som händer med din häst.

Ja tiden kommer ju att finnas där,men ekonomin är de som tryter mest helt klart.Kommer inte att få så otroligt mkt om man säger så :S
Häst plus liten bebis går alldeles utmärkt att kombinera.
När bebis blir lite större blir det tuffare men det är gott om tid.
Det är ju värre med ekonomin då.
Känner du att du nog kommer sälja så är det lika bra att göra det nu men om du är mycket tveksam så är nog fodervärd bra.

Ett annat alternativ kan ju vara en medryttare som delar hästen med dig.
Du kan få hjälp både med skötsel och ekonomi, hur mycket gör ni ju upp själva och då har du fortfarande kontroll på vad som händer med din häst.

nu kanske det är svårt att räkna ut vad för ekonomi man behöver för båda barn och häst

men ett tips är ju att försöka räkna på vad det skulle kosta i fall nu hästan står uppstallad där den står och en fodervärd tar handom hästen då har du ju full koll på vad som händer, sedan kan det vara ganska skönt att komma i från bebban och gå ut i stallet en stund

eller att du lånar ut hästen och i fall det nu visar sig så illa att fodervärden lessnar på hästen kan kosta och ta hem hästen

Vet du att du helt enkelt inte kommer ha råd med häst när du bara får ut f-penning så är det bättre att sälja. Det gjorde jag. Jag hade när jag var gravid 2 hästar. Jag sålde den jag kände kostade mig mest och som jag inte ville bara skulle stå och förfalla. Jag ångrar mig inte en sekund. Hästen hade jag ägt i 10 år, men när rätt köpare dök upp så kändes det så bra. Hästen har aldrig varit så blankputsad som den är nu hos ny ägare:D.
Jag kunde inte tänka mig att lämna ut på foder.
Du kommer ha fullt upp med bebisen, så då är det skönt för dig att inte ha hästen att tänka på mitt upp i allt. Har du den ute på foder så kommer du oroa dig och som du skriver kanske helt plötsligt får hem hästen igen.

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

Vet att några kommer att reagera nu....:grin:

Men, det bästa stället att "låna" ut sin häst (om det är en "snäll" häst) är faktiskt till en ridskola.

Här är några punkter som du lär kolla upp först bara.

1. Kolla upp utbildningen på personalen/ridskole chefen
  2. Är det en hippolog i spetsen så kan du nog känna dig trygg
  3. Även en diplomerad ridinstuktör är en bra grund
  4. Diplomerad hästskötare + exta utbildningar borde också funka (men, se till att peson kemin stämmer, då man i dag kan få vissa utb lite överallt...)
  5. Kolla anläggningen, hagar, stall, säkerheten och ridbanor etc

Om du kollat upp dessa punkter så får din häst det mycket bra.

Varför? Jo;
  1. Personal med den högsta utb, har nästan garanterat analyserat foder och en korrekt uträknad foderstat
  2. Har noggranna och välplanerade skonings scheman = du vet att hästens fötter blir fixade
  3. Kunnig personal är oftast = välmående häst
  4. Kunnig personal och god ekonomi på ridskolan = god veterinär vård
  5. Kunnig personal= hästen blir riden/utbildad på bästa möjliga sätt
  6. Kunnig personal = noga utvalda stall & hagkompisar och där av minimerar skade risken i hagen

Det är inte många privat ryttare som har den kunskapen och ekonomin, fast det verkade så i början...

Men som vanligt skriv ett riktigt kontrakt med mycket detaljer om skötsel, viktgränser, försäkringar och veterinärvård etc, så blir det inga missförstånd. Har man valt en bra ridskola, så kan hästen dessutom vara riktigt fint utbildad när man får tillbaka den:) Dessutom helt gratis...

När jag fick barn försökte vi verkligen behålla våran häst trots dålig ekonomi och tidsbrist. Efter ett tag insåg vi dock inte att det gick att få ihop. Värst var för oss just tiden. Det fungerade bara inte. Vi sålde våran häst och han fick en ny underbar ägare som har tid till honom och som sköter och rider honom suveränt. Vist saknar jag fortfarande ibland våran häst men .. han har det bra och lättnaden att inte behöva tänka på hästen i alla läge är väldigt stor.
Gör en lista på för och nackdelar med att sälja eller att ge ut på foder det är trots allt bara du som kan avgöra vad som är bäst för dig.
Det är viktigt att det känns positivt att ha häst och inte som en börda som ger dåligt samvete.

Lycka till med ditt val.
/MVH

Annonsera säljes med möjlighet till fodervärd första tiden. MEN då löper du risken att få tillbaka hästen när det minst passar. Så är det ju alltid att lämna ut på foder, även om kontraktet är "vattentätt" kan det verkligen skita sig totalt och man står där med hästen man räknat med skulle vara borta 12 månader. Inte så kul när man planerat annat.

Jag hade satt ut en säljesannons med tillägg "möjlighet till foderkontrakt först för rätt spekulant".

Om du gärna vill lämna ut på foder, prova att hitta någon i din närhet. Om hästen inte behöver byta stall eller flytta långt kan det kännas tryggare, man kan hälsa på och har fortfarande koll på sin häst.

Jag tycker att försäljning ofta är det bästa alternativet.
Kanske har jag ovanligt dåliga erfarenheter men jag vet faktiskt inte många som med gott resultat lånat ut sina hästar. Jag tror att många som letar foderhäst gör det för att dom är lite osäkra på om dom ska satsa på häst eller ej (är man tillräckligt intresserad så köpar man en). Detta resulterar i att man väldigt ofta står där med en häst igen (och då ofta i smällkalla vintern när det inte är så skoj längre). Undantaget är om man har en högt utbildad tävlingshäst i full kondition, det kan locka till sig lite mer seriösa ryttare.

Sen bör man också beakta att det troligtvis kommer att ta några år innan du kommer att ta upp ridningen igen och då kan ju hästen ha förlorat i värde undertiden. Tror också att det för hästens skull är bättre med en försäljning då det är lättare att få någon som vill satsa långsiktigt eftersom man vet att man får behålla hästen samt att alla "investeringar" i form av träning/tävling gynnar en själv.

Tycker själv att det var oerhört svårt att kombinera småbarn med häst, iaf om man ska få gjort ngt vettigt med sin ridning. Det blir gärna ett stressmoment/dåligt samvete och det gynnar varken hästen eller en själv.

Känner så oxå,vill att han ska ha de bästa möjliga!Jag vill känna att jag har tiden att åka ut,de ska vara roligt,inte ett stress moment i vardagen.Känns ändå tungt när man tänker efter hur mkt man tycker om dom små liven.
Jag tycker att försäljning ofta är det bästa alternativet.
Kanske har jag ovanligt dåliga erfarenheter men jag vet faktiskt inte många som med gott resultat lånat ut sina hästar. Jag tror att många som letar foderhäst gör det för att dom är lite osäkra på om dom ska satsa på häst eller ej (är man tillräckligt intresserad så köpar man en). Detta resulterar i att man väldigt ofta står där med en häst igen (och då ofta i smällkalla vintern när det inte är så skoj längre). Undantaget är om man har en högt utbildad tävlingshäst i full kondition, det kan locka till sig lite mer seriösa ryttare.

Sen bör man också beakta att det troligtvis kommer att ta några år innan du kommer att ta upp ridningen igen och då kan ju hästen ha förlorat i värde undertiden. Tror också att det för hästens skull är bättre med en försäljning då det är lättare att få någon som vill satsa långsiktigt eftersom man vet att man får behålla hästen samt att alla "investeringar" i form av träning/tävling gynnar en själv.

Tycker själv att det var oerhört svårt att kombinera småbarn med häst, iaf om man ska få gjort ngt vettigt med sin ridning. Det blir gärna ett stressmoment/dåligt samvete och det gynnar varken hästen eller en själv.

Jag lånade ut min häst i ett år först, innan försäljning, och det har jag aldrig ångrat! Jag ville låna ut först för att veta hur hästen skulle få det, att den ev blivande ägaren skulle trivas med honom m m - vi höll tät kontakt hela det året, jag var där och hjälpte till med lite träningspass. När året gått så köpte de honom och vi har än idag, tror det är sju år nu, kontakt om än inte lika tät. Det känns väldigt bra att veta att hästen fått en bra och långvarigt hem.

Jag förstår inte hur folk kan få hem vrak till hästar efter att ha haft dem utlånade:confused: Jag menar det är väl självklart att man håller kontakt och åker och tittar till sin häst:confused:
Skulle aldrig ha lämnat ut hästen längre bort än att jag kan åka dit på en timme eller två.

Risken man tar är väl i så fall att fodervärden avbryter i förtid eller att det inte blir något köp efter periodens slut ( om det nu är så att man i slutändan vill sälja ).

blir hästen halt så finns det många fodervärdar som vill avbryta i förtid och heller inte betala massa pengar på en häst de inte äger. Med detta menar jag att man kan få hem ett vrak. Att sedan försöka sälja en halt häst är inte det lättaste.

Även om det inte handlar om vilja så kan hästen bli sjuk eller skadad. Har man då ännu inte skrivit på något papper så är det nog flertalet som drar öronen till sig när det börjar pratas om köpet. för hästen är ju sjuk, något sådant vill personen inte ha.

Därav en stor risk att lämna ut på foder, speciellt i ts situation.

Jag skulle aldrig lämna ut på foder utan att noga specificera vad som gäller i det fall hästen skadas eller insjuknar, vem som står för vad, etc.

Jag har haft inskrivet i kontraktet att om hästen blir långvarigt sjuk eller skadad så att den ej längre är ridbar så ska hästen hem till mig. Kortare sjukdom/skada så beslutar jag vilken vård som ska sättas in ( om det inte är akut trauma förstås ), fodervärden står för självriskbeloppet. Jag betalar premierna på försäkringen som står på mig förstås.

Skillnaden är väl om man bryr sig om sin häst, verkligen vill veta att den får det bra och är beredd att ta hem den om ngn situation som kräver det skulle uppstå. Har man varken ekonomi eller ork att ta ansvar för sin häst ( ansvar anser jag att man har även då hästen är utplacerad hos fodervärd ) ja då är det väl bättre att helt enkelt bara sälja så är man ju av med "problemet":cool:

Måste säga att här handlar de INTE om varken ork eller ointresse för honom.Jag anser att jag kommer inte att ha råd,då vet jag även om att kommer han bli skadad under fodervärdstid kanske o blir tvungen att ta hem han,så finns inte pengarna där.Han betyder ju fruktansvärt mkt för mej,som jag kan tänka att alla som har häst känner.Men ja...pengar pengar som sagt :(
Jag skulle aldrig lämna ut på foder utan att noga specificera vad som gäller i det fall hästen skadas eller insjuknar, vem som står för vad, etc.

Jag har haft inskrivet i kontraktet att om hästen blir långvarigt sjuk eller skadad så att den ej längre är ridbar så ska hästen hem till mig. Kortare sjukdom/skada så beslutar jag vilken vård som ska sättas in ( om det inte är akut trauma förstås ), fodervärden står för självriskbeloppet. Jag betalar premierna på försäkringen som står på mig förstås.

Skillnaden är väl om man bryr sig om sin häst, verkligen vill veta att den får det bra och är beredd att ta hem den om ngn situation som kräver det skulle uppstå. Har man varken ekonomi eller ork att ta ansvar för sin häst ( ansvar anser jag att man har även då hästen är utplacerad hos fodervärd ) ja då är det väl bättre att helt enkelt bara sälja så är man ju av med "problemet":cool:

Då har du ju egentligen inte mycket till val, annat än att göra ett försök att hitta en riktigt bra köpare, som kan ge hästen ett bra hem. Alternativet fodervärd funkar ju inte så värst bra för din del p g a den ekonomiska situationen. Trist läge:(

det låter så lätt det du skriver, att specificera i kontraktet. I alla lägen är inte världen guld och gröna ängar, det finns alltid folk som ställer till det.

Jag har själv erfarenhet av foderutlånande och skadade hästar. Även om det klart och tydligt står i kontraktet vad som gäller så är den svåraste biten att få pengaran av fodervärden. Att lämna tillbaka det som är trasigt är så väldigt enkelt för fodervärden. att behöva betala eftervården är det få som vill. ÄVEN om det i kontraktet står så.

Ibland lönar det sig inte att gå upp till tingsrätten i ett sådant fall. det kanske rör sig om 2-3000kr. Det kommer kosta mer än vad det smakar för ägaren, i slutändan kanske inga pengar finns att utmäta.

kontrakt är väldigt bra men i hästvärlden verkar människor bara se det som en lista på saker som går att bryta mot. Många vet om att det inte lönar sig att tjaffsa om pengar man är skyldig. Man får dem ändå inte. Som en så simpel sak som att vaccinera hästen har många stora problem med, vad vinner ägaren på att skicka den räkningen till fd fodervärden sedan? max 1500kr går det på att vaccinera om. det är småpotatis i en åker att bråka om. ÄVEN om det blir stor kostnad för ägaren.

Så jag skulle råda ts att inte låna ut på foder, speciellt inte om du har för avsikt att sälja eller inte kan ta hem hästen direkt. Går du in med inställningen att du får tillbaka hästen efter någon månad även om ni har kontrakt på flera år så kanske beslutet är lättare att ta?

Tyvärr så är det långt i från alla som är mer rädd om sådant de inte äger än sådant det äger. Och långt ifrån alla är villiga att betala för något de har på lån. sorgligt men sant. I hästvärlden är det mycket ta men inte ge.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 916
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 234
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama