Leta anledning att anmäla??

JustMe

Trådstartare
:confused:I våras kom det en kontrollant till vårat stallet pga att han hade fått in en anmälan om att våra hästar va för magra. Av 7 hästar är det 2 som va för magra just då enligt mig. Den ena va min häst som jag hade problem med att få upp i hull just då efter att hon haft ett föl som diat. Annars brukar hon ha väldigt lätt att bli för fet istället. Den andra hästen är en 7-åring. Hon är av den tunnare modellen och får fri tillgång till hö och massor med mat!!! Men kan vara svår att få upp i hull. Ni som har tunna hästar vet säkert hur den känns att ha magra hästar även om man gör allt man kan för att få upp dom i hull. Känns som att folk tror att man snålar med maten. Inspektören tyckte inte att det va något fel på hästarna och frågade om vi va osamms med någon. Känndes jätte tråkigt att få en anmälan.
Denna veckan har jag fått reda på att många som har häst i närheten fått anmälan. Pga allt möjligt. Bland annat två vänner till mig den ena hade inte färskt vatten i hagen och hennes häst var mager (vilket han absolut inte är), den andra hade en galen häst... Känner båda och vet att dom tar väl hand om sina hästar.
Jag tycker att det är bra att människor anmäler om dom misstänker något. Men detta verkar så konstigt att alla hästgårdar blir anmälda av olika anledningar. Precis som att någon smyger omkring och letar fel?? Man borde ta reda på mer information innan man anmäler. Galen häst kan man anmäla någon för det?? Jag kan förstå att det ser illa ut med 2 magra hästar. Men alla dessa anmälningar till alla olika gårdar... :confused:

Sv: Leta anledning att anmäla??

Det finns ju både för och nackdelar med att man får anmäla anonymt. Du verkar har råkat på nackdelarna nu. Det finns folks som anmäler av avundsjuka, hämnd eller bara för skojs skull. Där jag på finns det ett par som gör det för att de är avundsjuka på andra som det går bra för. Alltid anonymt så man vet inte vem bara att det kommer så det går bra för någon.

Människan som anmäler är inte frisk.Nej man kan inte anmäla ngn för att ha en galen häst så länge de ser till att ha hästen instängslad;)

Så, fritt fram & köp en galen häst.

nej det finns ingen ursäkt för en smal häst. Är den svårfödd ger man den mer mat, annars är den sjuk och då ska den till veterinären.

nej det finns ingen ursäkt för en smal häst. Är den svårfödd ger man den mer mat, annars är den sjuk och då ska den till veterinären.

Så vad tycer du de ägare med hästar som har fri tillgång samt vet. som inte kan hitta fel på hästarna, ska göra?
Kanske som när man göder kalkoner?klubba ner maten i halsen på dem?:confused:

Om man har gjort detta då??

Det finns hästar som har svårt att lägga på sig, precis som det finns människor som har svårt att gå upp i vikt.

Jag brukar inte ha problem med att min häst är mager. Men den perioden jag hade problem. Så va det inte kul!!! Hästen va fullt frisk, pigg och glad!!! Jag följde alla råd jag fick från bland annat av vet.

Vi hade samma problem med ett sto i stallet, under sista tiden som hon diade fölet bara rasade hon i vikt. Ägaren gav verkligen hur mycket mat som helst och fri tillgång till hösilage men hon gick inte upp förrän gräset kom! Nu är hon rund i kanterna igen :)

Så vad tycer du de ägare med hästar som har fri tillgång samt vet. som inte kan hitta fel på hästarna, ska göra?
Kanske som när man göder kalkoner?klubba ner maten i halsen på dem?:confused:

de ägarna är extremt få. räknar man efter vad hästen får är det ofta runt 100-110MJ. Många hästar behöver 140-150. Ger man konstant för lite är det inte konstigt att hästen blir dålig.

då diade hon, det är under en kortare period när det kan vara svårt att hålla de i hull.

men att inte lyckas med en sällskapshäst på sommaren gör man nåt fel.

Du har visst aldrig haft en häst som har svårt med hullet??

Jag har ett fullblod som alltid ligger på gränsen till att vara för tunn, oavsett vad hon får att äta.
Hon äter inte tillräckligt helt enkelt och vad ska man göra åt det? Sondmata?

Hon har ett mkt bra grovfoder men går nu på bete, självklart med bibehållet kraftfoder och fortfarande fri tillgång på lusern.
Hon får kopiösa mängder med havre, alldeles för mycket soja enligt tabellen (dragit ner sojan nu på betet men hon får fortfarande lite) och fri tillgång till lusern, både hack och pellets för att lura fröken att äta.
Otroligt kräsen med maten och äter inte vad som helst och inte heller i de mängder som hon skulle behöva. Alla former av olja ratas, då väljer hon bort hela kraftfodergivan. Korn vill hon inte ha, inte heller pelleterade foder eller uppblött pellets. Müsli fungerar dåligt för då pillar hon bara ut vissa delar och hon får inte i sig allt hon ska.

Hon är fullt frisk, inga problem med tänder el dyl.

Jag skulle vilja veta hur man gör när det är så enkelt att få upp en sådan häst i vikt?

Ganska tydligt att du inte haft en sådan häst då.

Vi hade för några år sedan ett sto som var extremt svår i hullet. Besök på både strömsholm och skara djursjukhus för att utesluta att hon var sjuk samt tog hjälp av mer foderkunniga. Men vet du vad, inget fick upp henne nämnvärt i vikt. Vet inte hur många som sa som du "Då ska hon ha mer mat", lättare sagt än gjort då man ger de värden som alla rekomenderar och kollar upp med vet vad som kan vara fel men det ändå inte blir hundra. Nu såg hon inte ut som ett staket men var ändå väl smal mot vad man skulle önska.

Jag förstår hur du menar och håller till stor del med om att många bara accepterar att hästen är svår i hull utan att göra någon utredning, men att bara dra alla över en kam fungerar inte i något sammanhang, inte heller i detta.

nej mitt fullblod som äter ca 140Mj är verkligen jättelättfödd.

Mitt fullblod äter alltid ungefär dubbla mängden mot de andra "tunna" hästarna.

min häst hade också varit smal på havre, det sätter sig inte alls.
lucern funkar inte heller, gör att hon blir mätt och inte äter så mycket som hon bör.

BRA hösilage, korn, olja, färdigfoder som ligger HÖGT i värden + betfor. Dessutom inga små mängder. Fri mängd silage (äter ca 12-13kg) + 4kg kraftfoder + oljan och betforn.

Självklart blir det svårare när hästen är kräsen men då får man prova sig fram till nåt hästen gillar. Jag har aldrig sett en häst rata Mustangs eller Dynavenas musli tex.

Självklart blir det svårare när hästen är kräsen men då får man prova sig fram till nåt hästen gillar. Jag har aldrig sett en häst rata Mustangs eller Dynavenas musli tex.

Här har du en! Ratar inte helt men plockar fint ut det hon gillar som ligger på toppen och ratar resten...

Allt det du räknar upp har provats men hästen är tunn, det är inget fel på henne och jag snålar verkligen inte med maten.
Det är int eså enkelt som att om de bara är friska är det nemas problemas att hålla dem i bra hull bara de får tillräckligt med mat. Alla hästar äter inte tillräckligt trots att de behöver.

Oj oj.. Lätt att kläcka ur sej.... Hästar kan vara svårfödda. Själv har jag inte problemet. Men vet att vissa har det. Och det kan bero på vad som hellst.

Men jag tyckte detta inlägg va hårt och dömmande!

Ha ha! Jag känner igen det där!!!:rofl:
Men jag säger bara att jag hellre har en ngt för smal häst som är glad, frisk och pigg än en tjock häst som kanske i slut änden får problem med benen pga över vikt... :eek:
det är nog bara att inse att du gör ditt bästa men har en kräs maja till häst..;)

Men herregud, det finns det väl visste, & vadå smal ? alla våra hästar är smla & väl musklade men inte magra ? men vadå tror du att smäll feta hästar mår bättre ? :devil:

EN häst kan falla ur fort, och det kan ta ett tag innna man får upp den i hullet så så där kan man ju inte generalisera!!!

Jag fick en häst, supersmal. Tog 6 veckor innan han såg ok ut. Vad skulle jag gjort tycker du?
Under dessa veckor så förstår jag att folk som såg honom undrade, men vad skulle jag göra?

Jag fick hem en otroligt mager häst i våras, min vän som har häst i samma stall som jag tog sig an en lika smal häst i vintras.
Båda hästarna har getts så mycket mat de velat ha (efter viss invänjning), all veterinär- och tandläkarvård de behövt och foder av bästa sort, förstås...

Det var inte VÅRAT fel att hästarna var magra, vi gjorde allt vi kunde för att snabbt men säkert få upp dem i vikt igen. Dock valde vi - av rädsla för anmälningar pga okunniga människor - att täcka hästarna för att dölja hur tunna de var och att ställa dem i skymda hagar.

Båda hästarna är nu i normalhull igen.

Allt är inte alltid vad det ser ut att vara....

Är du inte lite väl tvärsäker här!? Som tidigare skrivits så finns det en hel del svårfödda hästar, har aldrig haft någon själv men känner ett par personer som haft "turen" att äga sådana hästar!

Och nej, de fick inte för lite mat och de fick även foder av god kvalité. Sedan så gjorde det ju inte saken bättre att en av hästarna var en "småätare" och kräsen. Den hade inga fysiska fel som föranledde detta, utan så var det bara! Och ja, veterinären kollade hästen efter konstens alla regler!

Kicki :laugh:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 194
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 012
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar