I våras kom det en kontrollant till vårat stallet pga att han hade fått in en anmälan om att våra hästar va för magra. Av 7 hästar är det 2 som va för magra just då enligt mig. Den ena va min häst som jag hade problem med att få upp i hull just då efter att hon haft ett föl som diat. Annars brukar hon ha väldigt lätt att bli för fet istället. Den andra hästen är en 7-åring. Hon är av den tunnare modellen och får fri tillgång till hö och massor med mat!!! Men kan vara svår att få upp i hull. Ni som har tunna hästar vet säkert hur den känns att ha magra hästar även om man gör allt man kan för att få upp dom i hull. Känns som att folk tror att man snålar med maten. Inspektören tyckte inte att det va något fel på hästarna och frågade om vi va osamms med någon. Känndes jätte tråkigt att få en anmälan.
Denna veckan har jag fått reda på att många som har häst i närheten fått anmälan. Pga allt möjligt. Bland annat två vänner till mig den ena hade inte färskt vatten i hagen och hennes häst var mager (vilket han absolut inte är), den andra hade en galen häst... Känner båda och vet att dom tar väl hand om sina hästar.
Jag tycker att det är bra att människor anmäler om dom misstänker något. Men detta verkar så konstigt att alla hästgårdar blir anmälda av olika anledningar. Precis som att någon smyger omkring och letar fel?? Man borde ta reda på mer information innan man anmäler. Galen häst kan man anmäla någon för det?? Jag kan förstå att det ser illa ut med 2 magra hästar. Men alla dessa anmälningar till alla olika gårdar...
Denna veckan har jag fått reda på att många som har häst i närheten fått anmälan. Pga allt möjligt. Bland annat två vänner till mig den ena hade inte färskt vatten i hagen och hennes häst var mager (vilket han absolut inte är), den andra hade en galen häst... Känner båda och vet att dom tar väl hand om sina hästar.
Jag tycker att det är bra att människor anmäler om dom misstänker något. Men detta verkar så konstigt att alla hästgårdar blir anmälda av olika anledningar. Precis som att någon smyger omkring och letar fel?? Man borde ta reda på mer information innan man anmäler. Galen häst kan man anmäla någon för det?? Jag kan förstå att det ser illa ut med 2 magra hästar. Men alla dessa anmälningar till alla olika gårdar...