Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Namkos skrev:Jag har t om erbjudit mig o komma med häst o vagn o låta de-fina-hästarna med sina skiträdda ryttare att se ett 'skramelobjekt' o upptäcka att det är inte så farligt. Vi får se hur det blir. Fick iaf förklarat för mig från en ryttare (som tillhör fina folket men tycker travhästar o vagnar tillhör social träning som en häst skall klara av o möta) att fler i det stallet hon bor i är livrädda för vagnhästar. (alltså människorna o inte hästarna)
Nora skrev:Det där lät ju väldigt smart! Vi får väl fixa några sånna schemalagda "skrämmande-vagnar"-dagar framöver!
Namkos skrev:Jag inbillar mig om att allt handlar om förståelse för varandras grenar. En häst funkar väl så att den kan köpa en sak om den får titta på det 'farliga'...o ryttarna inser att det inte är så farligt.
Namkos skrev:problemet...är att vi travfolk inte är välkomman in de fina ryttarnas ridhus...
Trissa skrev:Nej, problemet är inställning...från båda sidor! Jag antar att jag är en av dem som du kallar de "fina ryttarna", och uppskattar inte att du drar alla över en kam. Tro tusan att ridhästar blir skrämda om det plötsligt dyker upp en häst med vagn i ridhuset, om det aldrig varit någon där innan!
Då får man ju bjuda till, från bägge håll. Som kusk, kika in i ridhuset innan, förbered vänligt ryttarna på att det kommer ett körekipage och erbjud ev. lättskrämda hästar att titta på det. Som ryttare, säg till att hästen blir skrämd och fråga om den får nosa och titta lite på vagnen.
Tokmaja skrev:För övrigt häromkring så stoppar ryttare när jag kommer med shettisen "å så gullig" osv, om det hade varit för att hon är just gullig (självklart är hon det) men det är för att det kommer en liten SHETTIS som de tycker att det är så gulligt...
Häromkring ser man tyvärr dem bara oftast stående i hagar som "sällskap"....
summer san skrev:Är själv positiv till körning tycker dock av säkerhetsskäl att det skall finnas separata tider för inomhuskörning och ridning. Det är lika svårt att rida dressyr på en hoppträning som att göra det när någon kör så att säga.
summer san skrev:Min erfarenhet är tvärtom att väldigt många travhästar blivit komplett galna när jag ridit förbi med min vita häst....skall dom inte tåla det?
miamiamia skrev:För ett par årsedan så hade jag samma problem med ridhuset och sura ryttare. Tog upp det med styrelsen på ett möte och kom med förslaget att man skulle skriva upp allt utöver vanlig ridning. Vändningen kom efter tävlingssäsongen när dom hade läst om mig i ridsport osv. Då förstog dom att det var seriöst tävlande och tränande som vi körfolk höll på med!