Less på ridfolk

• Körning
  • Trådstartare Trådstartare Nora
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 104
  • Visningar Visningar 7 376
Sv: Less på ridfolk

Men det är ju ganska konstigt. Om det skall vara något jippo så hör man ofta,Snäääääällla kan inte ni komma och köra med vagn eller släde det ser ju såååå mysigt ut. Jag fattar nada.

Jo, efter lite snacka med hon jag citerade i början började hon väl förstå att vi kuskar kanske också ville få chans att träna och nyttja ridhuset. Då blev hon väl mer irriterad på att hoppningen skulle ah hinder framme 6 dagar i veckan. Det är verkligen så att de som är skeptiska har aldrig provat själv! Men vi har haft lite provapåkörning för att fler ska fatta vad det går ut på. Bakom rädsla finns okunskap.

Jag har t om erbjudit mig o komma med häst o vagn o låta de-fina-hästarna med sina skiträdda ryttare att se ett 'skramelobjekt' o upptäcka att det är inte så farligt. Vi får se hur det blir. Fick iaf förklarat för mig från en ryttare (som tillhör fina folket men tycker travhästar o vagnar tillhör social träning som en häst skall klara av o möta) att fler i det stallet hon bor i är livrädda för vagnhästar. (alltså människorna o inte hästarna)

Fördelen med ett ridhus är sargerna, om hästen skenar till är det väldans praktiskt med en vägg att styra på, då tar det stopp. Skenande ekipage är ju lika allvarligt inne som ute. Själv har jag haft ett snöplogssken i vinter, men det gick bra, körde hem med snöplogen. Har snöplogat sedan dess.

Namkos skrev:
Jag har t om erbjudit mig o komma med häst o vagn o låta de-fina-hästarna med sina skiträdda ryttare att se ett 'skramelobjekt' o upptäcka att det är inte så farligt. Vi får se hur det blir. Fick iaf förklarat för mig från en ryttare (som tillhör fina folket men tycker travhästar o vagnar tillhör social träning som en häst skall klara av o möta) att fler i det stallet hon bor i är livrädda för vagnhästar. (alltså människorna o inte hästarna)

Det där lät ju väldigt smart! Vi får väl fixa några sånna schemalagda "skrämmande-vagnar"-dagar framöver!

problemet...är att vi travfolk inte är välkomman in de fina ryttarnas ridhus...

Nora skrev:
Det där lät ju väldigt smart! Vi får väl fixa några sånna schemalagda "skrämmande-vagnar"-dagar framöver!

Jag inbillar mig om att allt handlar om förståelse för varandras grenar. En häst funkar väl så att den kan köpa en sak om den får titta på det 'farliga'...o ryttarna inser att det inte är så farligt.

Namkos skrev:
Jag inbillar mig om att allt handlar om förståelse för varandras grenar. En häst funkar väl så att den kan köpa en sak om den får titta på det 'farliga'...o ryttarna inser att det inte är så farligt.

Absolut!!!

Namkos skrev:
problemet...är att vi travfolk inte är välkomman in de fina ryttarnas ridhus...

Nej, problemet är inställning...från båda sidor! Jag antar att jag är en av dem som du kallar de "fina ryttarna", och uppskattar inte att du drar alla över en kam. Tro tusan att ridhästar blir skrämda om det plötsligt dyker upp en häst med vagn i ridhuset, om det aldrig varit någon där innan!
Då får man ju bjuda till, från bägge håll. Som kusk, kika in i ridhuset innan, förbered vänligt ryttarna på att det kommer ett körekipage och erbjud ev. lättskrämda hästar att titta på det. Som ryttare, säg till att hästen blir skrämd och fråga om den får nosa och titta lite på vagnen.

Trissa skrev:
Nej, problemet är inställning...från båda sidor! Jag antar att jag är en av dem som du kallar de "fina ryttarna", och uppskattar inte att du drar alla över en kam. Tro tusan att ridhästar blir skrämda om det plötsligt dyker upp en häst med vagn i ridhuset, om det aldrig varit någon där innan!
Då får man ju bjuda till, från bägge håll. Som kusk, kika in i ridhuset innan, förbered vänligt ryttarna på att det kommer ett körekipage och erbjud ev. lättskrämda hästar att titta på det. Som ryttare, säg till att hästen blir skrämd och fråga om den får nosa och titta lite på vagnen.

Jag har ju erbjudit mig att komma med häst o vagn för att dressyr/hopphästar som aldrig sett ett sådant ekipage få titta o nosa osv. Just för att överbygga den rädslan hos både häst o människa. O få förståelse. Fick idag veta av en ryttare från grannstallet (fina hästarna) att många där är livrädda för att rida ut i skogen med sina hästar...pga när hästen tittar till på en sten så går de hem...säkrare o sitta i ridhus...

För mig är det värst att det är en SHETTIS framför vagnen. :smirk:
Har mött fina dressyrtanter på diverse "finare" raser som har bett mig stå still så att de kan gå ur vägen :smirk: , jag kör då inte i ridhus utan runt om på vägarna... då ska de försöka "fly" till en sidoväg så att de kan "gömma" sig för den unga hästen (som i det ena fallet då) kunde bli jätterädd för den var bara 5.
Till saken hör att jag så gott som dagligen kör förbi 5 åringens hage och den brukar skritta brevid oss innanför eller stå och titta lite på oss... så den är ju SÅÅÅÅÅÅÅ rädd :banana: ....

För övrigt häromkring så stoppar ryttare när jag kommer med shettisen "å så gullig" osv, om det hade varit för att hon är just gullig (självklart är hon det :love: ) men det är för att det kommer en liten SHETTIS som de tycker att det är så gulligt...
Häromkring ser man tyvärr dem bara oftast stående i hagar som "sällskap" :crazy: ....

Men för övrigt håller jag med.
Jag skulle inte ens vilja fråga på våran ridklubb, har varit och tränat på en grannklubb och även där förfasades de över att min shettis skrämde hästarna i hagarna så där blev jag tvingad att hålla mig inne i ridhuset :D , de har frågat på träning i "mitt" ridhus men vi var inte välkomna där.
Det är för övrigt också ett sådant ridhus som man inte får ta fram ett hinder i om man inte är 110% säker på att man ska vara själv, om det inte är "hoppdag".... :smirk:
Har tom blivit ombedd att lämna ridhuset med mitt hlb som jag då tränade "dressyr" på för att en lite "finare" människa skulle träna där just då fick hon för sig (ingen tränare bara vardagsträning)... :crazy: så ridhusfolk i största allmänhet kan nog vara lite trångsynta....

Det verkar vara en föreställning bland en del kuskar att ridhästarna /ridmänniskorna alltid är ängsliga och fåniga. Min erfarenhet är tvärtom att väldigt många travhästar blivit komplett galna när jag ridit förbi med min vita häst....skall dom inte tåla det? Är själv positiv till körning tycker dock av säkerhetsskäl att det skall finnas separata tider för inomhuskörning och ridning. Det är lika svårt att rida dressyr på en hoppträning som att göra det när någon kör så att säga.

Tokmaja skrev:
För övrigt häromkring så stoppar ryttare när jag kommer med shettisen "å så gullig" osv, om det hade varit för att hon är just gullig (självklart är hon det :love: ) men det är för att det kommer en liten SHETTIS som de tycker att det är så gulligt...
Häromkring ser man tyvärr dem bara oftast stående i hagar som "sällskap" :crazy: ....

oj vad jag känner igen mig!!! Shettisar är söta...dom ska man ju inte träna med!

Och Trissa: Ser jag att någon häst blir skraj för vagnen när jag drar in den i ridhuset säger jag alltid att dom får gå fram och lukta på den och se att det inte är nåt farligt. Men i de flesta fall undviker dom den istället. Får en häst kolla in det som det (eller ägaren verkar det som i detta fall...) som är farligt så bryr den sig inte om det efteråt. Till och med min medryttarpålle som är den fjolligaste hästen jag känner bryr sig inte ett dugg om vagnar då han fått titta på dom. Men som sagt, de flesta (jag säger inte alla!) ridmänniskor verkar vilja undvika problemet istället för att åtgärda det.

Jag och en kompis flyttade våra hästar till ett stall med "ridfolk" förra året. Vi får köra i ridhuset alla dagar i veckan utom när det är hopp/dressyr lektion. Det funkar oftast kanonbra med ridhästarna. Några behövde ett par gånger på sig ett vänja sig men de flesta insåg snart att det inte var någon fara. Det finns inte några direkta regler om körningen men jag brukar undvika att gå in i ridhuset om det är för många hästar där inne. Tycker det är guld värt att det än så länge funkar så bra!!!!

summer san skrev:
Är själv positiv till körning tycker dock av säkerhetsskäl att det skall finnas separata tider för inomhuskörning och ridning. Det är lika svårt att rida dressyr på en hoppträning som att göra det när någon kör så att säga.

Jo, och det finns det ju oftast. Men det finns ju också obokad tid större delen av dagarna i ridhusen. Ska man bara få rida där då?

Nej, jag är med i en kombinerad rid och körklubb, alla måste få komma till. Körsektionen kan vara i ridhuset en förmiddag i veckan hos oss, på grund av att ridhuset är uppbokat ganska många dagar i veckan. På den kombinerade fälttävlans och "körbanan" tränar vi ibland samtidigt, men ute är det ju gott om plats...

summer san skrev:
Min erfarenhet är tvärtom att väldigt många travhästar blivit komplett galna när jag ridit förbi med min vita häst....skall dom inte tåla det?

Jag har två sådana djur...som inte förstår vitsen med vita hästar...men jag tycker det är helt underbart när jag ser en..för då kan vi träna på att förstå att de vita hästarna inte bits! Jag blir nog sådan att jag attackerar problemet.

Lite läskigt blir det som idag när man kommer med 2-åring som skall klara o gå förbi en cykel...men kruxet var att det kom små blixtrar från ekrarna när solen låg på. (att det sedan är sagt att cyklar inte skall vara där är en helt annan sak)

Senast ändrad av en moderator:

Vilka historier ni berättar! Tack och lov så har jag tillåtelse av stallägaren att köra i ridhuset - även om jag inte direkt tror att jag någonsin kommer att göra det.

För ett par årsedan så hade jag samma problem med ridhuset och sura ryttare. Tog upp det med styrelsen på ett möte och kom med förslaget att man skulle skriva upp allt utöver vanlig ridning. Vändningen kom efter tävlingssäsongen när dom hade läst om mig i ridsport osv. Då förstog dom att det var seriöst tävlande och tränande som vi körfolk höll på med!

I vårt ridhus har vi fri ridning mellan 17-19 då är det endast tillåtet att rida. Övriga tider så skriver man upp sig på ett schema senast dagen innan om man skall köra, tömköra, longera då vet alla det och kan undvika ridhuset om det händer något där som dom tror skulle skrämma :devil: deras hästar. Jag har märkt att nu mera är det inte många som låter bli att rida samtidigt som jag/vi kör. Men jag slipper ha planerat in att köra när någon har hinder framme för att hoppa vilket bara känns rörigt i vårt 20x60 meters ridhus. Det är ju även tråkigt att komma och störa i någon dressyr ryttares lektion osv. Så med lite sunt förnuft från alla håll så funkar det mycket bra just nu.

Men jag förstår er, man blir ju inte på sitt bästa humör när man ifråga sätts om man verkligen tänker köra i ridhuset trots det är ganska uppenbart när man kommer in med vagnen och en selad häst. Kan väl tillstå att mina svar på detta inte alltid varit dom trevligaste.
/M

miamiamia skrev:
För ett par årsedan så hade jag samma problem med ridhuset och sura ryttare. Tog upp det med styrelsen på ett möte och kom med förslaget att man skulle skriva upp allt utöver vanlig ridning. Vändningen kom efter tävlingssäsongen när dom hade läst om mig i ridsport osv. Då förstog dom att det var seriöst tävlande och tränande som vi körfolk höll på med!

Ja det är ju nästan det största problemet att dom inte förstår att man faktiskt tränar seriöst. Jag tävlar nog mycket mer med min shettis än vad många andra på stallet gör med sina halblod. Vi har ju faktiskt vart med i tidningen men det räckte kanske inte för alla...(springer och ringar tidningen och ber om en stoooor artikel med bild!!)

Tillsaken hör ju att händelsen jag berättade om i första inlägget, då var klockan 15.20. Alltså inte den tiden det kan vara riktigt trångt i ridhuset. Jag kör ju absolut inte in i ett ridhus där halva är bokat och andra halvan är proppfull en vardagkväll mitt i vintern. Men man kanske skulle göra så som du säger, sätta upp en lapp med tider då man tänkt köra i ridhuset så det rädda ryttarna kan låta bli att va där då. Säkerheten är ju en sak, men jag förstår inte riktigt vad som är det farliga. Under våra körträningar har det aldrig hänt någon olycka men folk ramlar ju av och bryter det ena och det andra på hoppträningar.

Men jag tror nästan på den där "skrämseldagen" då hästarna får kolla in vagnarna om folk inte vågar göra det när vi kör som vanligt...

Jag försöker vara trevlig när man blir snäst åt för att man ska köra men visst finns det inte ganska bestämd ton bakom...fast snart exploderar man väl. Tur att snön nästan är borta så man inte behöver ridhuset så mycket längre!!!

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat... 2
Svar
34
· Visningar
2 157
Senast: Derivata
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 630
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 218
Senast: Johanna1988
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 578
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka