lervälling och hovvård

jklirla

Trådstartare
Hur tar ni hand om era hästars hovar nu på höst/vintern när det varit så lerigt ute? Jag tycker att min pålles hovar börjar se lite rötiga ut, har varit inne på klinik och kollat tänderna på honom och då frågade vi om hovarna, veterinären trodde först att det var lite röta men sen sa han att det inte var det:confused:
utan att de kunde bli så när det var blött ute i markerna...

Har ingen bild att lägga ut men jag ska försöka fixa det. Hästen är vinterskodd med snösulor nu, eftersom det var snö och kallt ett tag, tycker att det blir svårare att hålla rent då också. Ska man spola ur dem på kvällarna och smörja med något, typ tjära eller så? Skulle behöva lite tips på hur man kan göra för att de ska hålla sig fräscha. Tack.

Sv: lervälling och hovvård

Om det är lerigt och blött så är det väl inte helt optimalt med snösulor, det borde bli fuktigt och instängt där under. Men det är ju med snösulor som med vinterdäck, så fort man satt på dem blir det slask och man behöver dem inte...

Att sätta på snösulor när det inte är fruset eller snö ute, är ett perfekt sätt att få röta på.
Men se till att hålla rent (spola, skrubba och skölj av med tex utspädd jodopax ett par dagar i veckan) och pensla med tjära någon gång i veckan.

Spolar dom rena om det är väldigt lerigt sen sprayar med jodapax både på och under hoven, fick det tipset av hovis när ponnyn fick någon form av infektion i hoven, funkade bra mot infektionen som försvann efter knappt en månad ungefär, sen sa han att det var jättebra i förebyggande fall i dessa tider då det är extremt baktieriedödande eller nått sånt :p så det kan jag verkligen rekommendera =)

Säger bara kopparsulfat! Finns ingenting mer effektivt för att kurera och förebygga röta. Vet inte hur lätt det är att få tag på det nu när det blivit förbjudet i fotbad för kor men jag har bunkrat upp lite, annars finns ju alltid "dry feet" som har det i men det blir MYCKET dyrare även om det är bra.

KL

som flera påpekat så är snösulor i ler väder en mkt dålig ide och är som bäddat för röta och även hovbölder.

jag skulle aldrig sätta på snösulor numera med de vintrar vi har här i östergötland, dvs nästan aldrig snö, annat än ngn vecka på vintern, i övrigt mest slask och blask.

har ett fullblod som kräver sin nogsamma hovvård, men behöver inte göra mer än att se till att hovarna spolas rena varje kväll så han inte står i torkad lera.

vi har lerigt vid grindarna men har stora ytor i hagarna där det inte är så lerigt, dvs de behöver inte stå i leran hela dagarna.

jag har fått på sulor sedan två veckor -då snön var här....
jag kratsar hovarna varje kväll men de är ju leriga...
jag har inte heller tillgång till varmvatten i stallet, skulle det funka att ta med vatten hemmifrån i typ colaflaskor och hälla av hovarna eller skulle jag behöva en typ dusch-sprayflaska-?han är tyvärr ingen vatten älskare -snarare avskyr vatten.....
Första vintern med snösulor - ingen större erfarenhet alls.....!
hur kommer man bäst åt längs med hovkanten, och runt om sulan som sticker fram?
eller har ni lite egna tips för detta???

Ställer hästen i en olerig hage :)

Min har ingen lera i sin hage, skönt, för då kan hon ha sulor och sina ringskor utan tåkappor utan att jag behöver oroa mig.

jag har fått på sulor sedan två veckor -då snön var här....
jag kratsar hovarna varje kväll men de är ju leriga...
jag har inte heller tillgång till varmvatten i stallet, skulle det funka att ta med vatten hemmifrån i typ colaflaskor och hälla av hovarna eller skulle jag behöva en typ dusch-sprayflaska-?han är tyvärr ingen vatten älskare -snarare avskyr vatten.....
Första vintern med snösulor - ingen större erfarenhet alls.....!
hur kommer man bäst åt längs med hovkanten, och runt om sulan som sticker fram?
eller har ni lite egna tips för detta???

vart bor du?
om du bor i ett län där snö är mera undantag än regel, skulle som jag redan skrivit mitt svar vara: ta bort sulorna. det är ett ENKELT val med avseende till de problem som lätt uppstår om man vintersular i ett klimat som mest är lerigt - och har leriga hagar.
de flesta hovslagare intygar även riskerna med att snösula i sånt väder. Just det du beskriver - det kommer in lera och grus och skit som orsakar tryck på sulorna och gör att fukt stannar kvar och gräver sig in. röta och bölder som risk.

det låter inte särskilt effektivt att hälla med cola flaskor... du får väl bort en del lera, men inte grus och annat som kan orsaka mugg. är det jättelerigt i dina hagar? om det bara är hoven som blir lerig så kan det kanske funka... inte annars i min erf.

Vi har också bara kallvatten och jag brukar spola av hovarna med kallvatten, har aldrig varit några som helst problem, torkar man av dem så torkar de fort och det blir inte kallare än leran ute i hagen eller snön.

Gillar hästen inte vatten kan du ta en hink och en svamp och ta RIKLIGT med vatten och krama så det rinner bort, jag gillar inte att ta med svamp direkt på leran, tror att det kan gno in sig i pälsen och skava då. Oftast är det lättare med svamp än med rinnande vatten.
Om du vill så kan du ju ta med dig riktigt hett vatten i termos och blanda med kallvattnet i stallet, eller ha med dig en stor dunk varmvatten hemifrån. Annars tror jag inte att det är farligt att spola av dem snabbt med kallvatten.

varför i hela friden skulle det skada att spola med kallvatten? det är ju standard, då man använder kallvatten/avspolning primärt just i detta syfte: att kyla lederna.

varmvatten gör det dock lättare att få bort skit. men SKADAR gör kallvatten självklart inte.
att ta svamp och försöka gnida av med sköljvatten är som bäddat för att grus ska bäddas in och skava.

Ta av snösulorna, annars kan det bli jobbigt att få rätsida på problemet.
Jag är så himla glad att jag aldrig behöver använda snösulor, det är som upplagt för problem.
Om det sedan blir blötsnö som klampar kan du alltid sätta på Polarpads (sådana man skruvar fast med broddarna)

Nej, jag tycker inte heller att det skadar. Fick uppfattningen från tråden att man inte ville använda kallvatten, därför svarade jag att jag inte tycker det skadar.
Vi satt och spolade fånghästens ben flera timmar om dagen i somras med kallvatten, så jag är mycket väl medveten om att det inte skadar.

Jag har stött på den åsikten förut att man inte ska använda kallvatten på vintern, därför påpekade jag att det går bra.

Självklart ska man inte använda sköjlvattnet för att svampa av benen. Jag använder inte svampen på leran, utan har färskt vatten och kramar ur svampen så att det rinner över leran och "spolar" med sig den. Kanske inte var så tydligt hur jag menade, man jag drar alltså inte svampen mot hästen, utan håller den bara bredvid och kramar ut vattnet.

Min häst gillade inte vattenslangen förut, så detta var enda sättet. Man använder en ren svamp och rent vatten! Skadar inte mer än att spola med slang.

Senast ändrad:

Om det är lerigt och blött så är det väl inte helt optimalt med snösulor, det borde bli fuktigt och instängt där under. Men det är ju med snösulor som med vinterdäck, så fort man satt på dem blir det slask och man behöver dem inte...

Ja jag är verkligen kluven till snösulorna, hade inte hört talas om de där som man kan skruva i broddarna, ska kolla upp det. Vi brukar ha snö där jag bor så här års, men inte nu. Tack för alla tips:)

hej igen och tack för era svar, alla har ju olika synpunkter -kallt/varmt vatten-
huvudsaken är ju att det blir rent och att det torkas torrt!!

NEJ, hagarna är det inget fel på, de har såpass stora ytor att gå på så det blir inte upptrampat och lerigt överallt utan bara vid gapet och runt vattnet och där jag fodrar samt gången mellan hage och stall.Men visst blir det lerigt men ingen lervälling att stå i 12timmar inte!!!

JA, hade misstankarna om att snön skulle komma men det kom inte en flinga...:( men hovslagaren kom inte med någon info alls , så jag sa att vi körde med sulor när han ändå hade med sig ....

nepp det blir ingen vattenslang inte, då kan jag hälsa hem....
det får bli en dränkt svamp och hink, jag skulle uppleva det kallt och obehagligt med kallt vatten så jag tar nog med mig varmvatten hemmifrån, det känns lite trevligare ;)

man skulle haft regnstövlar till hästar som de kan ha denna skitperioden på hovarna !!!! :banana: ha ha ha

Jag har också bara kallvatten i stallet och brukar koka vatten i vattenkokare och spåda med kallvatten i en vattenkanna. Ör lite puligt men minahästar accpeterar det bättre än kallt vatten. De brukade dansa undan förut men verkar tycka att det är ganska skönt nu att bli avspolade.

Min medryttarhäst brukar jag göra rent hovarna på någon gång i veckan och pensla med tjära samt pensla med olivolja vid kronranden (hovslagarens tips). En annan hovslagare i stallet hade en väldigt smart sprayflaska med tjära men jag har glömt att fråga honom var man får tag på den, någon som vet? Betydligt lättare än att kladda med pensel.

Sedan har vi en häst med stora hovproblem, han måste ha sulor runtom. Brukar spola med (kall)vattenslangen precis där strålen börjar, i kanten på sulan alltså så att det sprutar ut runtom sulan och sedan spruta in virkonlösning eller jodopax med en sprayflaska. Borde ju funka med snösulor också?

Mina får gå i lera/blöta dygnet runt, bortsett ifrån när dom går in i lösdriften och det är inga som helst problem. Säg någon som inte har blöta eller leriga hagar nu, det är väl inte möjligt? Om nu inte folk kör med grusade små sockerbitsstora hagar.

En hovslagare till mig gav mig tipset en gång då min häst hade en liten början till röta var att smörja in hoven med tjära (Obs! inte hela hoven) Utan bara på sulan, Och har för mig att det inte skulle smörjas alla dagar heller, tjära håller väta borta bättre. Det hjälpte iaf på min och när han skodde nästa gång så var det borta. Hade dock inte snösulor på då

Fast det är nästan omöjligt, iaf på våran sida om stan ju! Ni har ju fixade hagar annars vet jag typ bara ett stall där hagarna fortfarande ser helt okej ut, där Pontevecchio här på buke står. De ligger i sluttning så de ser iaf mycket bättre ut än övriga! Min hästs hage är inte suuperlerig men vid grinden blir det ju ändå lite. Alla har inte den möjligheten m.a.o... ;) :)

Min häst har ju inte snösulor, har inte använt det på 4-5 år för jag tycker att skorna åker av och så bra hjälper de ändå inte, däremot har jag vanliga sulor fram. Ska jag rida i snö rider jag i konstant snö eller så sprayar jag silikonspray i hovarna.
Dagliga hovvården nu blir ju att spola av och kratsa ur ordentligt, trots lera har min hästs hovar hållt sig fina!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 743
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag är inne på att byta stall till min häst pga hagarna. De är dränerade men det är ändå lera nästan till knäna, magen ballar ur totalt...
2
Svar
27
· Visningar
2 370
Senast: Emine
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 691
Senast: skuggi
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 948
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård