Leonberger och Jack russel terrier

T

theark

nån som kan ge mig lite fakta om raserna? :D vill så gärna veta mer om dom då jag äälskar båda raserna!:love: :D

Sv: Leonberger och Jack russel terrier

Har en jack russell terrier, rent kortfattat: söker du en liten bruks/jakthund så skulle rasen kanske passa, annars skulle jag inte rekomendera den.

Tycker den här rasklubbens sida innehåller bra info:
http://jackrussell.nu/

Jag har ocksa Jack Russell och jag tycker att det ar en underbar hundras. Rolig, social, aktiv och tillrackligt liten for att ligga bekvamt i sangen eller ta med sej i bilen nar man aker ivag. :)

Har hort att flera har haft problem med sina over-aktiva JRT, men det har jag aldrig haft. Har haft 2 st, en tik och en hane, och aven fast hanen var aktiv och behovde nagonting att gora, sa var han aldrig jobbig eller svar att ha att gora med. Det beror pa personligheten!

Jag kan rekommender Jack Russell till en aktiv person som vill ha en lite mindre, rolig och social hund som vill hanga med pa det mesta.

Är uppvuxen med leonberger och har haft flera i släkten. Härliga hundar men kan vara lite svårdresserade då de är rätt självständiga. I Tyskland har de används som väktarhundar, tror inte de gör de än dock, men de svenska "lejonen" är lite mildare till sättet.

Med ett lejon hemma får du jrt-stora pälsbollar i hörnen som bonus! Ett helt paket m.a.o! ;) Tråkigt nog blir de ju inte så gamla precis som de flesta större raser, ca 8 år.

Som valpar/unghundar är de fruktansvärt jobbiga! Jättestora, klumpiga, skitglada och smidiga som elefanter i en porslinsaffär. Men samtidigt fullständigt underbara...! :love:

Har en JRtik som blir fem i höst. Hon är helt underbar, gosig o bara älskar att bli klappad o vill helst ha uppmärksamhet hela tiden. Mycket energisk men gillar att slappa också, helst i soffan eller i sängen (o då gärna under täcket). Numera är hon bojkottad från både säng o soffa då min nyblivna sambo inte riktigt förstår det mysiga med sällskapet av ett grymtande hårmonster som tar väldigt mycket plats för att vara så liten. Tar tillrättavisande väldigt bra o är lydig, kan vara lös överallt... med undantag för möte med andra hundar o ibland även rådjur. Just det att hon inte går ihop med andra hundar är väl den enda nackdelen men det ser jag som en STOR nackdel o är även det som gör att jag funderar på en annan ras nästa gång det blir dags för hund.

Men att hon inte kommer overrens med andra hundar ar ju ditt fel, inte rasens fel!!
Jag har fott upp JRT i flera ar och har inte alls haft det problemet. Ta ledarskapet!!

Håller med ovanstående att det inte är rasen utan ledarens problem.

Har själv en JRT kortbent typ som är en helt underbar liten krabat dock så behöver han en fast hand eftersom det är en ras som måste få arbeta och ingen "väskhund" dock så är han mysig och lugn och snäll och hänger med på exakt allt. Att mysa är nog hans favis grej:love: skulle inte tänka mig en annan ras. Jag bor mitt i Malmö och har inga problem alls med att ha honom lös utan han hänger med mig helt enkelt. Något annat som jag med gillar är att det är en rubust liten hund och han hänger med de stora hundarna jag har även en schäfer.
Han kompenserar sin storlek med tuffhet helt enkelt!:bump:

Mysig kompis:love:

du kan alltid söka på google;)

Jar har två stycken leonbergar och trivs jätte bra med dom en på 1 år och en på 3 :love:

Besök www.slbk.com

HEJ

Kan bara säga en sak Liten hund i kroppen Stor hund i knoppen.:idea:
Den ska behandlas som alla hundar FOSTRAS OCH ÄLSKAS.
Då fungerar den hur bra som helst.:)

tack tack för alla tips!
nu är det så att vi kanske(!) ska skaffa JRT i sommar :D
:rofl: *överlycklig!*

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 646
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 688
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 394
Senast: Troll
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama