Lennakatten vs Uppsalapendeln

Gammeln

Trådstartare
Uppsalapendeln har tillgång till alla möjliga datorer o teknisk hjälp men likt förbannat kan tidtabellen inte hållas :mad:. Ständigt en massa strul hit o dit. Då är det mycket säkrare och bättre att åka med Lennakatten för hen kommer alltid i tid och aldrig nått strul. Hur kan det komma sig :confused: Låt Lennakatten ta över Uppsalapendeln så det blir lite ordning på spåret. Dessutom är det mycket roligare o trevligare att åka Lennakatt :D
 
Sv: Lennakatten vs Uppsalapendeln

Mindre trängsel på spåret. Organisationen har översikt över både spår, stationer, café :) och tåg.

Uppsala-Stockholm kör ju lite allt möjligt från SL till SJ till Arlanda Express och godståg, är det inte enkelspår till råga på allt? (Stationen ligger på en organisation, spåren på en annan, tågen på tredje fjärde och femte, informationen är väl utlokaliserad till Mars eller ngt antar jag.)

De borde bredda ut lite helt enkelt.
 
Sv: Lennakatten vs Uppsalapendeln

När jag hade häst längs Lennakattsspåret så kom dom aldrig enligt tabellen :) så den kommer i sin tid, eller sinom tid.;)
 
Sv: Lennakatten vs Uppsalapendeln

Det är några år sedan man kunde åka tåg Uppsala Ö - Stockholm Ö, men om man lägger nytt spår på banvallen Faringe - Rimbo - Kårsta, kanske det kunde bli verklighet. En liten detalj är att stationsområdet i Rimbo är bebyggt, så man finge riva några hus också.
s.wink.gif


Skämt åsido, det stora problemet är uppdelningen i olika aktörer. Jag skulle vilja att Statens Järnvägar återskapades.
 
Sv: Lennakatten vs Uppsalapendeln

Om det gick att ånglokspendla till Tokholm skulle min tågtöntige make gladeligen byta till Lennakatt från SL, om den stannar i Knivsta så klart :D
 
Sv: Lennakatten vs Uppsalapendeln

Jag tror även att Lennakatten har godsfinka för häst, så då skulle man kunna ta tåget till lämplig tävlingsplats :idea:
 
Sv: Lennakatten vs Uppsalapendeln

Uppsala-Stockholm kör ju lite allt möjligt från SL till SJ till Arlanda Express och godståg, är det inte enkelspår till råga på allt? (Stationen ligger på en organisation, spåren på en annan, tågen på tredje fjärde och femte, informationen är väl utlokaliserad till Mars eller ngt antar jag.)

De borde bredda ut lite helt enkelt.
Det bevisar att fler kockar gör sämre soppa :yuck:
 
Sv: Lennakatten vs Uppsalapendeln

När jag hade häst längs Lennakattsspåret så kom dom aldrig enligt tabellen :) så den kommer i sin tid, eller sinom tid.;)
Förmodligen berodde det på att nån idiot ställt bilen innanför bommarna vid trafikljuset på Tycko Hedensväg :meh:
 
Sv: Lennakatten vs Uppsalapendeln

Det är några år sedan man kunde åka tåg Uppsala Ö - Stockholm Ö, men om man lägger nytt spår på banvallen Faringe - Rimbo - Kårsta, kanske det kunde bli verklighet. En liten detalj är att stationsområdet i Rimbo är bebyggt, så man finge riva några hus också.
s.wink.gif
Det var bättre förr. Riva några hus vore det väl värt. Dessutom finns ju signalen kvar där i Rimbo som visar att det inkommer tåg snart ;).
 
Sv: Lennakatten vs Uppsalapendeln

Om det gick att ånglokspendla till Tokholm skulle min tågtöntige make gladeligen byta till Lennakatt från SL, om den stannar i Knivsta så klart :D
Då måste det byggas en vattenhäst i Knivsta först ;).

Vi måste börja tänka om. Ångloken runt om i landet är ju en bortglömd resurs som borde kunna utnyttjas på ett bättre sätt :idea:
 
Sv: Lennakatten vs Uppsalapendeln

Och Bananv.. (hrmpfh) Trafikverket måste bygga ett tredje spår, ett smalspår :idea: mellan Tokholm och Uppsala. Då kanske man inte behöver flytta så mycket på en del hus och annat som är lite i vägen.
 
Sv: Lennakatten vs Uppsalapendeln

Fast det borde väl finnas kvar nått enstaka ånglok för normal spårvidd ?

På den tiden vi hade ett försvar (Nej, vi har idag inget försvar - det sista kvarvarande spillran slaktades och såldes ut av moderaterna för några år sedan) så hade vi massor av ånglok ståendes i hemliga lokstallar runt om i riket... Det var ju tänkt att mycket trafik skulle gå med ånglok i händelse av ofred helt enkelt pga minskad risk för sårbarhet :D
 
Sv: Lennakatten vs Uppsalapendeln

Förmodligen så har man inte sålt ut spåret till en aktör, sålt ut tåget till en andra aktör, sålt ut underhållet av spåret till en fjärde, sålt ut underhållet av tågsetet till en femte osv...

Att bolagisera och sälja ut SJ är förmodligen något av det mest korkade som har genomförts i modern tid.
 
Sv: Lennakatten vs Uppsalapendeln

Enligt min man finns det en hel del normalspåriga ånglok kvar i landet, men nu bara vid enskilda museijärnvägar eller på Järnvägsmuseum i Gävle/Ängelholm. Problemet är dock inte tillgången på lok (även om den inte skulle räcka till...), utan brist på kunskap, utbildad personal, reservdelar och reparatörer. Sådana resurser tar oändligt lång tid att skapa och det är två-tre gånger så dyrt att köra ångtåg som dieseltåg... den vagnpark som finns är heller inte anpassad för ångtågsdrift. Men kanske skulle en museijärnvägsförening kunna lägga anbud på Uppsalapendeln...? :p
 
Sv: Lennakatten vs Uppsalapendeln

Men som sagt var så fanns personalen under 1:a hälften av 1990-talet, så det borde inte vara helt omöjligt att finna.

Var vederbörande 50 år fyllda då så är dom ju "bara" 70 år nu - då borde dom ju vilja hålla på med lite föreningsliv och museiverksamhet :D
 
Sv: Lennakatten vs Uppsalapendeln

Det finns ju sådana där "låna en pensionär" verksamheter, det kanske vore något för dom ;)
 
Sv: Lennakatten vs Uppsalapendeln

Men Lennakatten tänder ju eld på minst ett fält varje år, gör vanliga tåg sånt?
För min del får dom gärna lägga ner det smalspåret då vi har en jättefin vall vid vår sommarstuga där jag gärna skulle vilja göra en hage men den dumma järnvägen går tvärs över vallen :meh:. Visst går det utmärkt att göra två hagar i stället men misstänker att hästen skulle vara rätt skeptiskt inställd till att det plötsligt kom tåg.
 
Sv: Lennakatten vs Uppsalapendeln

Men Lennakatten tänder ju eld på minst ett fält varje år, gör vanliga tåg sånt?
För min del får dom gärna lägga ner det smalspåret då vi har en jättefin vall vid vår sommarstuga där jag gärna skulle vilja göra en hage men den dumma järnvägen går tvärs över vallen :meh:. Visst går det utmärkt att göra två hagar i stället men misstänker att hästen skulle vara rätt skeptiskt inställd till att det plötsligt kom tåg.

Skeptisk? Nä dom vänjer sig:)
 
Sv: Lennakatten vs Uppsalapendeln

Det händer att vanliga tåg sätter eld på både det ena och det andra när det är fel på bromsarna - så Lennakatten är nog inte ensam.

Hästarna vänjer sig ganska snabbt, bodde en stor del av mitt liv utanför en järnväg och hade alla möjliga och omöjliga djur hemma :D
 

Liknande trådar

Katthälsa I stallet där jag har mina hästar finns det fem katter. Katterna fanns där när nuvarande ägare flyttade in (drygt 1 år sedan) och är...
2
Svar
34
· Visningar
5 511
Senast: Puffindog
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 881
Senast: Lavinia
·
Småbarn Kom inte på nån bra rubrik... Lite fundering, skriva av mig och För att göra en lång story kort. Min son är 3,5 år, en ganska...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 058
Senast: lobell
·
Övr. Hund *Suck* I did it again... Fast det var snart 12 år sen jag gjorde det sist. Jag var yngre och hade mer energi... Fördelen nu är att jag...
Svar
11
· Visningar
1 632
Senast: Lidl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp