LenaHs tråd

Tycker det är sjukt att en 90 klass byggs med samma svårighet som en 130 (utan överdrift) på en bana som en hoppryttare hade vägrat ens starta på. Det skulle va tillräckligt svårt med långsida, snett igenom långsida, och om så alla är felfria är det så illa? I 90 är det liksom ok att alla slutar på.sina dressyrstraff... Vi vill väl få fram ekipage, inte knäcka dem...

Ska bli kul att se er i Vinslöv igen! Om ingen skjuter mig innan ;)

Är det så illa med hoppbanorna alltså? Är det något som förändrats, när jag tävlade för typ 3 år sedan upplevde jag allt som oftast att hoppbanorna var relativt enkla? Men jag kanske har fel på mitt minne ;) önskar ju dock lite schyssta banor i alla fall i H90 för att göra det så snällt som möjligt mot hästen men får kanske bereda mig på att de är lite kluriga då!

Är det så illa med hoppbanorna alltså? Är det något som förändrats, när jag tävlade för typ 3 år sedan upplevde jag allt som oftast att hoppbanorna var relativt enkla? Men jag kanske har fel på mitt minne ;) önskar ju dock lite schyssta banor i alla fall i H90 för att göra det så snällt som möjligt mot hästen men får kanske bereda mig på att de är lite kluriga då!
Inte alla hoppbanor, men bland annat Mantorps är precis så illa.

Inte alla hoppbanor, men bland annat Mantorps är precis så illa.
Ja denna gång hade *-ig ponny samma hoppbana som *-ig häst i banhoppningen! Och den var ju redan helt sjuk från början....startade på 1:an i uppförsbacke, ett rangligt räcke, tror det var 6 språng till maxad oxer på sniskan i nedförslut, ramla vidare på bogarna ner för en slänt, tvärvänd 90 grader höger upp på vit låda 5 galoppsprång till vita grindar! Försök hitta ett hål mellan några hinder o ramla nedåt i slänt för att tvärvända vänster till kombination med maxad oxer in o för långt avstånd till räcke ut. Försök rida på 7 språng till maxad oxer med vattenmatta(???? den syntes ju inte ens???) i slänt, ramla nedåt till en mur som såg ut som lutande tornet i Pisa osv osv osv.

Har kritiken gått fram till arrangören? Var det någon diskussion på plats?
Jag är ju inte den som är den o tänkte flera ggr gå fram o ta en diskussion men then again....jag tar alltid diskussioner? Why me igen liksom? Känner att det fick bli en annan typ av protest denna gången, dvs vi återtog anmälan o beger oss den långa vägen till Skåneland istället.

Precis! Vet flera ryttare som försökt ta diskussionen på plats och blivit kallad både det ena och det andra....
Det bästa är att helt enkelt inte åka dit.

Tycker det är sjukt att en 90 klass byggs med samma svårighet som en 130 (utan överdrift) på en bana som en hoppryttare hade vägrat ens starta på. Det skulle va tillräckligt svårt med långsida, snett igenom långsida, och om så alla är felfria är det så illa? I 90 är det liksom ok att alla slutar på.sina dressyrstraff... Vi vill väl få fram ekipage, inte knäcka dem...

Nä men exakt, är det så satans hemskt om alla i 90 åker hem nöjda och glada?

Jag förstår vad du menar, och en del ställen är redan bortvalda ;)
Men det finns liksom inga andra tävlingsplatser här uppe i Övre Norrland så tidigt på året :meh:

Fast i * häst om man inte debuterar så hade jag styrt runt den där hoppningen även med galen bansträckning.

Fast i * häst om man inte debuterar så hade jag styrt runt den där hoppningen även med galen bansträckning.
Jag med ;) (och min egen katastrofala banhoppning denna helgen kan inte direkt skyllas på bansträckningen heller :p)
Men fanns det en annan tävling med likvärdig terräng men bättre hoppning (och ej på andra sidan jordklotet) så hade man helt klart valt den.

Jag med ;) (och min egen katastrofala banhoppning denna helgen kan inte direkt skyllas på bansträckningen heller :p)
Men fanns det en annan tävling med likvärdig terräng men bättre hoppning (och ej på andra sidan jordklotet) så hade man helt klart valt den.

Ja terrängen är ju helt ok där!

Sluta nu spamma min tråd era busråttor!:arghh:

Igår debuterade Prinsessan o jag...80 cm skyhögt stod på agendan och när jag började hoppa fram, var helt själv utan hjälpteam av outgrundlig anledning...så stod det snart klart att jag tagit mig vatten över huvudet.:o Inte en gång kunde vi komma rätt på ett enda hinder....jeeeeelp!:arghh: Skrittade modfällt i en kvart, ja det var en pay and jump så vad kan man vänta sig om inte långa väntetider...fattade galopp igen och öket under mig förvandlades till en svävande Prinsessa?? Ingen aning om vad som hände där men nästa gång jag styrde mot ett hinder seglade vi över och sen in på banan! Väl därinne känns det som att sitta på en 10 år gammal häst, hon travar runt, ser sig omkring intresserat men lydigt, tittar inte på publik, långsidesläktare, banpersonal eller annat normalt som en unghäst gör...fattar sen galopp o galopperar runt som om hon alltid gjort detta?:confused: Vattenmatta, grindar, svängar hit o dit o hinder utmed långsida är inget som bekymrar henne inte! Enda man kan se en spänning på är att hon inte byter galopp, hon gör annars klockrena byten, men det löste ju sig ändå.

Filmbevis:

Ja denna gång hade *-ig ponny samma hoppbana som *-ig häst i banhoppningen! Och den var ju redan helt sjuk från början....startade på 1:an i uppförsbacke, ett rangligt räcke, tror det var 6 språng till maxad oxer på sniskan i nedförslut, ramla vidare på bogarna ner för en slänt, tvärvänd 90 grader höger upp på vit låda 5 galoppsprång till vita grindar! Försök hitta ett hål mellan några hinder o ramla nedåt i slänt för att tvärvända vänster till kombination med maxad oxer in o för långt avstånd till räcke ut. Försök rida på 7 språng till maxad oxer med vattenmatta(???? den syntes ju inte ens???) i slänt, ramla nedåt till en mur som såg ut som lutande tornet i Pisa osv osv osv.
Rent generellt bygger banbyggaren som de brukar använda i Mantorp väldigt svåra och ologiska banor. Jag som brukar åka runt på lokala hopptävlingar i Östergötland har börjat välja bort tävlingar som jag vet att hon bygger, för det är inte värt att åka. I fälttävlan har man ju tyvärr inte så många tävlingar att välja på.

Liknande trådar

Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
58 754
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 409
Islandshäst Ja, nu tänker jag sticka ut hakan lite. Vi får väl se hur bra det emottas. Ingen kan väl ha undgått diskussionerna som cirkulerat...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
32 610
Senast: freyja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info