Leker du med din hund?

C

cajsa_cavalier

Varför jag frågar er det är att vore intressant och jag skulle gärna vilja få lite inspiration ( stavas?). När ni väl leker med er hund, vad leker ni då?

Brukar ni kampa med er hund? Finns det fördelar och nackdelar att kampa med sin hund? Hur brukar ni göra när ni kampar och vad använder ni er av?

Vad är de positiva med att leka med sin hund och vad är det man ska undvika när man leker?

Det vore roligt om ni kunde berätta om era lekar med era hundar och så alla kunde få lite tips och råd om vad man kan hitta på med sin hund.

Så, skriv på!

Sv: Leker du med din hund?

Jag brukar leka med min hund, han tycker att det är väldigt roligt när matte kommer ner på hans nivå och gör nåt kul.

Mest leker vi ute, på våra promenader, kampar lite, oftast på parkeringen vi korsar för att komma hem. Där är jag dock väldigt noga med att det inte är han som vinner, utan att det alltid är jag som avslutar leken.

Annars brukar vi gå ut i parken och leka kurragömma, jag gömmer mig bakom nåt träd eller nån buske och så får han leta efter mig. Vi brukar också hoppa över staketen som omgärdar djurhagarna (de är tomma så här års), hoppa på getternas stockar, kasta snö, träna balansen på smala stockar osv osv.

Inomhus är det lugn och ro som gäller, den enda lek vi har inomhus är den med Dogspinningplattan. En gång om dagen kommer den fram, godaste korven stoppas i och sen leker vi en kvart med den. Jag trodde ärligt talat att den var för avancerad för min hund (som ter sig ganska korkad ibland), men han visar tydligt att detf inns kapacitet där innanför pannbenet - när han vill :smirk:

EDIT: Glömde skriva vad vi kampar med, oftast kopplet, han tar inte i leksaker, varken ute eller inne. Ibland kan han kampa om pinnar, om vi hittar nån lämplig som håller.

jag har faktiskt inte lekt med hundarna på många år..är lite otymplig i rullstolen,de leker bättre med varandra..trots det så leker min äldsta hund;Sarah,11 år,med mig.hon vill bli jagad o då brukarjag smyga på henne o skrika halsen av mig när hon kommer studsande upppå mig o skräms..jättekul tycker hon.

på morgnarna är hon hysterisk och vi brukar ha dragkamper om diverse saker,från sockar till kuddar,vi håller i dem med munnen (mina häder är dliga) och vrålar åt varandra,vilket naturligtvis skrämmer slag på de ranglåga hundarna.

Annars gör jaginte så mycket,men jag uppfinner saker att göra,och de tycker de är minst lika bra

Thina

Min Billie och jag brukar leka tafatt. Speciellt roligt är det om hon har sin repknut, tycker hon, och matte ska försöka ta den. Då blir det lite dragkamp.
Jag är noga med att inte alltid låta henne vinna och att hon på komandot "loss" genast släpper utan gruff, och det funkar jättefint. Hon vet vad som gäller.
Sen jobbar hon hårt på att bli accepterad av katterna och få igång dem i lek. Nu efter tre månader börjar katterna fatta att hunden vill busa, inte äta lunch... :angel:

Jag och min hund brukar leka jage. Speciellt roligt är det om man gör det runt ett stort träd eller liknande. Man kan "finta" bort varandra och byta håll. Kul! Annars är det mycket balans träning på stockar och stenar. Han är med mig när jag rider (springer lös). Han älskar att springa med när vi galopperar!

Klart jag leker med min hund. Det finns knappt något bättre sätt att belöna och stärka förhållandet.

Vad vi leker är lite olika. Oftast är det kamplekar och kasta boll. Då vi kampar så använder jag vad för trasa som finns tillgängligt. En vanlig kökshanduk med en knut på mitten brukar fungera bra. Sedan turas hunden och jag om att vinna mark och min hund får i princip alltid vinna trasan. Detta därför att det är en vek och feg hund som behöver byggas upp. Kastar jag boll så slänger jag iväg en boll och sedan springer hunden och retas med mig och jag jagar efter. Ibland får hunden jaga mig istället.

Ibland brottas vi också, men det är inget jag rekommenderar. Det hela går då ut på att jag ska försöka få ned hunden på backen och hunden försöker bita mig och få ned mig på backen. Min hund tycker det är skitkul, men samtidigt kan det lätt gå överstyr. Det får inte finnas några oklarheter om vem som är herre på täppan när man leker något liknande och man måste kunna bryta leken direkt man känner för det. Vill det sig illa kan hunden bli förbannad och bita på riktigt. Låt därför bli just brottningen.

Vad man ska tänka på generellt när det gäller lek är att det är föraren som startar och avslutar leken. Då det gäller kamplek så kan man egentligen släppa sin hund hur långt som helst bara man vet att man när helst man önskar kan återta kontrollen. Jag ser egentligen bara fördelar med att leka med sin hund. Man får möjlighet att ta initiativet till aktivitet, hund och förare har roligt tillsammans och det förbättrar kontakten. Det man kan tänka på är att det är föraren som ska styra leken och vid kamplek ska man akta sig för att det hela utvecklar sig till en allvarlig maktuppgörelse. Många hundar vill mäta sig genom kampleken, men det innebär inget problem bara man tydligt klargjort vem det är som egentligen bestämmer.

Finns det inga tendenser till att han tar tag i kopplet vid fel tillfällen, alltså när det inte ska lekas?

Till trådskaparen:
Dragkamp med leksaker, apportering och jaga varandra eller kurragömma (med person eller leksak) är väl det jag mest lekt med hundarna. Det beror ju lite på vilka preferenser de har. Det jag har sett som viktigt är att hunden ska veta när det är lek och inte, och vad som är tillåtna leksaker.

När jag skaffade honom (som vuxen), var han väldigt "på" hela tiden, skulle bita i kopplet och dra.....

Det jag har gjort för att få bort det beteendet och samtidigt behålla en glädje i att leka, är att låta honom göra det sista biten hem, och bara när jag säger "bus". Det fungerar bra, han vill ju naturligtvis leka hela tiden, och hans ögonkast mellan mig och kopplet kan vara nog så roande för min del att se, men nu för tiden tar han aldrig tag i kopplet utan kommando.

För att han inte ska tro att det är själva platsen som är kommandot gör jag så att var tredje till var femte gång är det ingen lek, utan gå fint, eller bara nosa sig hem som gäller.

Eftersom det här är en pojk utan något som helst intresse för leksaker är det bara koppelkamp som gäller för att få kampa nån gång, så det var bara att göra det bästa av det, och det fungerar bra!

Jag startade en dum lek märkte jag i efterhand..:angel: En dag när jag var på affären och kom ut så fick min retriever titta i matkassen och såg att det låg grisöron där.. kan säga att hennes kontakt efter de tittandet var oklanderlig! När vi nästan kommit hem och jag haft en hundnos hängande i kassen halva vägen började jag ana vad jag ställt till med.. Mycket riktigt numera har man en mycket söt o ivrig hund som hänger i matkassen påväg hem. Eftersom jag numera oxå har två hundar så har man även en liten envis bulldogg som hänger i hennes koppel oxå, eftersom han inte når upp till kassen... Mkt dum lek.. Jag kan inte skälla på henne för hon är så jkla söt, visst tar hon ett nej om det är allvar men o andra sidan eftersom hon tycker detta är så vansinnigt kul så får hon hållas. Det som var bra med det hela var att efter detta har det varit mkt lättare att få henne att bära o plocka upp "tappade" saker från marken...

Självklart leker vi! ett måste varje dag. Han älskar att leka.
Han älskar bollar. Ju större desto bättre. Vi brukar även ha dragkamp vilket han älskar. Vi jagar varann, kastar pinnar/bollar/andra leksaker, gömmer saker som han får leta efter m.m.

Det som kan vara lite knas när vi busar med bollar är att han blir otroligt uppspelt. Jag har inget problem med det längre efter att ha tränat men jag tror att har man inte koll på honom så ska man inte leka boll öht.

Vi leker ganska ofta. Inomhus blir det brottning i sängen,det roligaste han vet ;) Det kanske inte är att rekommendera men han tar det försiktigt och det är på mina villkor.
Ute blir det mer fart, kasta boll, kampa med strumpor, leka kurragömma, jag kastar pipleksak,han hämtar den och springer runt,sen jag jag pipisen och han får jaga mej :D

Det går att busa hur mycket som helst utan att han blir alltför uppjagad,säger jag slut så vet han att det är slut.

För det mesta leker de med sina kompisar ute varje dag, flera dagar i veckan i alla fall.
Labben är ju lite äldre, så hon är inte så mycket för just lek inne längre, men visst kan hon och lagotton ha dragkamp tillsammans ibland. Annars är det mest lek på hjärngympa-vis (foderkula, kub, pussel, trix osv.).
Lagotton är ju ung och lekfull. Brukar kampa lite med hennes leksaker, ibland har vi "brottningsmatch". En populär lek är kurragömma, då jag smiter iväg och gömmer mig när hon vänder sig om/går till ett annat rum - det tycker hon är jättekul.

Annars brukar vi träna mycket trix och hjärngympa och det blir ju som en lek för henne!

Ja vi leker! Vi brukar springa och jaga varadra ute. Helst om det är snö :p Ibland har vi nån leksak vi hittar ute som vi försöker att ta av varandra. Man är lätt svettig och uppspelt efter det! Negativt: En ung hund kan kanske inte skilja på lek och allvar. Att hoppa och bita i armar och kläder ska de ha klart för sig att man INTE gör innan man tillåter det :idea:

Jag och Douglas leker ganska ofta "ta" runt köksbordet, dragkamp med en nalle eller så gömmer jag en leksak eller godis som han får leta.

När det gäller dragkamp så tycker jag att man inte ska leka det med vilken hund som helst. Absolut inte med kamphundar. Hunden ska släppa direkt när matte/husse ber om det. Många hundar blir alldeles för uppspelta och stressade vid dragkamp och kan börja vakta sina leksaker.
Men har man pli på sin hund är ju dragkamp jättekul!

Mvh Anna

Nu finns ju inte Bossen mer, men vi lekte jämt.

Han hade massa pipleksaker..=)
När man satt vid köksbordet kom han med dem o så sa man: kan du spela lite..? O så började han bita så det tjöt som bara den..
Sedan skulle man jaga honom..han kom fram o sa riktigt: ta den om du kan...
Han kunde oxå vad de flesta leksakerna hette. En röd hette pipas=)

Sedan var det "koppen-tricket".. Godis under en plastmugg.. Då lyfte han upp muggen i örat o brydde sig inte om godisen.. Sprang i väg med högsvans=)
För själva momentet va roligast enligt honom.

Sen när man var ute o gick, så var det kotte/sten o pinne som alltid skulle medtagas.
Sten/kotte gömde han i snön alt högt gräs.. o så letade han efter det. När han hittade det så gömde han det igen o så kunde han hålla på=)

O vilka läten han hade när han lekte.. Vad jag saknar detta....:cry:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 874
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 759
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 331
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 086
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama