Lekar och leksaker för känselsinnet

Midsommarblomster

Trådstartare
Sonen har ett stort behov av att utforska med händerna/känselsinnet. Han vill klämma, känna, bygga, plocka, hälla och skruva. Har han ingenting att fippla med så hittar han någonting, vilket har gjort att han fått epitetet "klåfingrig" både hemma och på förskolan. I somras klickade jag hem en hel låda full med begagnade pop-it som vi fyllde bilen och vagnen med, eftersom det gjorde honom lite lugnare att få pilla med någonting i stället för att enbart sitta stilla.

Så nu är jag på jakt efter tips på fler leksaker på samma tema. Eller, det behöver faktiskt inte ens vara leksaker utan kan vara saker man har hemma också. Att sätta i och ur sugrör på en Festis eller skruva av och på lock på diverse saker gillas det med. Jag har också märkt att han brukar fastna länge vid dockskåpet. Det verkar inte som att han leker så mycket fantasilekar, ännu, men däremot är han intresserad av att öppna och stänga luckor och lådor på alla mini-möbler och plocka i och ur saker. Han fyller 2 i april.

Har ni några tips på leksaker eller aktiviteter? Saker som gillas är:
- Hälla vatten
- Finmotorik som att skruva lock, pärlor, platsa in saker
- Knappar, gärna som klickar
- Bygga
- Kladd..

Sonen har ett stort behov av att utforska med händerna/känselsinnet. Han vill klämma, känna, bygga, plocka, hälla och skruva. Har han ingenting att fippla med så hittar han någonting, vilket har gjort att han fått epitetet "klåfingrig" både hemma och på förskolan. I somras klickade jag hem en hel låda full med begagnade pop-it som vi fyllde bilen och vagnen med, eftersom det gjorde honom lite lugnare att få pilla med någonting i stället för att enbart sitta stilla.

Så nu är jag på jakt efter tips på fler leksaker på samma tema. Eller, det behöver faktiskt inte ens vara leksaker utan kan vara saker man har hemma också. Att sätta i och ur sugrör på en Festis eller skruva av och på lock på diverse saker gillas det med. Jag har också märkt att han brukar fastna länge vid dockskåpet. Det verkar inte som att han leker så mycket fantasilekar, ännu, men däremot är han intresserad av att öppna och stänga luckor och lådor på alla mini-möbler och plocka i och ur saker. Han fyller 2 i april.

- Hälla vatten
- Bygga
- Kladd..
Om han gillar vatten och att greja med saker kolla på Aquaplay, båtbanor man kan bygga ihop och pyssla med en lång stund.

Jag har sett nån form av aktivitetstavlor som jag var sugen på till mina barn i den åldern men tyckte var för dyra, tror dock man kan göra dem rätt enkelt själv om man har lite bättre praktiskt sinne än mig, det var typ lampknappar, lås, ringklocka och sånt på en stor platta.

Jag har sett nån form av aktivitetstavlor som jag var sugen på till mina barn i den åldern men tyckte var för dyra, tror dock man kan göra dem rätt enkelt själv om man har lite bättre praktiskt sinne än mig, det var typ lampknappar, lås, ringklocka och sånt på en stor platta.
Jag gjorde egen till min stora, han fick den när han var knappt ett år. Olika krokar, knappar, en stickkontakt och sladd, magneter, en fidget spinner etc som skruvades fast på en skiva. Mycket poppis.

Min pilliga unge har alltid gillat att hamra och spika, antingen med leksaker eller riktigt, även en leksaks"träbit" med gängade hål och plastskruvar har liksom fångat honom även om äkta vara varit bäst.

- Hälla vatten
- Bygga
- Kladd..
Om det mer handlar om att ha något i händerna, som att avleda någon sorts energi, än om att faktiskt ha distinkta sinnesintryck, så kan kanske "fidget toys" vara något. En liten kille i min närhet sitter ganska mycket med en plastgrej som liknar att smätta bubbelplast. Det lugnar honom, och kan tex hjälpa till med att somna och/eller äta, eller lyssna på saga eller så. Det "händer" inget som håller honom vaken, och funkar i allmänhet på fler ställen än det funkar att hälla vatten.

En lök.

Allvarligt 😂. Det var dotterns favorit mellan 1-2 år. Hon ääälskade att pilla bort skalet på lökar, hittade henne i skafferiet hela tiden.

Tågbana var också en stor hit, kanske inte alltid leka "traditionellt" med den, med bygga några bitar och rulla igen och igen.

Duplo.

Stora plusplus när lite äldre, två är fortfarande ganska mycket stoppa grejer i munnen och jag vet inte om jag tycker att dom stora är stora nog.

Vi gjorde också en aktivitetstavla, och Duplo var en stor hit! Ännu större hit var magnatiles, det bygger hon fortfarande med (3,5 år nu), duplot har hon övergett för vanligt lego.

Mina barn gillar typ trollstavar med ”flytande glitter” i, som rör sig när man rör trollstaven, rubikskub, olika ”evighetsleksaker” osv. Mycket av grejerna som använts har hittats på Gekås. Bild på ex av evighetsleksak.

Bifogade filer

• IMG_1528.webp
    IMG_1528.webp
    45,9 KB · Visningar: 35
Säger också duplo, speciellt djuren. Sätt gärna ihop nått som mini kan pilla loss sen☺️

Enkla pussel med stora bitar

Barn böcker med luckor, päls på djur etc

Badvänliga koppar, skålar och glas som man kan sitta och hälla med i duschen/badkaret

Liknande trådar

Småbarn Flummig frågeställning jag vet. Men enkla frågan är hur får man barnen att leka hemma? Dvs vi har supermycket leksaker (alldeles för... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 098
Senast: WildWilma
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 530
Senast: Mabuse
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 460
Småbarn N Det är sån enorm skillnad på barnen här hemma. Mina barn 4 och 6 år kan leka tillsammans och själva i timmar. Bygga lego, rita...
Svar
8
· Visningar
2 163
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kangal!
  • Valp 2025