Sv: Leka själv?
Samma mönster hos oss. Lilla leker bra själv (2 år) och stora gör det inte.
Jag inbillar mig att det också är så att vi hade verkligen ALL fokus på stora fram tills han blev storebror vid 3,5 år. De åren bodde vi dessutom i lägenhet och hade ALL fritid att ägna åt honom (nu kräver ju trädgård och hus något mer i arbete än vad lägenheten krävde). Han blev kanske "bortskämd" med ständig föräldrauppmärksamhet? Men jag skulle ändå inte göra annorlunda eller säga att det är "fel". Det var ju så vi valde att göra; han var ju vårt första barn som vi verkligen VILLE vara med jämt.
Lilla blir ju van redan från start att få dela sina föräldrar med ett äldre syskon. De KAN liksom omöjligt få samma fokus som stora fick i samma ålder. Och lär sig kanske därför att bli lite mer självständiga?
Alltså, helt utan belägg utan mer en notering i bekantskapskretsen: det verkar vara ett ganska vanligt mönster att stora inte leker ensam, men lilla gör det. Det är så i min familj också och jag kan inte riktigt säga vad det beror på. Kanske att man är mer fokuserad på utveckling med den stora så att den är van vid att triggas av instruktioner och feedback och tycker att det är tråkigt att inte ha någon att spegla sig i. Min lilla kan leka långa stunder själv och iscensätter olika händelseförlopp med sina leksaker eller när han ritar.
Samma mönster hos oss. Lilla leker bra själv (2 år) och stora gör det inte.
Jag inbillar mig att det också är så att vi hade verkligen ALL fokus på stora fram tills han blev storebror vid 3,5 år. De åren bodde vi dessutom i lägenhet och hade ALL fritid att ägna åt honom (nu kräver ju trädgård och hus något mer i arbete än vad lägenheten krävde). Han blev kanske "bortskämd" med ständig föräldrauppmärksamhet? Men jag skulle ändå inte göra annorlunda eller säga att det är "fel". Det var ju så vi valde att göra; han var ju vårt första barn som vi verkligen VILLE vara med jämt.
Lilla blir ju van redan från start att få dela sina föräldrar med ett äldre syskon. De KAN liksom omöjligt få samma fokus som stora fick i samma ålder. Och lär sig kanske därför att bli lite mer självständiga?