Leka själv?

Diana

Trådstartare
Leker era barn själva hemma utan att ni är med?

Storebror som blir fem i november har väldigt svårt att leka själv. Vill alltid att vi vuxna ska vara med och leka. Han vill inte vara själv, helst ska man vara i samma rum. Kan gå på toaletten själv(ibland) om man är precis i närheten. Hur "lär" man honom att klara sig lite själv? Någon som har några bra tips?

Sv: Leka själv?

Min snart 5-åring är rätt lika. Han har svårt att leka ensam och det hänger nog ihop med att han är van förskolan där han alltid har någon att leka med. Vi gör lite olika. Ibland får han helt enkelt ha tråkigt. Vi håller på med annat och då får han ha tråkigt, till slut brukar han börja påta på med något. Ibland kan vi sätta igång honom med något tex. börja rita tillsammans och efter en stund när han kommit igång kan vi göra annat. Sitter han i köket och ritar är han ganska nöjd bara vi är i köket och diskar, lagar mat eller något annat.

Han börjar bli mer och mer självständig, kan tom. stänga dörren till sitt rum ibland.

Mina barn som är snart 4,5 och 3 (i oktober) leker bra utan vuxen, 4 aringen kan leka själv länge även om inte lillasyster är med.
Dom är bara pa förskola pa förmiddagar sa jag skulle aldrig orka leka tillsammans med dom hela eftermiddagen/kvällen.

min största är snart sex och leker aldrig själv. däremot gillar han ipaden, ger lite ffrihet åt mig, och han tittar på film också. mellanstora bror leker superbra själv, hur länge som helst.

Min son har varit hemma hela sommaren, så han borde ju vänja sig. Men jag är nog för dålig på att låta honom ha tråkigt. Rita och pärlplatta fungerar ofta bra i köket.

Min lilla är än så länge mycket mer självständig, men han är bara 15 månader. Ipaden är ett väldigt bra att få lite egentid att hinna göra saker men han spelar bara en gång i veckan just nu.

Min son på snart 2 år leker väldigt bra själv och har alltid gjort. Han leker gärna tillsammans om tillfälle bjuds, men kan jag (eller den han vill leka med) inte just då så leker han själv och bara pratar med mig så är jag ändå med i leken, tycker han :). Det kanske ändrar sig när han blir äldre, jag vet inte. Men än så länge fungerar det väldigt bra på just lekplanet! Han städar t o m för det allra mesta själv, utan någon påminnelse^^

tror du inte det utvecklas själv? måste man träna på det? jag ser det mer som ett personlighetsdrag att man hellre är social ön ensam och att det förmodligen kommer ändras när barnet känner behov av ensamtid. om du behöver ensamtid är ipaden bra en stund till barnet tycker jag.

Min nyss fyllda fem-åring leker bra både med kompisar och själv. Han sitter gärna med småbilar och lego och gör fantasilekar av olika slag. Kräver inte att jag ska vara med och leka men uppskattar om jag gör det. Är dock bättre på att spela spel och pyssla än billek om vi ska vara helt ärliga...

2,5-åring kan sitta kortare stunder själv men vill gärna vara där vi är.

Ingen av dem är "tränade" att leka själv utan det är något som de gör när de har lust. 2,5-åringen är bättre på att leka själv än vad femåring var i samma ålder.

Det kommer säkert att ändras, snart får jag inte vara med och då gnäller jag väl över det!

Ibland blir jag bara så trött på att alltid leka och följa med överallt.

Har han kompisar så leker dom gärna själva på rummet med stängd dörr. Då får jag knappt komma in:)

"Träna" är väl kanske fel ord, men jag ska bli bättre på att ge honom chansen att leka själv.

Alltså, helt utan belägg utan mer en notering i bekantskapskretsen: det verkar vara ett ganska vanligt mönster att stora inte leker ensam, men lilla gör det. Det är så i min familj också och jag kan inte riktigt säga vad det beror på. Kanske att man är mer fokuserad på utveckling med den stora så att den är van vid att triggas av instruktioner och feedback och tycker att det är tråkigt att inte ha någon att spegla sig i. Min lilla kan leka långa stunder själv och iscensätter olika händelseförlopp med sina leksaker eller när han ritar.

Jag har försökt att hitta på sätt att få stora att leka själv, framför allt genom att tråka ut henne så att hon ska komma igång med nåt. Det enda jag har kommit på hittills är att sätta henne i ett sammanhang där det finns något att göra, idag plockade vi bär tex och då är hon betydligt mer självgående. Men att själv plocka fram ritgrejer eller börja fixa med nån koja i trädgården av sig själv, nej det händer aldrig med henne när hon är ensam.

Kan ni göra en överenskommelse, först leker barnet själv i 10 eller 20 minuter med en vald aktivitet t.ex. Duplo, rita, lera, sen leker ni tillsammans lika länge. Jag kan rekommendera timstock-appen som på ett väldigt tydligt sätt visualiserar tiden som tickar ner.

Det ska jag testa! Det kanske blir lättare att förstå än att man säger -jag kommer snart.

Men lär man verkligen barnet att leka på egen hand då? Målet är väl att barnet ska hitta sin egen drivkraft och initiativförmåga, inte att det ska lära sig vänta på föräldern och titta på klockan.

Jag brukar försöka starta vår, vara med och få henne att börja bygga lego som exempel.
Sedan kan jag lura mig därifrån, och ber henne sen att kanske bygga en katt, ett hus osv. Jag deltar på lite distans. Funkar rätt bra, men hon behöver hjälp att komma igång. Sen försöker jag leka saker jag gillar, typ rita och måla, och lego.

Leker era barn själva hemma utan att ni är med?

Storebror som blir fem i november har väldigt svårt att leka själv. Vill alltid att vi vuxna ska vara med och leka. Han vill inte vara själv, helst ska man vara i samma rum. Kan gå på toaletten själv(ibland) om man är precis i närheten. Hur "lär" man honom att klara sig lite själv? Någon som har några bra tips?

Näe, inga tips alls! Vår 5åring (som blir 6 i november) är så fortfarande. Han är urdålig på att leka själv. Däremot är ju frågan om din 5åring är lite "spökrädd" som vår var i den åldern (o det kommer o går i perioder fortfarande). Under flera månader vågade han inte gå på toa själv och inte till vissa rum för att "spöken" kom fram då.

Men annars så är vår son helt enkelt bara så übersocial att han inte vill vara själv alls. ;) Vi ska vara med och helst leka med (nu är det mest lekar med miljoner instruktioner, "nivåer", poängberäkningar och regler) men i värsta fall (för honom) räcker det att man sitter bredvid och är ständigt uppmärksam och hela tiden bekräftar honom i leken.

Puh, det är jobbigt, men jag tänker att han helt enkelt är sådan som person. Att han vill ha sällskap. Och det är väl inte så tokigt i längden tänker jag. Man får väl vara glad för all detta intresse för oss föräldrar, snart nog vill han väl vara "ifred" eller bara med kompisar och så sitter vi där och undrar varför han aldrig vill vara med OSS! ;)

Vår femåring leker inte speciellt mycket själv heller. Han leker dock mycket gärna med kompisar, precis som er kille. Ibland kan han gunga eller hoppa studsmatta en stund, eller kanske leka med bilar, pussel eller gosedjur, men bara korta stunder. Däremot leker han gärna med Ipaden och spelar eller lägger pussel o dyl på den, och vi är inte så restriktiva med den som ni; han använder paddan runt 1 h per dag. Jag tycker inte det är så farligt med några timmars skärmtid per dag- även om han ser på TV 2 h o på paddan 1 så är han ju ändå vaken i ytterligare 11 h (han sover ca 10 h per natt) och gör en massa annat.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
895
Senast: inverterad
·
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 215
Småbarn Hjälp jag går snart och gräver ned mig.... Syskonbråk - hur hanterar man det på bra sätt? Två pojkar, 5 år och 2,5 år. 5åringen retas...
Svar
12
· Visningar
1 360
Senast: Badger
·
Småbarn Såg ett inlägg på Instagram som sedan blev en efterföljande diskussionen IRL. Jag känner att jag nästan gått vilse i mitt eget huvud...
Svar
6
· Visningar
1 398
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Dressyrsnack nummer 18