Ledtillskott?

unoannis

Trådstartare
Bästa led tillskottet för häst? Och mest ekonomiskt!
Vill förebygga och inte behandla, isf hade jag åkt till veterinär :) men min häst är stor (180+) och vill veta om ledtillskott är värt att satsa på eller som att slänga pengar i sjön?
Kollat lite på Trikems hyaluronsyra,ca 800 på Börjes för 3 liter.

Uträknad foderstat, hålla hästen i bra hull, mycket utevistelse i en riktig hage varje dag och variera ridningen/underlaget man rider på är bästa sättet för en hållbar häst.

Inga tillskott ger en mer hållbarhäst, dock kan dem funka som understödjande behandling om hästen har lindriga problem tex pga förslitning eller ålder. Men dem har ingen effekt på en helt frisk häst.

Uträknad foderstat, hålla hästen i bra hull, mycket utevistelse i en riktig hage varje dag och variera ridningen/underlaget man rider på är bästa sättet för en hållbar häst.

Inga tillskott ger en mer hållbarhäst, dock kan dem funka som understödjande behandling om hästen har lindriga problem tex pga förslitning eller ålder. Men dem har ingen effekt på en helt frisk häst.
Uträknad foderstart har jag, den är i bra hull men ung och håller på att sätta mer muskler. (6år) rider varierat. hästen är över 180 och tung.

Ett tips till!Har själv haft en häst i den storleken. Jag var alltid noga med att han var uppvärmd ordentligt i början av ridpasset. Tex lede jag alltid honom i skritt med utrustningen på innan jag satte mig upp 😊t

Bästa led tillskottet för häst? Och mest ekonomiskt!
Vill förebygga och inte behandla, isf hade jag åkt till veterinär :) men min häst är stor (180+) och vill veta om ledtillskott är värt att satsa på eller som att slänga pengar i sjön?
Kollat lite på Trikems hyaluronsyra,ca 800 på Börjes för 3 liter.

Bra och verksamma ledpreparat kostar att ta fram.

Med hyaluronsyra så ska molekylvikten vara högst möjligt iom att ju högre molekylvikten är desto mer vätska binder den. När den binder vätska blir ledvätskan mer trögflytande och både stötdämpar och smörjer bättre. Hästens leder är fyllda med kroppsegen hyaluronsyra. Den kroppsegna hyaluronsyran har i en frisk led en molekylvikt på 2 miljoner Dalton. Det finns ett preparat med så hög moleklvikt, 2 miljoner. Övriga ligger på max 1,5 miljoner.

Hyaluronsyran måste också skyddas antingen i gelatinerad form eller oljeform för att inte magsyran ska förstöra den verksamma substansen.

Man får även kolla på koncentration av hyaluronsyra i produkten. Och då får man räkna per ml. De olika märkena anger hyaluronsyra per dagsdos. Och den dosen varierar.
Det är också en sak man måste kika på för att veta om den är värd priset. Vad kostar en dagsdos av produkten och inte bara vad kostar den per ml/flaska.

Har man en vanlig hobbyhäst som är fräsch behövs inte ledpreparat. Hästar i hård träning kan däremot av den hårda träningen få en negativ påverkan på ledvätskan. Men så hårt tränar inte amatörer om man rider vettigt och inte rider i obalans etc för mkt.

En så stor häst vore det istället klokare att fokusera på muskelbygge för att orka hålla ihop den stora kroppen och inte drabbas av förslitningsskador/överansträning etc.
Då kan tex ett tillskott med riskliolja vara bättre. Det innehåller gamma-oryzanol som är naturligt anabolt och ger ökad muskeltillväxt. Det är numer utan karens för tävling.
Det brukar ge snabba resultat.

Bra och verksamma ledpreparat kostar att ta fram.

Med hyaluronsyra så ska molekylvikten vara högst möjligt iom att ju högre molekylvikten är desto mer vätska binder den. När den binder vätska blir ledvätskan mer trögflytande och både stötdämpar och smörjer bättre. Hästens leder är fyllda med kroppsegen hyaluronsyra. Den kroppsegna hyaluronsyran har i en frisk led en molekylvikt på 2 miljoner Dalton. Det finns ett preparat med så hög moleklvikt, 2 miljoner. Övriga ligger på max 1,5 miljoner.

Hyaluronsyran måste också skyddas antingen i gelatinerad form eller oljeform för att inte magsyran ska förstöra den verksamma substansen.

Man får även kolla på koncentration av hyaluronsyra i produkten. Och då får man räkna per ml. De olika märkena anger hyaluronsyra per dagsdos. Och den dosen varierar.
Det är också en sak man måste kika på för att veta om den är värd priset. Vad kostar en dagsdos av produkten och inte bara vad kostar den per ml/flaska.

Har man en vanlig hobbyhäst som är fräsch behövs inte ledpreparat. Hästar i hård träning kan däremot av den hårda träningen få en negativ påverkan på ledvätskan. Men så hårt tränar inte amatörer om man rider vettigt och inte rider i obalans etc för mkt.

En så stor häst vore det istället klokare att fokusera på muskelbygge för att orka hålla ihop den stora kroppen och inte drabbas av förslitningsskador/överansträning etc.
Då kan tex ett tillskott med riskliolja vara bättre. Det innehåller gamma-oryzanol som är naturligt anabolt och ger ökad muskeltillväxt. Det är numer utan karens för tävling.
Det brukar ge snabba resultat.
Nu sticker jag kanske ut hakan här lite.,,,eller rättare sagt utvecklat det hela lite..,,
Man bör väl träna upp de muskler som hästen behöver för det ändamål hästen används för och sett till dess exteriör. Med det vill jag säga att mycket och tunga muskler är inte alltid en fördel.
Svårt såklart att alltid avgöra, men en jäst tycker jag ska stärkas efter ändamålet med grund i varierad träning😊

Nu sticker jag kanske ut hakan här lite.,,,eller rättare sagt utvecklat det hela lite..,,
Man bör väl träna upp de muskler som hästen behöver för det ändamål hästen används för och sett till dess exteriör. Med det vill jag säga att mycket och tunga muskler är inte alltid en fördel.
Svårt såklart att alltid avgöra, men en jäst tycker jag ska stärkas efter ändamålet med grund i varierad träning😊

Givetvis ska hästen tränas korrekt. Det ser jag som en självklarhet. :confused:
Det är ju inte frågan om att skapa en häst som ser ut som en belgian blue. Utan man beskriver en häst som behöver sätta mer muskler. Det handlar bara om att en så pass stor och hyfsat ung häst gynnas av muskulatur som kan hålla ihop den kroppen. Inte sällan är så extremt stora hästar långsamma i utvecklingen. Har man både stor och tung kropp, har stort steg etc så ökar risk för slitage.

Om du tränar din häst som en vanlig hobbyryttare inom valda grenar och inte ger otillåtna substanser kommer den absolut inte få för tunga muskler.
Det är ju rätt ofta man ser omusklade hästar. Det är ju inte direkt så att när man kliver ut i stallarna tänker man: "Oj, den där kunde de låtit bli att träna sig så stark!"

Ja absolut! Sätta rätt muskler är viktigt så att den kan bära upp sig korrekt för att minska fel belastning/slitage.
Det tar ju längre för större hästar att sätta hull och muskler. Jag beställde en olja som du tipsade om med riskliolja.
Såg även att, från samma märke, så hade dem en hyaluronsyra med 2 miljoner Dalton och i geleform, den kostade ca 2000kr dock, så det blir ett senare alternativ :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
924
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 337
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka