jemaha

Trådstartare
Kom hem från vet precis, har haft våran valp i en vecka och tyckt att han gått konstigt med ena bakbenet så idag var vi inne och kollade det. Höftkulan ligger fel, den ligger utanför skålen, antagligen är det medfött.. De vet inte om det går att operera, hon skulle ringa till en annan veterinär och höra vad han säger.
Han är besiktigad dan innan vi hämtade honom, då märkte de ingenting konstigt nog. Han är dolda fel försäkrad av uppfödaren, pratade med försäkringskassan för en stund sen, hon skulle ringa mig imorgon.
Nu väntar jag på att veterinären ska ringa, håller tummarna för att det går att operera. Vill inte avliva min lilla Budda...:cry:

Sv: Ledsen...

Vilken förbaskad otur. Zingo och jag skall hålla tassar och tummar för att allt skall gå bra för lille Bubba.

Tråkigt...

Av ren nyfikenhet, vilken ras?? Det är ju vissa raser som dras betydligt mer med höftproblem...

Hoppas det går väl...

//E

Han är korsning mellan schäfer och berner sennen. De har inte ringt idag, så det blir väl en sömnlös natt för mig..:cry: Hoppas att det finns nåt att göra, känns fel att behöva avliva en 9 veckors valp..
Fattar inte hur de kunde missa det på besiktningen bara.:confused:

Haft ett bråk med sambon precis.. Han tycker att vi ska avliva hunden direkt om de inte kan operera å garantera att han blir helt bra, jag tycker att om det går att operera så gör vi det, även om han kanske bara kan leva i 2-3 år till.
Han sa att det skulle vara lättare att ta bort honom nu när vi inte haft honom så länge, för mig spelar det ingen roll. Vad tycker ni, hur hade ni gjort?? Om det går att operera och han kommer att kunna leva som vanligt i några år utan att ha ont, ska jag ta bort honom nu ända som min sambo tycker?? Usch, bara sitter å gråter, älskar min lilla Budda ju...

En liten fundering. Hur ser höftledsskålen ut? Är den normal eller är den dålig. Det har stor betydelse för hur prognosen på en op ser ut.
Är skålen normal finns det chans att han kan leva ett normalt liv. Men är skålen inte bra kan det återkomma senare.

Tror att skålen såg bra ut, de vet inte hur mycket brosk det fanns bara eftersom det inte syns på röntgen. Hon kunde lägga rätt kulan men den hoppade fel när hon rörde benet. Han har inteont iaf, springer och busar för fullt, och reagerade inte när hon klämde och drog i benet.

att genomföra en så stor operation med allt vad det innebär i pengar och smärta för hunden bör man inte göra om resultatet inte blir bestående. jag tror inte heller att många vet går med på att göra det om han bara får leva ett par år.

Usch... Men en OP på höften är ett stort ingrepp :( Vad gäller sen? Ska valpen vara still/vila i flera veckor, månader? Eller är det ett ingrepp där den får börja röra sig redan direkt?

Jag skulle ha väldigt svårt att sätta en sådan liten valp i vila... De måste få vara hund också.

Utan prognos och utan att veta vad vet. har sagt så är det ju svårt att säga något. Men är det ett större ingrepp så hade jag inte gjort det :cry: Men är det prognos MYCKET GOD så... Då hamnar man ju i ett annat läge.

Självklart att valpen ska avlivas:
Att behålla och börja operera en så ung valp, med ett sådant fel, är vad jag vill kalla rent djurplågeri.
Att överhuvudtaget fundera på något sådant får mig att må riktigt illa.

Tack, sånt känns fint att höra när man redan mår skit..
För mig är det självklart att jag vill göra allt för att han ska bli bra, men nu när jag tänkt lite och pratat med folk så har jag ändrat mig. Han kommer att avlivas, innerst inne så vet jag att det är det bästa för hans del även om det känns skitjobbigt för mig.
Har knappt gjort nåt annat än att gråta hela dan...

Höft-operera inte en valp. Det är inte schysst mot hunden. En höftoperation är ett stort ingrepp och kräver lång konvalescens. Det ska inte en valp utsättas för. Det är inte försvarbart på något vis.

Vet ringde precis, och det går inte att operera. Vi hade iaf bestämt att inte operera även om det skulle gå, vill inte utsätta honom för det. Fast det känns otroligt jobbigt att behöva avliva honom eftersom han är så pigg och busig som han är, men jag vet att det är det enda rätta för honom ändå.
Jag pratade med uppfödaren igår, hon hade fått en ny kull för två veckor sen så vi får ta en av de ist. Känns lite lättare då att ha nåt att se fram emot.

Bara ett råd. Kolla upp så båda föräldrardjuren är HD-röntgade mm. Så kanske du slipper detta problemet igen.

Verkar vara en uppfödare som föder upp på löpande band.

Jag håller med din sambo.

En operation kostar ca 25 000 kr och det är alltid en enorm risk med en så stor operation. 1) En sådan liten valp kanske inte klarar narkosen = du betalar utan att få med dig en vovvoe hem
2) det går inte att garantera att det blir bra. Oavsett vad vet- säger.
3) Konvalicensen är hemsk för lillvovven. Smärta, total stillhet osv.

Vovvoen mår mycket bättre om den får somna in.
En ängelvovve lider inte.

/Frasse

:eek:

Köp en valp någon annanstans!!!

Det finns så många fina valpar överallt!

Dessutom, du har väl krävt köpeskillingen tillbaka samt alla
veterinärkostnader, resekostnader osv.

Det har du rätt till enligt konsumentköplagen!

/Frasse

Båda föräldrar är röntgade, och vi får tillbaks pengarna för veterinärkostnaderna. Sen får vi välja om vi vill ha tillbaks pengarna eller en ny valp, och vi vill ha en ny valp. Hon har sålt många valpar och aldrig råkat ut för nåt sånt här förut. Mycket konstigt att veterinären som besiktigade valparna kunde missa det här bara, annars hade vi sluppit det här nu.

Så tråkigt för Er, men valet Ni gjort är det bästa för Er valp.

Hoppas Ni får en frisk valp i nästa kull

Jag råder dig nog att leta ny valp någon annanstans. Det räcker inte att föräldradjuren är frirröntgade, vet du hur det ser ut i resten av "släkten"? Det kan ju vara så att "pappahund" har åtta syskon varav sju har hd/ad-problem, trots att han själv klarat sig...? Och mamman likaså? Och hur vet du hur hennes tidigare sålda valpar mår? Finns det registerat någonstans när de är blandisar, eller är det uppfödaren som sagt detta?

En vän till mig köpte en labbe med grava armbågsfel, blev tvungen att avliva och fick på något "plåster på såren"- vis en ny valp av samma uppfödare och nu haltar den också... Vi kan bara hålla andan.

Du vet ju nu hur det känns att vara tvungen att ta bort en hund pga av detta, känns det då inte motiverat att forska lite och hitta en ny valp med de bästa förutsättningarna så du slipper riskera göra om detta igen? Jag menar inte att kritisera, men sitter själv här med hund nr 2. Hund nr 1 togs bort i förtid pga sjukdom.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 776
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 066
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 718
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 282
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar