Ledsamt men vanligt...

Sv: Ledsamt men vanligt...

klart inte, men jag har även reagerat på detta i många annonser på blocket "till folk som bor i hus på landet" som om de skulle aktiveras inne. hos mig är det så att här hemma tar vi det lugnt.

men om hunden skäller då, ska den sitta o skälla i ett hus "för det hör ändå ingen något" eller ska man se till att hunden är lugn när man lämnar den ensam så den inte skäller?

Fast behöver ju inte vara att den sitter och skäller när den är själv. Haft flera som jag inte hade sålt till lägenhet om jag skulle sålt dem. Helt enkelt för de vaktade för mycket. Just för de varit vana att bo på landet, och 'larma' när någon kommer. I lägenhet blir det då inte så bra, då brevbäraren, tidningsbudet, andra hyresgäster etc kommer 'larmas' för, dvs skälla. Det går givetvis att lära om, men jag skulle hellre låta hunden komma till hus, än att utsätta en vuxen hund för att behöva lära om. Plötsligt så det som varit uppskattat, och i många fall naturligt för rasen, är oönskat och 'bannas'. DESSUTOM är risken för stor hunden studsar just pga det, när grannarna fått nog och det står mellan vräkning och göra sig av med hunden.

Sen har jag haft en som utmärkt väl kunde vara själv, men just för det var hus trodde att det var matte som kom när någon kom, och blev orolig och stressad om 'matte' gick förbi eller bara gick igen. Dvs den var gnällig och ynkig i lägenhet när den hörde folk i trappen och var själv.

Så finns ju mer anledningar än 'behöver idiotaktiveras och vara ute från morgon till kväll' och 'låter satan när den är ensam' till att man inte vill sälja till lägenhet.

ja, du har rätt.

de annonser jag har reagerat på är det när valpar säljs dock. en äldre hund är det såklart svårare att lära om.

Ah, ja valpar är det givetvis inga problem med så, tänkte inte på dem *erkänner*

Däremot tror jag tyvärr många av 'problemhundarna' som prompt ska ut på landet är fö r att äg tror det blir bra bara hunden får 'en stort tomt att springa på hela dagen'

*kl*

Jag har kommit fram till en sak... Eller egentligen två. Angående blandrasavel och oseriös avel.

1. Folk får gärna blandrasavla på vad sjutton de vill. Tax med bäver, border collie med älg. Who cares. Det enda de inte ska göra är att sälja det de föder upp. Eftersom de tycker om sin hemkomponerade ras så mycket så kan de väl ha hela huset fullkomligt fullt av dem?

2. Varför är inte fler rasböcker lika slutna som BC'ns? Godkända jaktprov, vallprov, bruksprov är väl det minsta man hade kunnat begära på avelsdjuren. I alla fall på hundar av de raser man kan kalla extrema av sitt slag. Det skulle göra mer nytta än skada.

Har blandrasaveln eller den oreggade aveln på BC hindrats av att det krävs vp på föräldrarna för att få regga valpar :confused:

Svar; Nej.

Stamböckerna för i princip alla raser (några få är undantagna) är redan stängda och blir inte mer stängd för att man inför ännu mer krav på föräldradjuren! Tvärtom är jag helt övertygad om att den oreggade aveln skulle öka ännu mer om det införs arbetsmeriter på alla arbetande raser.

Håller med, jag tror man bara kommer åt det om man inför registreringskrav på alla hundar, och där det är kostsamt som bara den att regga blandraser. Men man måste lösa så att de äkta tjuvparningarna inte slås för hårt på, och är väl där haken är..

Annars är det lätt, i teorin. Regga en blandras = 5000 kr. Då blir dte inte ett smack lönsamt föda upp sådana. Eller att köpa dem.

För är lönsamheten som måste bort ju, att skärpa kraven på den kontrollerade aveln hjälper ju inte ett dugg mot den okontrollerade precis som Gnist säger. Och de allra flesta raser har stängd stambok och specifika krav för inregistrering i den.

Jag behöver kanske inte oroa mig så mycket för vad som skulle hända när min gamling trillar av pinn... Problemet lär väl snarare bli att inte ta hem en hel hög.

(Jag planerar nämligen att då skaffa en äldre tik av liten/mellanstor modell . I alla fall ett par år gammal)

Om du mena det jag skrev längre upp så får du iaf mitt svar här.

Pitbullen som jag hade gillade INTE & vara ensam.
En läkarstuderande sitter nog i skolan ganska många timmar om dagen.
Eftersom hunden hade svårt och vara ensam så skällde hon en del..
Då var lägenhet INTE det ultimata för hunden.

Men jag fattar hur du menar. :)
En hund ska ju rastas ute, inte inne. Men i detta fall tänkte jag på grannarna med.

Då är jag med :) (jag råkar vara läkarstuderande i lägenhet & ha hund & det går utmärkt, om du undrar över mitt påhopp ;) )

alla hundar passar inte i lägenhet, det är väl ingen nyhet?

Fast om det gäller valpar vetitusan om jag köper det. Jag tror att de flesta (inte alla men de flesta) hundar kan bo i lägenhet om de aktiveras som de ska om dagarna, för sist jag kollade är inte tanken att de ska rejsa runt möblerna inomhus & därmed behöver gigantisk yta?

Detta med vakt är annorlunda men om de är vänjs från början är det ju en annan sak. Vi har haft en mkt vaktande men hon gjorde nada om ingen rörde dörren (ve brevbäraren, han lade posten utanför dörren 2 år efter hon var borta, en smygande hund som plötsligt sliter posten ur händerna på en via brevinkastet är tydligen scary :devil: ), nu har jag en riktig liten tenor som älskar sin egen röst men han är tränad till förbannelse att inte gapa. Så det går riktigt bra.

Jag tycker bara det är överlag en konstig grej för det verkar antas att bara man bor i villa är man strålande hundägare och lägenhetsbor kan tydligen omöjligt ha annat än en stelopererad gosedjurshund. Och jag vet ju att så inte är fallet.

Håller med om att är tyvärr alldeles för enkelt idag att köpa hund och folk vet inte vad de ger sig in på.... Jag har själv en dobbishane på ett år - men jag visste vad jag gav mig in på :) Det är min tredje dobbis, och självklart är han ibland APDRYG och jättebillig - men det hör ju till, han är ju tonåring!!!! Men jag ville ha en hund med mycket go i och dobbis är favoritrasen, så det är bara att bita ihop :D Annars hade jag fått välja en annan ras.....Lägger ner en massa jobb nu som jag är helt övertygad om kommer ge resultat :D

Finns det inte de som skiter i att regga då?

Om det är krav på registrering, och det på något vis kontrolleras, så borde man fånga upp de flesta av dem. För annars så ja de kommer säkert skita i att regga annars.

Men om du helt enkelt inte får äga en hund som inte är registrerad, så borde det kunna rensa upp. Riskfritt är det dock inte, ngn kan fortfarande köpa en oregistrerad hund, och sen t ex dra sig för att söka vård för den hos veterinär fast den behöver, för då upptäcks att den är oreggad.

Men med tillräckligt kontrollsystem så borde det kunna funka.

Om det är krav på registrering, och det på något vis kontrolleras, så borde man fånga upp de flesta av dem. För annars så ja de kommer säkert skita i att regga annars.

Men om du helt enkelt inte får äga en hund som inte är registrerad, så borde det kunna rensa upp. Riskfritt är det dock inte, ngn kan fortfarande köpa en oregistrerad hund, och sen t ex dra sig för att söka vård för den hos veterinär fast den behöver, för då upptäcks att den är oreggad.

Men med tillräckligt kontrollsystem så borde det kunna funka.

Idag kostar dej ju bara någon/några hundralappar att regga i jordbruksverket men ändå är det ju många som inte bryr sig om att göra det.
Jag tror inte man kommer tillrätta med problemet genom högre avgifter.
Jag tror att det enda som hjälper är att sprida kunskapen så att människor förstår varför man inte ska blanda ihop en massa konstiga raser.

Fast det 'händer' liksom ingenting om man inte reggar. Jag skrev ju det med att det måste till mer kontroll och konsekvens för det ska funka. Bara höja blir lika illa som idag.

Men idag händer liksom inte ett skvatt om hunden inte är reggad, det frågas inte ens om det hos veterinären etc.

Om det däremot var så att det kollades när du var hos vet om hunden var reggad, var den inte det fick man fylla i skicka in registrering där, då skulle det blir fler reggade hundar etc. Det kombinerat med dyrare att regga blandras skulle kunna slå bort lönsamheten/säljbarheten hos korsningarna. Dock måste man se till (och där det blir knepigt) att de som har äkta olyckor/tjuvparningar inte drabbas.

Men kostar det 5000 kr att registrera en blandras, och är KRAV på att alla hundar ska vara registrerade så osv. Så Amatör-Anna får endera då hosta upp nästan lika mycket för 'den söta blandrasen mellan amstaff och borde collie som kommer bli en superbra familjehund' som för en renrasig hund i inköp, eller själv behöva betala 3000 spänn i inköpspris + 5000 kr i registrering.

Och Busk-Bosse som föder upp kull efter kull med amstaff/bc-blandningar kommer få pynta upp 25 000 kr i regavgifter för sina 5 valpar, eller hoppas på att sälja till okunniga puckon och låta de själv inse vad det kostar att regga. Och då var det plötsligt inga pengar för Busk-Bosse att fortsätta producera sådana valpar.

Kvar är dock Ganster-Göran, som tycker en amstaff/bc-korsning är skitbra, och åt helvete med staten och dess trams, det gör inte att den inte är reggad, och den ska inte reggas och ingen ska få veta att den inte är reggad heller. Och när hunden då behöver vetvård skippar GG det för då kommer veterinären börja 'tjata om registrering'.

Frågan är om inte den sistnämnda gruppen är rätt liten, och redan nu är rätt dåliga på att söka vård åt sina hundar.

Att få ut informationen om att from datum si och så ska alla valpar vara registrerade i dittregistret, och att registrera blandras/ej verifierad ras i det kostar 5000 kr, och såfort en oreggad hund upptäcks kommer ägaren bli skyldig att registrera hunden är ju lätt.

Men som sagt, kvar är att lösa hur man inte helt slår undan benen för den arma stackare som på riktigt fått sin tik tjuvparad..

underbar beskrivning :)

jag gillar din idé, och tror definitivt att det skulle hjälpa, det är ju redan nu krav på att alla hundar ska vara märkta, så varför skulle inte en registrering kunna kopplas till detta och göras samtidigt? (nu vet jag ju inte hur många hundar som är omärkta, eller vad som händer om en omärkt hund påträffas, men....) och att man kunde genomföra märkningskravet borde ju innebära att en registrering inte borde vara alltför svår att få till. motionera mera till politikerna i det här fallet, jag tror du definitivt har något på gång!!!!!

jag vet inte heller riktigt hur man ska lösa tjuvparningarna, den hemska lösningen skulle ju vara avlivning av valparna, men rimligen skulle det bli så att man säljer dem till underpris, dvs i valppriset ingår registreringen (säg 5000:- i regavgift och det valpen kostat i avmaskning, mat och vaccinationer osv till uppfödaren). positivt är väl att många fler tikar skulle undersökas noga och få en abortspruta istället för att föda fram valpar av konstiga kombinationer....

Senast ändrad:

Jo, alltså jag förstår din tanke och den är jättebra!
Problemet är ju då att jag tror att många som inte är "Gangster-Göran" tycker att de inte behöver betala iallafall, de ska ju bara ha en valp själva och "ge bort" resten till alla sina kompisar:grin:
Det är ju inte längesedan det var väldigt ovanligt att en blandras var försäkrad, likaså när det fanns hundskatt, inte var det många blandraser som det betalades hundskatt på.

Jag tror att alla de där förstagångs köparna, som är lika okunniga som jag var när jag köpte min första hund, de har ingen koll på att de måste betala alls och när de får veta så struntar de i att vaccinera och blir hunden sjuk så försöker de fixa det själva så gott det går precis som innan det blev vanligare med försäkring för blandraser.

Jag läste en annons om en omplacering senast igår som hade brutit benet förra året och det "hade inte läkt ihop som det skulle" :crazy: så därför var benet lite konstigt men hunden hade absolut inte ont av det bara för att den haltade ibland:grin:

Jag tror ju inte att den hunden hade fått ordentlig veterinärvård precis:(

Jag tror alltså att en högre avgift inte skulle hindra alla de som buskavlar utan det skulle bara bidra till att blandraser skulle bli utan vård.
De skulle dessutom finnas en risk att om många slutar vaccinera sina hundar så kommer sjukdomarna bli fler helt i onödan.

Det är en svår nöt att knäcka utan att för den skull riskera att de hundar som redan finns blir lidande.

Problemet är ju då att jag tror att många som inte är "Gangster-Göran" tycker att de inte behöver betala iallafall, de ska ju bara ha en valp själva och "ge bort" resten till alla sina kompisar:grin:

Fast tror du kompisarna vill ha en gåva som 'kostar' 5000 kr att registrera? Visst att många kommer tycka det är hur onödigt som helst att de måste vara reggade, kolla bara på hästägare och hästpass. Men de allra flesta normalfuntade människor vill att deras hund ska må bra, bli vaccinerad och kunna få vård av veterinär när det behövs. I mitt ex så endera är hunden redan reg och då är det som nu, eller så är den inte det när den kommer till vet och då vet ägaren att det kommer kosta 5 K att regga, plus vetbesöket.

Min pappa är en sån där som inte tycker det är så viktigt ägarregistrera osv, tveksamt om han betalade hundskatt sen han flyttade från Stockhom (på landet får man inget för pengarna sas..). Han köper förvisso bara renras, men han skulle INTE strunta i att regga en hund om det innebar problem med veterinärvården etc. Dvs han må gnälla över registreringar hit och dit (ägarregistreringar, inte att hunden är reggad i SKK), men han skulle aldrig låta motviljan att bli registrerad etc gå ut över hunden.

Och jag inbillar mig att faktiskt iaf 90% av hundägarna reagerar så?

Jag tror att alla de där förstagångs köparna, som är lika okunniga som jag var när jag köpte min första hund, de har ingen koll på att de måste betala alls och när de får veta så struntar de i att vaccinera och blir hunden sjuk så försöker de fixa det själva så gott det går precis som innan det blev vanligare med försäkring för blandraser.

Fast om det blir en ny lag, som det skrivs om/talas om i medierna etc, tror du inte de skulle greppa det då? Absolut att okunniga har dålig koll generellt, har ju varit där själv. Men likväl som de som struntade i hundskatten VISSTE OM att det var skatt på hundar, så tror jag folk skulle veta just om/att det var registreringstvång på hundar och konsekvensen av ej reg? Just för det skulle slås upp så stort/allmänt, i och med att så stor del av befolkningen har hund?

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 566
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 961
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Letade, men hittade inte tidigare försäkringstrådar. Förra året höjde Agria försäkringspremien med 30 procent, kanske för att jag... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 793
Senast: _Zacke_
·
Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 043
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka