Ledinfektion eller allergisk reaktion?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare katarinasivenmark
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 912
K

katarinasivenmark

Hej! Jag har en snart 5-årig halvblodsvalack som i slutet av oktober blev behandlad med tuppkam intravenöst pga kotledsinflammation på båda fram. På återbesök en månad senare var han inte helt bra och blev då behandlad med kortison i båda lederna.

En och en halv vecka senare när jag skall morgonfodra kan han inte gå på sina framben.Han är svullen över kotan och upp på halva skenbenet och har feber. Distriktsveterinären kommer och ger smärtstillande så att vi kan ta oss in till klinik. De misstänker allergisk reaktion mot kortisonet eller ev en ledinfekton. Dagen efter tillstöter kolik. Han blir spolad i sina leder och får stå på antibiotika i två veckor. Koliken tar nästan en hel vecka att häva innan den är helt bra.

Efter hemkomst skulle han stå i sjukhage och skrittas för hand i två veckor och tredje veckan skulle vi börja trava för att sedan åka in på återbesök på klinik.

Jag märker dock på honom att han är ovillig att gå ur boxen på morgonen, söker sig till mjukt underlag när vi är ute och går och att han är varm över sina kotor och har puls. Tar kontakt med veterinären som då ordinerar metacam i ca 10 dagar.

Det har nu gått 10 dagar och läget är oförändrat.

Någon som har varit med om liknande?

Sv: Ledinfektion eller allergisk reaktion?

Kan inte kortison också utlösa fång? Har bara för mig att jag har hört ngt sådant, kan ha fel. Din beskrivning av de senaste symptomen påminner fång nämligen och koliken kan ju bero på tarmrubbningar som i sin tur kan ge fång. Jag vet inte, bara funderar.

Har haft ett halvblod som behandlades flertalet ggr i lederna men han fick aldrig några besvär av själva behandlingen. Veterinärerna brukar nämna att det finns en viss risk för infektion i leden när man injicerar men det är inget jag har varit med om.

Vad jag vet kan det behövas sköljas flera gånger.
Var ledvätskan klar sist?

Nej, ledvätskan var inte klar. Den var grumlig och lättflytande. Det togs också ett prov på vita blodkroppar som visade sig vara 10000. Vad jag förstod så är det ett värde som är på gränsen till en infektion.

Jag kan inte så mkt om detta, men en jättfin hingst som skulle exporteras sprutades" för säkerhets skull" o fick sitt ledbrosk förstört- avlivades

Ring upp flera klinikvet- gamla erfarna sådana o fråga om förfaringsättet.

Kan inte kortison också utlösa fång? Har bara för mig att jag har hört ngt sådant, kan ha fel. Din beskrivning av de senaste symptomen påminner fång nämligen och koliken kan ju bero på tarmrubbningar som i sin tur kan ge fång. Jag vet inte, bara funderar.
QUOTE]
Kortison i leden ger inte fång, däremot om det ges via magen eller blodet kan vissa reagera.

Liknande trådar

Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 112
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 434
Senast: pews1972
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 287
Senast: fruxolisa
·
Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 453

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Klippa hund

Hästrelaterat

Tillbaka