M

MiniMEJ

Hej, jag undrar lite om sommarlovsledigt för medryttare...

Jag har planerat in en semester då jag ska bort under fyra veckor ungefär och inte kommer att kunna rida älsklingen :cry:

Har inte pratat med ägaren än... ÄR det fräckt av mig om jag säger att jag inte kan hjälpa till med hästen en så lång tid???

Hur gör ni andra medryttare/ägare på sommaren??
Har man som medryttare skyldighet att inte åka iväg under sommaren?? :o

Snälla, hjälp mej att reda ut det här!! :confused:

Sv: Ledig????

men vad är problemet? klart man säger till!!!!

i god tid oxå så att ägaren kan planera in ev. ersättare under tiden eller själv ta semester för att hinna hästen...

*en som aldrig kommer skaffa medryttare*

men vad är problemet? klart man säger till!!!!

i god tid oxå så att ägaren kan planera in ev. ersättare under tiden eller själv ta semester för att hinna hästen...

*en som aldrig kommer skaffa medryttare*

Mitt problem är INTE om jag ska säga till eller inte! Klart man säger till!

Min "fråga" är om man har "rätt" till att ta semester så länge från hästen, om det är taskigt mot ägaren att säga att man inte kan sköta om hästen så länge. Eftersom man har bestämt att man ska sköta hästen...

Min "fråga" är alltså om man har "rätt" att säga att man inte kan rida hästen på fyra veckor. Eller är det dåligt av en medryttare att ta semester :cool:

Om du sköter ditt medryttaruppdrag perfekt resten av året, kan jag inte tänka mig att någon skulle bli upprörd över att du vill ta semester i några veckor. Jag skulle iallafall inte bli det! Som hästägare tar jag ju själv semester ibland, och frågar då någon (oftast mina föräldrar) om att passa pållarna på betet.

visst har du säkert rätt att ta "ledigt". Men jag tycker verkligen att du ska kolla med hästägaren och komma fram till ett gemensamt beslut!
Annars kanske ni kan kompromissa?
Dvs tex du har ledigt under dessa veckorna och kanske senare istället ger hästägaren lite ledigt? :)

Men det bästa är att prata med varandra helt klart!

Senast ändrad:

Min "fråga" är om man har "rätt" till att ta semester så länge från hästen, om det är taskigt mot ägaren att säga att man inte kan sköta om hästen så länge. Eftersom man har bestämt att man ska sköta hästen...

Min "fråga" är alltså om man har "rätt" att säga att man inte kan rida hästen på fyra veckor. Eller är det dåligt av en medryttare att ta semester :cool:

jasså sorry!!! jag missuppfattade!!

du är väl medryttare av en anledning, en av dem kanske är att du inte har möjlighet/vill ha häst 24-7, så ABSOLUT kan du ta ledigt!
Sen hur ni har gjort upp ang. om du ändå ska behöva betala (om du nu gör det), det är en annan sak!

Hej.
Det är självklart att du måste få vara ledig. Tala om för ägaren idag att du inte kan ta hand om hästen under den tiden det gäller.
Det är ju ägaren som har huvudansvaret för hästen, inte du.

Jag som hästägare har ansvaret för hästen. Min medryttare kommer vara på semester ca 3-4 veckor i sommar och bara hinna komma någon dag. Inga problem.

Ha det så skönt!

ja det är väl klart att du ska kunna ta ledigt, hästen ska väl förhoppningsvis få lite ledigt eller bara jobbas lättare..

om ägaren skulle komma till dig och fråga om du vill ha hästen helt själv 2 veckor i början av sommaren för hon vill åka bort så är ju inte det något kontraktsbrott.. man får ju ta det som det kommer :)
polaren har ju haft medryttare och det har varit åt båda hållen, en gång har polaren åkt bort och medryttaren tagit hästen hela veckan och någon gång har medisen åkt bort..
bara man planerar i tid så bör det inte vara nån fara..

Okej, det låter som om ni flesta ägare inte har nått emot att medryttaren tar ledigt

Hoppas min ponnys ägare också tycker det :bump:

klart man har rätt att åka på semester, bara man säger till i god tid innan ifall ägaren behöver nån annan den tiden om den är i stort behov av de.

Självklart att du kan åka iväg men jag hade som hästägare blivit glad för att få veta när så fort som möjligt av medryttaren när hon är borta.
Min medryttare är borta i juli och jag i augusti så vi överlappar varandra.

Klart att du ska ha semester! Du har ju inget ansvar för hästen då du inte äger den! (Fast till viss del har du det ändå då ni har en överenskommelse att du ska ha hand om hans/hennes häst enligt "schema") Hade det vart min häst hade jag inte sett det som något problem. Hade bara velat höra det i god tid innan så att jag hann skaffa eventuell hästvakt om jag också kände för att åka bort under den perioden eller delar av den.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 660
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 885
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar