Ledbrosksförslitning?

M

momeli86

Någon som vet något runt ledbrosksförslitning?
Troligtvis har min pålle drabbats av det i bakkotorna:cry:

Hur lång tid tar det innan det bildats nytt brosk??
Klarar hästen efter en igångsättningsperiod att tränas och tävlas som vanligt??

Var för nervös när jag var på klinik för att sätta mig in i det hela ordentligt. Ska tillbaka på återbesök men vill gärna höra era erfarenheter.

Sv: Ledbrosksförslitning?

Tyvärr så nybildas inte brosk. Så har hästen nedslitet ledbrosk så kommer det att förbli så. Hur prognosen är går inte att säga generellt, bet beror helt på hur det ser ut, var det sitter, på individen osv. Det är bara att se tiden an.

Vissa kan fungera på samma nivå som innan, andra kan fungera på lägre nivå, ytterligare andra fungerar som promenadpensionärer och vissa fungerar inte alls och det bästa för dem är att de får somna in.

Men kan gå in med kamera i leden (artroskopi) och se hur illa det är, så man verkligen vet, det syns ju inte lika bra på röntgen. Då brukar man kunna ge en bättre prognos. Beroende på hur det ser ut kan man skrapa om det är taggigt etc med.

Så det går inte att säga generellt utan är så beroende på.

Nämen...veterinären sa att det skulle bildas nytt brosk.
Det var bara en fråga om tid...

Nu blir jag riktigt rädd:eek::confused: :cry:

Veterinären sa till mig att det hade slitits ner mer än det hade hunnit bildas nytt...

Nu blir jag riktigt rädd...:eek: :eek: :eek: :cry: :cry: :cry:

Inte tyckte jag att de kom fram till att brosk verkligen återbildas.....finns inga forskningsresultat ö.h.t som stöder detta med jag har fått många lyckliga litzin andvändare som tycker att den gör en stor skillnad vid atros och ledbesvär !!

Till ts....nu har jag inte hört din vets prognos men har själv en broskskadad häst som jag efter 2 år fått tillbaka till tävlingsskick, msv- sv dressyr.
Vår prognos var 50 - 50 % chans....

Men jag har haft honom oriden på´lösdrift ca 15 mån och en väldigt sakta igångsättning...ca 9 månader !
Bara rida rakt fram i 7 månader och började med skritt och klättring i 2 månader.

"Veterinären sa till mig att det hade slitits ner mer än det hade hunnit bildas nytt"...dessa ord från din vetrinär tycker jag du ska fråga h*n vilka forskningsresultat h*n syftar till ....ingen återbildning görs mig veteligen !

Senast ändrad:

Verkligen konstigt att veterinären sa så till mig om det inte nybildas brosk!?
Skall in igen med älsklingen för ytterliggare hältundersökning skall fråga mer ingående om det hela då.

Men din häst fungerade alltså med sin broskskada (efter 2 år). Men hur kan hästen sluta halta om det aldrig kommer bli nå nytt brosk??

Min pålle var aldig halt utan snarare en aning långsammare vid igångsättning vid böjprov högt.

Det synsa nu utan att vara rörelsestörning på volt i galopp att han i hö varv inte riktigt vill bära med yttern som är hans skadade.
Inget när jag rider då jag har förmåga att få honom att arbeta liksidigt.

Eftersom bakknät är en sån stor led som absorberar och trycker ut ledvätska únder tryck vid belastning så kommer denna svaghet alltid att finnas då hans brosk som delvis är borta andvänds till att suga upp och trycka tillbaka ledvätska..dvs trycket är försämrat som jag måste få muskler till att ersätta...men kan naturligtvis inte ersättas helt.

Viktigt att hästen får en mycket lång tid att läka ut inflammationen och röra sig så lite som möjlihgt mer än naturligt för att sen ta det ännu försiktigare med igångsättning.

Vilan och igångsättningen är faktist avgörande för att pållen ska kunna komma tillbaka öht.

Ta ett ordentligt snack med din vet....skriv gärna ner frågor innan och skriv upp svar och länkar till forskningsresultat mm.
Man tror att man ska kunna komma ihåg vad som sägs men inte :eek:
Fråga och be arteskopi - advekan...tror jag att det hette som hjälper hästen med att bilda ledvätska.

Återkom gärna om du undrar över något !

Brosk kan nybildas, det är i alla fall vad jag har lärt mig, men det går långsamt eftersom det inte finns några blodkärl (ingen näringstilförsel) i broskvävnaden. Det gäller förstås att man också får bort orsaken till förslitningen som t ex kan vara inflammation. Man går ibland in och slipar bort ojämnheter i brosket.

Här är ett examensarbete från SLU som ger lite allmän information om skador i leder på hästar.
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001384/01/EEF.pdf

Men inte ens på humansidan kan det fstställas att brosk återbildas så jag vill verkligen veta var detta kommer ifrån...källhänvisning tack !!!!
"Man går ibland in och slipar bort ojämnheter i brosket." - ja. Det gör man i samband med artoskopin....och har gjorts i min hästs fall men att brosket då ska återbildas- NEJ !

I infot från slu du länkade står det tom att det är ytterst osäkert om brosket återbildas.....känns inget kul att få förväntningar av infon folk slänger ur sig saker de inte är helt säkra på :mad:

Senast ändrad:

Har nu varit in igen och frågar ut vet om detta och nu ändrade han sig:p Han sa att brosket repareras och återuppbyggs. Vilket är stor skillnad mot nybildning.

Funderar dock att åka till MK eller strömsholm istället för ATG där jag varit. Känns lite som om veterinären handlar i blindo. Pållen var inge bättre alls och nu ville veterinären att jag skulle åka in 1 gång i veckan i 5-7 veckor så de kunde ge honom glukosamin intravenöst i halsen. Sen fick vi se efter sommaren om det blir nå häst av honom:( Vad tycker ni??

Det kom dessutom upp om vi skulle gå in med kamera i leden och titta men vet tyckte det var onödigt då det inte spelade någon roll hur stor skadan va...det gjorde ingen skillnad på behandling...:confused: :confused:

arteskopi - advekan ?? Kan du förklara närmare...

Senast ändrad av en moderator:

kl.

angående regeneration av brosk - vet inte om det är bevisat på häst, men det är det på människor iaf. Brosket kan återhämta sig, men det tar dock väldigt lång tid.
Till människa hjälper iaf glukosaminpreparat bevisligen till att smörja lederna samt i viss mån att bygga upp ledbrosk vid lätt till måttlig artros.

Men "repareras och återbyggs" är väll samma sak...frågade du var detta info finns att läsa om ??

Jag skulle åka till MK där en utav de bästa på arteskopi finns....att gå in i leden med kamera borde vara det bästa så du får se hur skadat brosket är och att skrapa leden fri från inflammationen.

Advekan ges i flera tillfällen och hjälper att smörja leden....är tyvärr väldigt dåligt påläst om detta men du borde få svar på alla frågor på MK.

Ta och ring MK på studs...återkom gärna !!

I infot från slu du länkade står det tom att det är ytterst osäkert om brosket återbildas.....känns inget kul att få förväntningar av infon folk slänger ur sig saker de inte är helt säkra på :mad:

Varför så otrevlig?

När jag svarar på trådar på det här forumet så gör jag det på min fritid. Det är inte alltid jag har tid att lägga ned flera timmar på era frågor men jag läser i regel på innan jag svarar och försöker förklara kortfattat och enkelt vilket i och för sig betyder att man inte får med alla detaljer men å andra sidan att fler förstår svaret.

Mitt svar gav TS allmän information kring ledskador till TS vilket var vad h*n frågade efter. Om din veterinär har gett ett annat uttalande baserat på din hästs skada behöver inte det betyda att TS fått fel information från sin veterinär. Ledskador är inte antingen-eller. Du ska naturligtvis lita på din egen veterinär.

Du ville ha källor. Stashak (2002) s 475-476 beskriver den fysiologiska läkningsprocessen i ledbrosk. Regenerering (nybildning av celler som är identiska med orginalvävnaden) sker inte. Men det är inte samma sak som att man inte kan återställa ett skadad ledbrosk till tillräckligt bra funktion. Läkningen går till så att kroppen bildar collagen av typ I för att fylla i skadan och då finns möjlighet att kroppen kan omvandla det till collagen av typ II (dvs brosk). Chansen att lyckas beror på omfattningen på skadan, hästens ålder mm.

OBS: Att vävnaden ombildas är inte en garanti för att hästen blir frisk eftersom det finns annat som spelar in också. Om skadan sitter i en viktbärande yta är prognosen sämre eftersom den nybildade vävnaden inte är riktigt lika tålig som den ursprungliga.

Du får inse att jag skriver detta oerhört kortfattat och utelämnar mycket detaljer som står i Stashak, och jag har inte gått vidare och undersökt de 128 källor som han refererar till men om du vill gå vidare och ta reda på mer kan du kanske fråga om du kan få låna Ted Stashak "Adam's lameness in the horse" från din veterinär.

Om du uppfattat mig som otrevlig vill jag be om ursäkt men....

Om man nu fått en diagnos som kanske inte är så hoppfull...som jag och sen kommer någon och säger annat så måste du förstå att hoppet tänds och vilken förtvivlan om det du säger nu inte stämmer :cry:

När det gäller dessa frågor bör man ha rejält på fötterna och tom vara 100 %-ig säker på att man har rätt !

Vill tacka både dressyrmuppen och Lejonelle för intressanta svar!
Nä...frågade inte vet. efter källor, men jag struntar i vilket, håller på som en tok för att få kontakt med en veterinär på MK eller Strömsholm...men ingen verkar ha tid för "rådgivning" som de kallar de just nu. Ska ringa igen och ligga på lite:)

Har lite längre till MK men de flesta säger att de faktiskt är bättre...har dessutom pratat med försäkringsbolaget om och byta klinik och det var bara att tuta och köra.

Håller med om att det bästa vore att gå in i leden och titta hur illa det är. Kunde man "slipa bort" vassa kanter på brosket?? Blir det inte sämra då om man "slipar ner" det??

Återigen tack för infon...den är guld värd!

Ang artroskopi så det är mycket möjligt att det inte spelar roll alls behandlingsmässigt om defekten är större eller mindre än den ser ut på rtg. MEN.. vid en artroskopi ser man så mycket MER än röntgen.

På min valack (gammal OCD defekt i hasleden, syns på rtg), så gjordes ju en artroskopi i rent diagnostiskt syfte. De sa redan innan att de troligen INTE skulle kunna göra något som kunde 'hjälpa defekten', ev slipa ner om det var taggigt, men att de ville se hur leden såg ut och omgivande vävnad. För om det t ex var slipfåror, om det fanns sekundärskador, om man hade andra skador (ledband etc) osv i leden som röntgen inte ser, så var det ju tämligen dålig vits att fortsätta försöka få hästen bra.

De ville alltså gå in i leden för att kunna ställa en säkrare PROGNOS.

Och så gjordes också. Det fanns inga slipfåror, inga sekundära ledskador etc. Inte var ytan taggig heller. Däremot så kunde de konstatera att defekten var betydligt större än den såg ut på rtg, att den 'hakade i' när benet böjdes i 90 graders vinkel eller mer, och det syntes också vid artroskopin att det var just en OCDdefekt. Det fanns en benbit kvar som såg ut att sitta löst, precis i ena kanten, ochd e fick lite glädjefnatt där ett tag när de trodde att 'halleluja, vi KAN ju hjälpa den här' och skulle ta bort biten. Fast den satt inte löst - alls.

Så, de var ganska nedslagna efteråt och beklagade gång på gång att de inte kunnat 'göra något' när de var därinne. För MIG var det dock ovärderligt att få veta hur resten av leden såg ut, och att det fortfarande fanns en chans. (Han behandlades igen men svarade dock inte på behandlingen den gången heller, och dömdes ut 3 månader efter artroskopin. Blev T-märkt och spöade sen alla odds och blev bättre än väntat. Men han är och förblir en promenadpensionär).

Ang slipa så om du har en 'taggig'/ojämn/skrovlig yta i leden så retar det leden ännu mer och triggar inflammation/er. Genom att slipa ner den så det blir en slätare yta minskas friktionen, och då minskas retningen och i bästa fall upphör då inflammationerna Dvs man kan inte 'bota' defekten på det sättet, men man kan i bästa fall få den att sluta reta igång ledinflammationer i leden. Om man kan slipa eller ej kan man inte se på rtg, utan de vet man oftast först när man går in leden.

Jag skulle också åka till MK, trots avståndet, om jag vore du. Men så är jag ju trogen MKbesökare sedan många år, och åker alltid dit, trots att jag har två andra kliniker på kortare avstånd.

Ang adequa så visst kan det fungera, men JAG skulle vilja ha en diagnostisk artroskopi först, och se vad man har alls för prognos övht. Om prognosen är bra skulle jag gärna prova adequan. (Sen, om du har långt till klinik borde den behandlingen kunna delegeras till vet på fältet som kan komma ut på fältet och spruta..)

Senast ändrad:

Tack för infon!

Jo det känns ju helt klart bättre och veta exakt hur det ser ut och hur illa det är än att man skall gå hela sommaren och undra och fundera. För så har det varit hittills, veterinären har inte kunnat gett nå bra svar och då har man bara gått och grubblat och grinat över ovissheten.

Har ringt idag igen till MK och ingen vet hade tid idag heller:( Men jag har pratat med ATG och de skulle skicka ner röntgenplåtarna så de får titta på dem på måndag så skulle jag förhoppningsvis få prata med en vet då.
Jag kanske är trökig men jag vill gärna ha pratat med en vet. innan jag bokar en tid så de vet vad det handlar om och att jag vet vad jag kan vänta mig när jag åker ner.

Jag fattar inte varför du behöver prata innan. No offence, men de kommer iaf vilja göra en hältutredning innan ju?

Jag skulle nog inte heller bry mig om att prata innan utan att bara boka en tid och be nuvarande skicka dit röntgenplåtar.
MK och Solvallas G.Nilsson är de främsta i landet på artoskopi.

G.Nilsson tror jag inte tar emot nya ...då skulle jag rekomendera MK !!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
467
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 148
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka