Sv: Ledbrosksförslitning?
Ang artroskopi så det är mycket möjligt att det inte spelar roll alls behandlingsmässigt om defekten är större eller mindre än den ser ut på rtg. MEN.. vid en artroskopi ser man så mycket MER än röntgen.
På min valack (gammal OCD defekt i hasleden, syns på rtg), så gjordes ju en artroskopi i rent diagnostiskt syfte. De sa redan innan att de troligen INTE skulle kunna göra något som kunde 'hjälpa defekten', ev slipa ner om det var taggigt, men att de ville se hur leden såg ut och omgivande vävnad. För om det t ex var slipfåror, om det fanns sekundärskador, om man hade andra skador (ledband etc) osv i leden som röntgen inte ser, så var det ju tämligen dålig vits att fortsätta försöka få hästen bra.
De ville alltså gå in i leden för att kunna ställa en säkrare PROGNOS.
Och så gjordes också. Det fanns inga slipfåror, inga sekundära ledskador etc. Inte var ytan taggig heller. Däremot så kunde de konstatera att defekten var betydligt större än den såg ut på rtg, att den 'hakade i' när benet böjdes i 90 graders vinkel eller mer, och det syntes också vid artroskopin att det var just en OCDdefekt. Det fanns en benbit kvar som såg ut att sitta löst, precis i ena kanten, ochd e fick lite glädjefnatt där ett tag när de trodde att 'halleluja, vi KAN ju hjälpa den här' och skulle ta bort biten. Fast den satt inte löst - alls.
Så, de var ganska nedslagna efteråt och beklagade gång på gång att de inte kunnat 'göra något' när de var därinne. För MIG var det dock ovärderligt att få veta hur resten av leden såg ut, och att det fortfarande fanns en chans. (Han behandlades igen men svarade dock inte på behandlingen den gången heller, och dömdes ut 3 månader efter artroskopin. Blev T-märkt och spöade sen alla odds och blev bättre än väntat. Men han är och förblir en promenadpensionär).
Ang slipa så om du har en 'taggig'/ojämn/skrovlig yta i leden så retar det leden ännu mer och triggar inflammation/er. Genom att slipa ner den så det blir en slätare yta minskas friktionen, och då minskas retningen och i bästa fall upphör då inflammationerna Dvs man kan inte 'bota' defekten på det sättet, men man kan i bästa fall få den att sluta reta igång ledinflammationer i leden. Om man kan slipa eller ej kan man inte se på rtg, utan de vet man oftast först när man går in leden.
Jag skulle också åka till MK, trots avståndet, om jag vore du. Men så är jag ju trogen MKbesökare sedan många år, och åker alltid dit, trots att jag har två andra kliniker på kortare avstånd.
Ang adequa så visst kan det fungera, men JAG skulle vilja ha en diagnostisk artroskopi först, och se vad man har alls för prognos övht. Om prognosen är bra skulle jag gärna prova adequan. (Sen, om du har långt till klinik borde den behandlingen kunna delegeras till vet på fältet som kan komma ut på fältet och spruta..)