ledarskapsövningar som inte funkar!! (iaf inte för mej)

Sv: ledarskapsövningar som inte funkar!! (iaf inte för mej)

Läs Sammets svar # 6!

Eftersom du saknar grunderna inom Natural Horsemanship så fungerar inte dess övningar heller.

Vad du försöker göra är ingen LEK! Ordet "lek" är en olycklig översättning från engelskans "game". Det du försöker dig på är mycket mer än en lek.

Som sagt, följ Sammets rekommendationer så kommer du säkert att lösa knutarna. :)

LIA

Läs Sammets svar # 6!

Eftersom du saknar grunderna inom Natural Horsemanship så fungerar inte dess övningar heller.

Vad du försöker göra är ingen LEK! Ordet "lek" är en olycklig översättning från engelskans "game". Det du försöker dig på är mycket mer än en lek.

Som sagt, följ Sammets rekommendationer så kommer du säkert att lösa knutarna. :)

LIA

Jag tycker det låter som en lek... men håller med, att om man inte lärt hästen att när man gör på ett visst sätt så skall den i sin tur göra på ett annat, kan man inte förutsätta att den skall lista ut vad man vill.

Det ärsom det mesta med hästar, de föds inte med egenskapen att tex gå frammåt vid tryck av skänkeln, utan man måste klargöra samband för hästen.

Jag ställer mig väldigt frågande till NH, eftersom det var tänkt som ett redskap i hästhantering, men istället låter många det bli ett självändamål att träna dessa NH övningar. Någon som håller med?

Jag ställer mig väldigt frågande till NH, eftersom det var tänkt som ett redskap i hästhantering, men istället låter många det bli ett självändamål att träna dessa NH övningar. Någon som håller med?

Om jag förstår dig rätt håller jag med. ;)
Tex att man har planerat in att man ska "träna NH" på torsdag kväll. Men resten av veckan klarar man inte ens av att leda sin häst till hagen... :crazy:

NH är komplicerat men ändå enkelt. Jag tycker/tror att NH-tänket ska finnas med i allt man gör. All hantering med hästen.

Det kan vara så att vissa som har hästen inackorderad inte hanterar den alls på dagarna. Då kan det passa att avsätta en tid till att repetera grunder.

Det kan vara bra att bara fokusera på en övning. Särskilt om man är osäker på hur man gör. Då lär man sig hantera sitt kroppsspråk ifall dagliga hanteringen inte riktigt funkar. Så de träningstillfällena kan ge mycket när man verkligen måste koncentrera sig!

Jag ställer mig väldigt frågande till NH, eftersom det var tänkt som ett redskap i hästhantering, ...
NH, Natural Horsemanship, är mycket, mycket mer än "redskap i hästhantering".

... men istället låter många det bli ett självändamål att träna dessa NH övningar. Någon som håller med?
Kan jag visst hålla med om. Man vet inte varför man gör en övning, man vet inte hur man utför den och man vet inte vart man ska ta vägen med den. Fr a, så har man inte helhetsbilden.

LIA

*kl*

Många som anammar NH har lästa svar på saker och ting, och ofta är man så ivrig att få börja praktisera på sin häst att man inte tar sig tiden att sätta sig in i helhet, och framförallt; att fundera själv.

Som detta med att snurra repet för att hästen ska flytta sig.
Hästarna har inte rep som de svingar mot varandra, men å andra sidan har inte vi hovar och svansar så det jämnar väl ut sig ;)
Men om man nu vill få en ranghög position genom att använda sig av ett språk som är så likt hästens naturliga som möjligt, så skulle jag vilja ha svar på vilken av hästens (den ranghöge) signaler som motsvarar repsnurret?

så skulle jag vilja ha svar på vilken av hästens (den ranghöge) signaler som motsvarar repsnurret?

Min egen tolkning/tanke.

När jag har lärt mig hur jag gör för att backa hästen så ska jag
1. Titta "elakt", typ föreställa sig örona bakåt
2. Höja ett finger(den handen som håller repet)
3. Vicka på fingret
4. Eskalera vickningen på fingret tills den innefattar hela armen, dvs repet skakar från sida till sida och ger (väl) en obehagskänsla av grimman på hästen
5. "Bumpa" repet så det blir ett kraftigt ryck i grimman

Man går alltså bara vidare från elaka blicken osv om hästen inte backar. Och direkt när backningen kommer så blir det eftergift.
Skulle tro att nr 1 är just ledarens "flytta på dig" blick, och resten är bara sätt att förstärka, precis som väl ledaren gör när h*n biter om den ranglägre inte lyder.
Tanken är ju att vi aldrig ska behöva förstärka, men de flesta hästar är ju ganska ovana att människan faktiskt är ledaren, och därmed lyder de inte elaka blicken på en gång, vi måste visa dem att de blir "bitna" om de inte lyder blicken.

Låter det vettigt?

Min backar för kommandot "back" ev förstärkt med tryck.
Verkar mycket lättare :angel:

(Patsy backade för skak på linan men inga elaka ögon eller annat där. Först energi "bakåt" från mig, om inget svar på det, skak i linan, om hon fortfarande inte svarade, skak på linan så det blir obehag i grimman tills hon gör första ansatsen till att backa, då noll tryck/press/energi. Men det var inte FÖRSTA övningen vi tog oss för.)

har gått tillbaka ett steg i " de sju lekarna" (fortsätter kalla det lekar så snälla bli inte irreterade!!) så nu tränar jag det istälelt och det funkar super!!

Hur får man tag i en NH tränare??

Hur mkt kostar det?

vill BARA ha svar som kan hjälpa mej och inte dumma kommentarer (inte riktat till nån speciell person) mvh M

NH, Natural Horsemanship, är mycket, mycket mer än "redskap i hästhantering".

Kan jag visst hålla med om. Man vet inte varför man gör en övning, man vet inte hur man utför den och man vet inte vart man ska ta vägen med den. Fr a, så har man inte helhetsbilden.

LIA

Håller med helt och fullt. Jag läser den här tråden och många andra liknande med fasa, inklusive fleras svar.
Förstår ni inte att det är livsfarligt det ni håller på med, när ni mixtrar med saker ni inte förstår fullt ut, eller förstår syftet med eller hur och varför ni gör dem.

Skuggi: jag förstår inte hur du kan skriva att din häst ständigt testar ditt ledarskap, och tro att det ska lösa sig genom det du beskriver. Förstår inte resonemanget ö.h.t

Hur får man tag i en NH tränare??

Hur mkt kostar det?
Sök på nätet!
Flera av dom som deltar på Buke bedriver verksamhet inom Natural Horsemanship. Kolla!

LIA

Skuggi: jag förstår inte hur du kan skriva att din häst ständigt testar ditt ledarskap, och tro att det ska lösa sig genom det du beskriver. Förstår inte resonemanget ö.h.t

Du kanske blir förfärad för att du knappast vet hela historien bakom alla på buke? :idea::grin:

Jag tror verkligen inte att något löser sig i min relation med min häst genom att backa honom, var får du det ifrån?
Någon frågade hur repskaket motsvarades av en ledarhästs signaler, och jag slängde ut vad jag tror om det.

Jag jobbar mycket med min häst på en hel massa vis, vi har hjälp av mycket duktiga tränare, så du behöver inte oroa dig för oss. :cool:

Dock kan jag också tycka att det känns lite tokigt att folk vill ha hjälp med sina problemhästar på ett forum, här kan man ju bara ge lite tips, men man behöver någon kunnig som ÄR MED och som kan hjälpa till om saker går över styr. Jag rekommenderar alltid att folk ska ta hjälp av en tränare, men för det kan man ju lufta sina funderingar kring varför något inte funkar som det är tänkt?

Tycker att det är en hel del översittarfasoner här på forumet... :grin:

Nej, snarare över frågeställningarna, motiveringarna och påståendena, de säger rätt mycket i sig.

vart har jag skrivit om ditt backande?

:grin: på dig själv du.

Jag antog att du anspelade på mitt senaste inlägg, men det var fel tydligen?

Var har jag förklarat om hur jag tänker kring hur jag ska arbeta med min häst och vårat ledarskapsproblem om jag får fråga?
Du får gärna förklara vilka "motiveringar", "frågeställningar" och "påståenden" som du avser.

Om du inte "förstår resonemanget öht" så får du gärna förklara vad du inte förstår...

observera nu att detta är bara amatörfunderingar från min sida...

kanske han inte förstår vad du menar?
han ser inte dig som sin ledare?
han är inte mogen för att backa?

min medryttarhäst vägrade backa för sin ägare tidigare (långt före jag kom med i bilden) hon tog ut en instruktör, vet inte vad för typ av instruktör men hon kammade oxå noll... jag undrar om det kan vara så att han var inte mogen för att backa för kommando? ungefär som att vissa saker är barn inte mogna att äta förän de är vuxna, svamp till exempel.. okej det kanske var en dålig liknelse o jag menar inte att göra honom till människa men hästar har oxå känslor o det är inte naturligt för hästar att backa eller har jag fel? man ser sällan hästar som backar runt i hagen... men de är ack så intressanta djur...

Nja.. en häst kanske inte självmant backar runt i hagen för att fördriva tiden, men även en häst som nästan nyss lärt sig stå på benen backar undan för en häst som är högre i rang.
Att backa är inget trick eller en konst som hästen ska lära sig. Den backar instinktift undan för en ranghögre individ.

Det ärsom det mesta med hästar, de föds inte med egenskapen att tex gå frammåt vid tryck av skänkeln, utan man måste klargöra samband för hästen.

Jag tror detta är grunden till de allra flesta problem som uppkommer med hästar - att vi människor inte är tillräckligt bra på att vara tydliga och konsekventa med vad vi vill och menar. Hästen "förstår" ingenting - den måste lära sig.

Ja, jag håller helt med!

Svar & kommentarer i fetstil :D

Ett svängande/snurrande rep kan se ut som en ilsket viftande svans, i alla fall är det vad jag hört som förklaring till varför det funkar att svänga/snurra repet. Och reaktionen blir likadan när jag svänger grimskaftet framför näsan på pålle när vi är ute och går och han vill gå lite fortare än jag, som när han kommer för nära sin ranghögre kompis och denne "hutar" åt honom med svansen - dvs han höjer upp huvudet och bromsar sig.

Jag släpper min ponny lös i paddocken och så "svingar" med grimskaftet så att hon får springa av sig, sen när hon har sprungit av sig och inte orkar mer brukar jag vända mig om med ryggen mot henne och då kmr hon oftast, om hon inte gör det jagar jag bara på henne ännu mer. Men om hon kmr till mig när jag har vänt ryggen mot henne så brukar jag gå och stanna, då går hon och stannar hon =) Och om jag joggar några steg och stannar så gör hon samma sak fast hon travar istället =)
Skit kul! :rofl:

:D
Tack, tack LIA.

Tyvär har jag varit borta från denna diskution (inget internet för tillfället) så hag har inte kunnat svara tidigare.

Som vanligt kloka inlägg från dig, fr a det första. :)
Instämmer till fullo.

LIA

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 285
Senast: SkorpSmulan
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 999
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama