ledarskapsövningar som inte funkar!! (iaf inte för mej)

I

isan_love

Liten fråga om ledarskaps lekar...

Skulle leka lite med en häst idag och det gick skit!! :angel:
Jag skulle köra "jojjo" när man får hästen att backa och gå mot en typ...

Det gick jätte bra framåt men när jag skulle få henne att baka genom beskrivning... "svinga" grimskaftet (kommer inte ihåg exakt vilka ord dom använde men ni fattar??) men antingen vände hon bara bort huvudet eller så började hon gå iväg åt sidan lr rakt fram....

Varför blev det så?? och hur ska jag göra för att få henne att gå bakåt istället för framåt/sidan/ingen reaktion...

Har testat detta med andra hästar å det funkat!

Känner mej totalt världelös just nu, men men man kan ju inte bara sitta å klaga på sig själv utan försöka göra något åt problemet å då känner jag att jag skulle behöva lite goda råd??

Så vad har jag gjort för nått fel och vad ska jag göra för att lyckas på bästa möjliga sätt??

hoppas ni har några bra tips nu // tack på förhand!!

ps! Om ni inte fattar vad jag menar så fråga!!

Sv: ledarskapsövningar som inte funkar!! (iaf inte för mej)

Min dominanta valack gör precis så :crazy: han dissar mig.

Till att böra med brukar han ignorera mig när jag börjar med för starka signaler. Man kan få testa hur LITEN signal man kan ge, och se om det blir effekt. Till en början, innan hästen lärt sig vad man menar, måste man ge eftergift för minsta lilla hästen ens försöker göra som man vill.

Annars har det hjälpt mig att gå upp i faserna lite fortare, och får jag ingen reaktion får han en "bump", dvs en våg i repet som gör att det blir en knyck neråt i grimman.

Jobbar i repgrimma och med repgimskaft med spänne förståss. Man behöver rätt tyngd på repet så att bumpen blir rätt.
Sen måste man direkt sluta och vända sig bort när det blir rätt.

Hoppas jag förklarade hyfsat?

Han kanske inte förstod vad du ville? :crazy:

Min dominanta valack gör precis så :crazy: han dissar mig.

Till att böra med brukar han ignorera mig när jag börjar med för starka signaler. Man kan få testa hur LITEN signal man kan ge, och se om det blir effekt. Till en början, innan hästen lärt sig vad man menar, måste man ge eftergift för minsta lilla hästen ens försöker göra som man vill.

Annars har det hjälpt mig att gå upp i faserna lite fortare, och får jag ingen reaktion får han en "bump", dvs en våg i repet som gör att det blir en knyck neråt i grimman.

Jobbar i repgrimma och med repgimskaft med spänne förståss. Man behöver rätt tyngd på repet så att bumpen blir rätt.
Sen måste man direkt sluta och vända sig bort när det blir rätt.

Hoppas jag förklarade hyfsat?

hur gör du när hästen gör rätt då?? bara ger efter lr berömmer du med ord lr hur gör du?? tack för svaret :D!!

Direkt när han gör rätt tar jag bort ALLT tryck. I början är det svårt att få repet att bli stilla direkt, så då har jag bara släppt det rakt ner på marken. Jag vänder mig också direkt om och tittar bort en stund.
Om han går iväg då så spelar det ingen roll. Belöningen ska vara tydlig, gör du en grej som jag vill, så låter jag dig vara. För det är ju det han vill.

Jag kan inte hålla på med godis osv, för då börjar han dominera mig igen, en ledare matar inte sina ranglägre flockmedlemmar...

Kommer han fram och vill gosa när jag vänt mig bort så kliar jag och klappar förståss, huvudsaken är att han blir HELT fri, direkt, när han gör rätt.

Från början får man ju göra såhär bara han lutar lite bakåt, sedan ökar man kraven lite gradvis. När man är säker på att han vet vad jag ber om, då kan man höja kraven.

Svaret är enkelt, och lite skarpt.

Hästen anser inte dig vara över den i rang... Den respeterar dig inte som det.

Därmed inte sagt att den ogillar dig.

Istället för att hålla på att testa sig fram själv tycker jag att du ska ta hjälp av en instruktör.

Jag vet vad du gör för fel, bara av att läsa det du skriver.
Det är dock inget jag tänker skriva hur man korrigerar, det går itne att ge en lektion över nätet tyvär.

NH är att vara här och nu, det innebär att en halv minut senare så är det för sent...

Leta reda på en instruktör som kan hjälpa dig istället. :)

Jag började med att lära in kommandot "backa" på vanligt sätt till min häst, dvs att jag "följde efter" när jag backade henne. Då började jag med att stå framför henne och säga "backa" och titta på henne, när hon inte gjorde det höjde jag långsamt handen. Då tog hon genast ett steg bakåt (hon är väldigt känslig för kroppspråk) och jag sänkte genast handen och tittade ner. En annan häst jag har jobbat med var inte lika känslig utan då fick jag börja svinga med repet innan hon backade.
Först när hon kunde backa hur långt som helst bara genom att jag sa ordet och tittade på henne (eller genom att jag bara gick emot henne och stirrade på henne) började jag jobba med jojo-leken. Nu får jag henne att komma fram till mig så fort jag gör lite "puss-ljud" och backa ifrån mig så fort jag tittar på henne och säger "backa" :) Även om jag står 10 meter bort!

Det finns ju många sätt att göra jojo-leken, många verkar ju köra med att skaka repet för att få hästen att backa och jag tror väl att min häst också skulle backa om jag gjorde det, men jag tycker det verkar enklast att köra med samma kommando som jag alltid gör. Det funkar ju även uppsuttet eller om hästen är lös till exempel :)

det här var spännande. vad anser du vara flockledarens uppgifter? Och hur kommer det sig att en godisbit kan radera er lagda relation?

det här var spännande. vad anser du vara flockledarens uppgifter? Och hur kommer det sig att en godisbit kan radera er lagda relation?

En flockledare har många uppgifter, bland annat att ta flocken till mat och vatten. Att se till att flocken är säker och har det bra.
Men enligt vad jag lärt mig, så låter flockledaren inte en ranglägre att ta mat ifrån den ranghögre.

Idag har jag ingen stabil relation med min valack, där jag är den obestridlige ledaren, förhållandet ifrågasätts hela tiden, och jag är inte tillräckligt duktig (och koll på mig själv) för att inte råka låta honom flytta mig ibland.
Om jag inte är väldigt noggrann när jag ger honom godis, så tar han godiset ifrån mig. Det är en fin skillnad där, som spelar stor roll tydligen för oss.

Därför använder vi oss av godis i mycket begränsad omfattning.

Först och främst, om hästen Tar maten från människan, ja då är det fel, men om människan Ger hästen maten, då är det helt ok.
Skillnaden ligger i Hur det hela sker.
OM hästen tar godis/mat från människan utan att invänta att människan inbjuder till det, så har hästen tagit maten och anser sig ha rätt till detta (dvs hästen respekterar inte människan i denna situation.)
Om människan kan få hästen att invänta godiset/maten och sedan har kontrollen över hur mat/godis hamnar i hästens mun, då har människan gett hästen godiset/maten och är över i rang. Om det sker på rätt sätt dvs.

Ditt andra stycke säger emot sig själv, upprepade gånger dessutom? :confused:

Du kan itne vara den obestriderliga ledaren om hästen konstant ifrågasätter dig och flyttar dig! Däremot kan du Eftersträva att bli det. :)

Sedan vill jag även poängtera något som alldeles för sälland poängteras i godisdiskutioner...

Att ge hästen godis när den gör det du bett den utföra, är inte att vara ledare, det är att berömma hästen, inte att ge eftergift.
En ledarhäst, eller en häst över huvud taget, berömmer inte en annan häst.
Den ger eftergift.
Fysiskt eller psykiskt tryck, följt av eftergift när den ranglägre hästen gör rätt.

Att ge godis aktiverar matdelen av hjärnan, och inte den sociala delen av hjärnan som vi vill aktivera när vi söker ledarskap.

Det är inget fel i att ge hästen godis eller mat, om det ges av rätt orsak.
Jag ger inte från handen, men det är för att jag inte vill.
Till mina elever som frågar svarar jag att så länge de anser att de kan ha en häst som inte tigger, så kan de ge från handen, om de vill.

Men inte som belöning för att hästen gjort rätt.

En flockledare har många uppgifter, bland annat att ta flocken till mat och vatten. Att se till att flocken är säker och har det bra.
Men enligt vad jag lärt mig, så låter flockledaren inte en ranglägre att ta mat ifrån den ranghögre.

Idag har jag ingen stabil relation med min valack, där jag är den obestridlige ledaren, förhållandet ifrågasätts hela tiden, och jag är inte tillräckligt duktig (och koll på mig själv) för att inte råka låta honom flytta mig ibland.
Om jag inte är väldigt noggrann när jag ger honom godis, så tar han godiset ifrån mig. Det är en fin skillnad där, som spelar stor roll tydligen för oss.

Därför använder vi oss av godis i mycket begränsad omfattning.

.

Jag tror att det där beror lite på hur säker ledaren känner sig. Ledarhästen i stohagen i stallet vet att hennes ledarställning inte är hotad. Hon behöver aldrig ge sig på någon annan häst eller mucka gräl. Är det lite oroligt i hagen höjer hon typ bara på huvudet och det blir lugnt igen. Hon låter också de andra hästarna äta från sin höhög , hon vet att hon inte är hotad.

I valackhagen däremot finns det en liten :devil: till russponny. Han skall bråka med de andra stup i kvarten bara för att försäkra sig om att han är mannen på täppan. Han skulle aldrig kunna tänka sig att äta från samma hög som någon annan.

Stoet är den bra ledaren, och russet är den dåliga aggresiva.

Vid en riktig fara, där hästarna skulle fly och spränga staketet, skulle stoets flockmedlemmar vända sig till henne (troligast) och se hur hon reagerar och vart hon flyr, medans hästarna i russets flock skulle ta hand om sig själv, var och en eller tillsammans med en kompis.

Ang mat (som egentligen inte var du som skrev utan svarade på) så kan en ledare låta en hästkompis äta från sin egen höhög. Är de nära vänner så kan de dela.

Ang mat (som egentligen inte var du som skrev utan svarade på) så kan en ledare låta en hästkompis äta från sin egen höhög. Är de nära vänner så kan de dela.

Ja det har jag sett många exempel på! Min egen häst till exempel är en väldigt vänlig ledarhäst. Han låter alltid den lille unghästen i hagen dela mat med honom men det är inget snack om vem som bestämmer. På samma sätt kan jag dela tex. ett äpple med min häst utan att han för den skull tar äpplet från mig. Jag tar en tugga själv, bryter loss en bit åt honom, tar en tugga själv och så får han resten av äpplet etc. Jag har aldrig upplevt att han tycker att det är något som sänker mig i rang.

Däremot kan jag inte ge godis som beröm vid träning, då tappar han fokus helt, precis som Sammet beskriver. Enda fokus i huvudet på honom sedan är att iaktta varenda rörelse jag gör för att se om jag har mer godis någonstans.

Så jag berömmer genom eftergift och genom att kela med honom lite då och då (också en sorts eftergift, vi tar en paus och bara står med ansiktena mot varandra och jag kanske kliar lite etc.)

Som vanligt kloka inlägg från dig, fr a det första. :)
Instämmer till fullo.

LIA

varför skulle den backa när du svingar grimskaftet?

enligt böcker, internet som jag fått reda på det så skulle man svinga repet (inte direkt svinga men jag kan inte förklara det bättre)
Om jag då uppfattat det hela rätt så tar de det som att ledaren (jag) ger dem ett "order" att de ska backa... (och eftersom jag tyvärr inte är ledare än så fungerar det inte :'(... )
Men jag kanske är fel ute?? hur ska man annars genomföra denna "lek" ??? :) vill gärna höra vad jag ska göra istället i sånna fall? :)

Först och främst, om hästen Tar maten från människan, ja då är det fel, men om människan Ger hästen maten, då är det helt ok.
Skillnaden ligger i Hur det hela sker.
OM hästen tar godis/mat från människan utan att invänta att människan inbjuder till det, så har hästen tagit maten och anser sig ha rätt till detta (dvs hästen respekterar inte människan i denna situation.)
Om människan kan få hästen att invänta godiset/maten och sedan har kontrollen över hur mat/godis hamnar i hästens mun, då har människan gett hästen godiset/maten och är över i rang. Om det sker på rätt sätt dvs.
Jo, precis, och eftersom det är så noga, och jag inte är jätteduktig på detta ännu, så undviker vi att hamna i situationer där han tycker att han tagit maten. Även om jag tyckt att jag gav den. Hästen och jag har lite olika definition på att ge/ta mat. Kände du honom skulle du förstå varför det är mindre lätt.

Ditt andra stycke säger emot sig själv, upprepade gånger dessutom? :confused:

Nejdå, jag emotsäger inte mig själv. Det är du som läser fel. Jag skriver att vi INTE har en stabil relation, dvs en där jag är den obestridlige ledaren. Han flyttar mig då och då när jag inte är uppmärksam. Jag är alltså inte ledaren särskilt ofta, men det blir oftare och oftare, vi jobbar på det.

Du kan itne vara den obestriderliga ledaren om hästen konstant ifrågasätter dig och flyttar dig! Däremot kan du Eftersträva att bli det. :)

Sedan vill jag även poängtera något som alldeles för sälland poängteras i godisdiskutioner...

Att ge hästen godis när den gör det du bett den utföra, är inte att vara ledare, det är att berömma hästen, inte att ge eftergift.
En ledarhäst, eller en häst över huvud taget, berömmer inte en annan häst.
Precis, därav vill jag undvika att blanda in godis, när ledarskapet inte är stabilt.
Den ger eftergift.
Fysiskt eller psykiskt tryck, följt av eftergift när den ranglägre hästen gör rätt.

Att ge godis aktiverar matdelen av hjärnan, och inte den sociala delen av hjärnan som vi vill aktivera när vi söker ledarskap.

Det är inget fel i att ge hästen godis eller mat, om det ges av rätt orsak.
Jag ger inte från handen, men det är för att jag inte vill.
Till mina elever som frågar svarar jag att så länge de anser att de kan ha en häst som inte tigger, så kan de ge från handen, om de vill.

Men inte som belöning för att hästen gjort rätt.

Mina kommentarer i texten.

Jag tror att det där beror lite på hur säker ledaren känner sig. Ledarhästen i stohagen i stallet vet att hennes ledarställning inte är hotad. Hon behöver aldrig ge sig på någon annan häst eller mucka gräl. Är det lite oroligt i hagen höjer hon typ bara på huvudet och det blir lugnt igen. Hon låter också de andra hästarna äta från sin höhög , hon vet att hon inte är hotad.

I valackhagen däremot finns det en liten :devil: till russponny. Han skall bråka med de andra stup i kvarten bara för att försäkra sig om att han är mannen på täppan. Han skulle aldrig kunna tänka sig att äta från samma hög som någon annan.

Ja, precis vad jag menade. Flockmedlemmarna skulle aldrig försöka TA mat från deras ledare, för det skulle inte tillåtas. Men i och med ett starkt ledarskap, så kan ledaren visa att det är ok att dela.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 285
Senast: SkorpSmulan
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 999
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama