Ledarskaps övningar.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Nile
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 523
N

Nile

Vi behöver träna lite på ledarskap med våran hund. Någon som har lite tips på såna övningar?

Sv: Ledarskaps övningar.

Ledarskap och ledarskap.

Alla typ av övningar där du ger en anvisning och hunden följer din anvisning fram till en lyckat resultat. Det spelar inte så stor roll vad du gör, det är mera hur. Att du är tydlig och konsekvent är ju ledorden.

Du bestämmer om hunden eller du går först genom dörren dvs hunden vet inte och måste vänta på anvisning.
Lär hunden att skickas runt ett träd när ni är ute och går, går lätt att lära och träd är det gott om.

Tappa din vante när ni är ute och går, be hunden hämta.

Alla typer av trick och lydnadsövningar är bra för er relation.

Lär hunden att ett visst typ av beteende aldrig leder till något. Tex att den är smått hysterisk när du kommer hem. En lugn hund däremot hälsas genast på.

Ledarskap och ledarskap.
Du bestämmer om hunden eller du går först genom dörren dvs hunden vet inte och måste vänta på anvisning.

Jag valde att klippa ut dessa två partier ur ditt inlägg. Det beror på att jag är extremt anti de här föråldrade föreställningarna om ledarskap, rang och dominans.

Jag ber min hund att vänta och ta kontakt med mig innan vi ska gå ut genom vissa dörrar. Det har inget med någon inbillad rangordning eller ledarskap att göra. Utan det är en kontaktövning helt enkelt. Samt att det är väldigt praktiskt att han inte rusar rakt ut då man aldrig vet vad som finns utanför. Jag gör samma sak när han ska hoppa ur bilen. Helt enkelt för att det är trevligt att connecta lite. Samt livsfarligt om han skulle hoppa rakt ut på gatan.
Jag fick hem en sjövild rottis här förra veckan, som jag ska vara jourhem åt tillsvidare. Det första jag lärde henne var att vänta på varsågod, vid utfodring, när vi ska ut genom dörrar osv. Och det har INGENTING med dominans att göra. Utan det är en trevlig grej - som får henne att spontant ta kontakt med mig när hon vill göra något. Väldigt relationsstärkande tycker jag.

De som känner att de behöver bli bättre ledare över sin hund, är ofta folk som behöver bli bättre Lärare för sin hund.
De är helt enkelt väldigt opedagogiska.

asså vår hund kan allt det där med att inte bara rusa ut genom dörrar, börjar inte äta förens vi sagt varsågod ja mm. han är väldigt lätt lärd och kan det mesta. men problemet är det att ibland vägrar han att lyssna, det är precis som han stänger av helt. det spelar ingen roll vad man gör, för han bara skiter i en. han är blir 2 år i November.

Då tror jag att det bästa är att fortsätta med kontaktövningar och roliga trix, som får hunden att uppskatta att lyssna.
Då kommer den förstå att "lyssnar jag på matte/husse varje gång hon säger någonting är det = en glad och trevlig husse/matte".

Vad gör du när hunden stänger av? I vilka situationer sker det? Är det under samma omständigheter? T ex utomhus, inomhus, hos andra personer, när ni möter folk, hundar eller liknande.

Vad tänkte du dig mer specifikt med "ledarskapsövningar"?

asså vår hund kan allt det där med att inte bara rusa ut genom dörrar, börjar inte äta förens vi sagt varsågod ja mm. han är väldigt lätt lärd och kan det mesta. men problemet är det att ibland vägrar han att lyssna, det är precis som han stänger av helt. det spelar ingen roll vad man gör, för han bara skiter i en. han är blir 2 år i November.

Jag menade inte att du skulle lära din hund att vänta på varsågod. Läste du ens mitt inlägg? :confused:
Jag menar att det handlar inte om ledarskap, det handlar om att vara en resurs för sin hund - då kommer den lyda.
Förmodligen tycker han att du är väldigt ointressant. Skulle du vilja umgås med och lyda en tråkig person som inte tillförde ett skit i ditt liv?
Nä precis. Inte din hund heller.

Precisera gärna även vad du menar med "stänger av helt".

Jag valde att klippa ut dessa två partier ur ditt inlägg. Det beror på att jag är extremt anti de här föråldrade föreställningarna om ledarskap, rang och dominans.

På tal om att läsa inlägg....

Hur får du mina råd till föråldrade, vi pratar ju om samma sak. Om jag har bestämt mig för att min hund måste invänta anvisning för hururvida hunden eller jag går först genom en dörr, så måste ju hunden söka kontakt.

Med "ledarskap och ledarskap", menar jag just att det inte handlar så mycket om ledarskap, utan om relation.

På tal om att läsa inlägg....

Hur får du mina råd till föråldrade, vi pratar ju om samma sak. Om jag har bestämt mig för att min hund måste invänta anvisning för hururvida hunden eller jag går först genom en dörr, så måste ju hunden söka kontakt.

Med "ledarskap och ledarskap", menar jag just att det inte handlar så mycket om ledarskap, utan om relation.

Nej men alltså. Vi höll med varandra. :D

Jag höll med om det du sa: "Ledarskap och ledarskap."
För det handlar ju inte om det.

En av hundarna jag jobbar med gör så ibland. Jag tror inte han gör det utav olydnad utan för att han helt enkelt inte förstår mig just då eller att han känner sig osäker. Om jag dess utom blir arg på honom i en sådan situation så tittar han mig defenitivt inte i ögonen, utan ger mig mängder av undergivna "titta undan" signaler.
Han är omplacerad och jag har ingen aning om vad han varit med om, och vi har fått jobba mängder med förtroende och tillit.
Det har blivit mkt bättre:)

Det jag tror att jag försöker berätta är att ett sådant problem behöver inte bero på olydnad, utan helt enkelt på dåligt förtroende för ägaren.
Men det är ju svårt för mig att säga när jag inte har sett er tillsammans, eller ens träffat hunden.

Lycka till!

tack!! du skrev de bra.. de är INTE ledarskap att lära hunden att vänta på var så god. skönt att nån fattar de! men däremot om min hund skulle tränga sig ut och knö bort mig när vi ska ut, då blir det en knuff tillbaka som säger att du ska inte knuffa bort mig sådär nochigt. de är en stor skilnad, nu tränger min hund sig inte påmig just men.. ja..

Då tror jag att det bästa är att fortsätta med kontaktövningar och roliga trix, som får hunden att uppskatta att lyssna.
Då kommer den förstå att "lyssnar jag på matte/husse varje gång hon säger någonting är det = en glad och trevlig husse/matte".

Vad gör du när hunden stänger av? I vilka situationer sker det? Är det under samma omständigheter? T ex utomhus, inomhus, hos andra personer, när ni möter folk, hundar eller liknande.

Vad tänkte du dig mer specifikt med "ledarskapsövningar"?

När han stänger av så är det som att han struntar i att lyssna, han ignorerar mig. när vi är inne fungerar allt super. på trädgården går allt kanon bra, förutom att han sticker ibland. dock inte ofta. När vi kommer bort så lyssnar han inte alls. eller jo är vi hos någon där vi varit innan så lyssnar han mer. än om vi är hos någon han inte har varit hos. han har blivit mkt bättre sen vi kastrerade honom. innan hade vi lite problem när vi mötte andra hundar, eftersom att vi bor på landet så träffar han sällan andra hundar. men den biten har också blivit bättre då vi har börjat åka in till stan då och då just för träning bland andra hundar och ja lite mer civiliserat.

Det är precis som att han kan vara lydig när HAN vill. Men ibland lägger han locket på och lyssnar inte alls.

Hundar är egoister, klart han lyder när han vill. Jag tycker att lära en hund utifrån tesen att "den ska lyda punkt slut" känns väldigt hedenhös.

Så, varför ska din hund lyda dig, varför gagnar det honom? Är du någon att luta sig mot när det blåser? Har du lärt honom att, hos mig är det alltid trevligt att vara.

Varför han lyder hemma är inte så svårt att förstå, då är störningarna mycket mindre. Dvs när ni kommer utanför er tygga värld så klarar din hund inte störningar.

Så jag skulle i alla fall jobba utifrån kontakt, att det alltid ska löna sig för hunden att ta kontakt. Att ett "Nej!" faktiskt betyder, lägg av med det du gör och sök min kontakt.

Kolla om din närmaste hundklubb har "slyngelkurser".

Min hund har också haft en sån period när han bara totalignorerade mig - jag anmälde oss till en agilitykurs och på den kursen var han en av dem lydigaste eller hur man ska uttrycka det. Medans dem flesta andra hundar mest var intresserade av att hälsa på dem andra hundarna så höll sig min hund sig brevid mig hela tiden för han ville springa banor och annat roligt som han ju fick när han var med mig! Tre agilitykurser har hjälpt oss jättemycket, han älskar verkligen att springa banor och är väldigt bra på det. Sen så gör jag saker under våra prommenader ibland, tex sätter fast godis i olika höjder i barken på träden som han ser får nosa upp. Så nu vet han att det är lönt att lyssna på matte för då händer det roliga saker - vilket jag tror att allt handlar om. Din hund känner inte att det lönar sig tillräckligt mycket att lyssna på dig!

Idag är min hund 3 och 1/2 år och nu lyssnar han alltid på mig! :D

Liknande trådar

Hundhälsa All snön här gör att hundarna musklar sig lite ojämnt, de blir stumma fram i bogen och i höftböjarna av allt pulsande. Jag stretchar så...
Svar
1
· Visningar
488
Övr. Hund Tittar på ny bil - en xc40 men har svårt att hitta bur till hundarna. Någon som har en och vad har ni då för bur? Behöver en dubbelbur... 2
Svar
20
· Visningar
1 065
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Min lilla omplacering är en kvick och spänstig sak - hoppar med lätthet över våra boxdörrar i stallet till exempel. Jag har en helt...
Svar
14
· Visningar
1 059
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 309
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka