N
Nile
Vi behöver träna lite på ledarskap med våran hund. Någon som har lite tips på såna övningar?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ledarskap och ledarskap.
Du bestämmer om hunden eller du går först genom dörren dvs hunden vet inte och måste vänta på anvisning.
asså vår hund kan allt det där med att inte bara rusa ut genom dörrar, börjar inte äta förens vi sagt varsågod ja mm. han är väldigt lätt lärd och kan det mesta. men problemet är det att ibland vägrar han att lyssna, det är precis som han stänger av helt. det spelar ingen roll vad man gör, för han bara skiter i en. han är blir 2 år i November.
Jag valde att klippa ut dessa två partier ur ditt inlägg. Det beror på att jag är extremt anti de här föråldrade föreställningarna om ledarskap, rang och dominans.
På tal om att läsa inlägg....
Hur får du mina råd till föråldrade, vi pratar ju om samma sak. Om jag har bestämt mig för att min hund måste invänta anvisning för hururvida hunden eller jag går först genom en dörr, så måste ju hunden söka kontakt.
Med "ledarskap och ledarskap", menar jag just att det inte handlar så mycket om ledarskap, utan om relation.
asså vår hund kan allt det där med att inte bara rusa ut genom dörrar, börjar inte äta förens vi sagt varsågod ja mm. han är väldigt lätt lärd och kan det mesta. men problemet är det att ibland vägrar han att lyssna, det är precis som han stänger av helt. det spelar ingen roll vad man gör, för han bara skiter i en. han är blir 2 år i November.
Då tror jag att det bästa är att fortsätta med kontaktövningar och roliga trix, som får hunden att uppskatta att lyssna.
Då kommer den förstå att "lyssnar jag på matte/husse varje gång hon säger någonting är det = en glad och trevlig husse/matte".
Vad gör du när hunden stänger av? I vilka situationer sker det? Är det under samma omständigheter? T ex utomhus, inomhus, hos andra personer, när ni möter folk, hundar eller liknande.
Vad tänkte du dig mer specifikt med "ledarskapsövningar"?