leda unghäst, bett

Joyride

Trådstartare
Jag är nyfiken på när ni börjar leda unghästar i bettet?

Jag har börjat vänja mina 2 åringar med bett nu och det går bra.
 
Sv: leda unghäst, bett

Började successivt när min var ca 1½ år, korta stunder första veckorna o sedan på promenader.
 
Sv: leda unghäst, bett

Ja, jag brukar också börja runt 1-1½ år.
 
Sv: leda unghäst, bett

Jag har börjat leda Elvira i enbart träns först nu, när hon är under inridning.
Hon har dock haft träns på sig i ca ett halvår innan.

Ser ingen anledning att hålla fast en häst i munnen om den inte är helt säker på hur den ska förhålla sig till bettet, det kan skapa panik och osäkerhet om det händer något.

Bättre att ha en (rep-)grimma eller kapson över tränset att hålla hästen i, och bara låta den bära bettet i munnen till en början.
 
Sv: leda unghäst, bett

Brukar börja med bett på mina när de är 2 år, fram tills dess leds de i grimma eller kapson och början under bettinvänjning med kapson + träns, för att successivt övergå till enbart träns.
 
Sv: leda unghäst, bett

Jag började vänja min häst vid bett när han var ett år.Dock ledde jag honom inte i enbart bett utan hade grimma över.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 036
Senast: Tora
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 929
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp