Leda i grimskaft + träns?

Sv: Leda i grimskaft + träns?

KL
Om man sätter grimskaftet i ringen på sidan har man lite mer att säga till om- kan vända hästens huvud betydligt lättare.

Om du sätter på repgrimma istället för träns så har du bra kontroll på hästen men den riskerar inte ett ryck i munnen och den hoppar åt sidan eller hittar på tokerier. Repgrimma och ett långt ledrep är toppen att leda i.

Varför tror du att hästen "uppskattar" att få knutar inkörda i huvudet hellre än ett ryck i munnen?

Menar du att munnen är mer känslig än nacken o övriga huvudet.

jag anser att repgrimman funkar så bra- just för att den gör ont!

antingen kan man ta en hingstkedja eller en longerlina som man trär igenom den ena bettringen och fäster i den andra. Att leda i träns är en självklarhet för mig. På min häst behövs det garanterat.

Oftas räcker det dock att sätta grimskaftet i sidoringen på grimman, då får man mycket mer kraft om hästen drar rakt fram. Och det är ju egentligen det enda som är "svårt" att lösa om den har vant sig att komma loss.

axel skrev:
Om man sätter grimskaftet i ringen på sidan har man lite mer att säga till om- kan vända hästens huvud betydligt lättare.

Vilken briljant lösning som jag faktiskt aldrig hört talas om tidigare!
:bow:
Detta ska helt klart testas nästa gång jag leder häst som vill iväg.

Mmm, spec bra på småttingar som inte är med ledvana än till hagen. När de är ute själva/första gången och börjar undra om man inte kan gå rakt fram så är det väldigt tydligt sätt att "behålla dem". Alla vet ju att en häst lätt drar iväg om den går rakt fram/utåtställd. På detta vis får man lätt en liten böjning runt ledaren och på så vis mycket mer koncentration bara av det.

Vilken briljant lösning som jag faktiskt aldrig hört talas om tidigare!
:bow:
Detta ska helt klart testas nästa gång jag leder häst som vill iväg.

Tja en häst som bara går iväg kan du inte bromsa bara sådär i grimma. Man får den MED sig-är tydligare- lite på samma sätt som med bett i munnen.

man får även lite mer kontakt- Hallå! Mkt bättre än att börja vifta runt huvudet på den.

Senast ändrad:

Ja, givetvis förstår jag att om en häst verkligen vill gå så gör den det, men det känns som ett bra alternativ till träns. Särskilt då jag har en häst som är betydligt lydigare i grimma än i träns, men fortfarande kan hispa till sig ibland.

Om du sätter på repgrimma istället för träns så har du bra kontroll på hästen men den riskerar inte ett ryck i munnen och den hoppar åt sidan eller hittar på tokerier. Repgrimma och ett långt ledrep är toppen att leda i.

:bow::bow:

Onödigt att bråka om ifall bettet eller repgrimman är skarpare tycker jag.. Som du sade i ett tidigare inlägg "bettet är inte skarpare än handen som håller i det" pecis likadant är det med repgrimman!
Och kanske inte hästar tycker om att få hårda knutar som trycker på, men hur mycket tror du en häst uppskattar bettet då??

Onödigt att bråka om ifall bettet eller repgrimman är skarpare tycker jag.. Som du sade i ett tidigare inlägg "bettet är inte skarpare än handen som håller i det" pecis likadant är det med repgrimman!
Och kanske inte hästar tycker om att få hårda knutar som trycker på, men hur mycket tror du en häst uppskattar bettet då??
Det är en aning skillnad på uppsuttet i till fots.
det kan bli ett ofrånkomligt ryck om hästen skuttar till.

för mig råder det inget tvivel att repgrimman skulle göra ont även utan knutar.

hästarna är helt tillfreds med att ha bett i munnen.
Tänk att de äter granris o tistlar mm men hur reagerar de på en fluga eller mygga på huvudet:grin:

De som dessutom binder fast sina i den- är sanslöst utan empati för djuret.

longerdelta eller kedjegrimskaft så kan man sätta kedjan genom bettringarna.

Tänk att de äter granris o tistlar mm men hur reagerar de på en fluga eller mygga på huvudet:grin:

En repgrimma utan knutar är ju samma sak som en vanlig grimma :grin:

tror du att man fullkomligen hänger i grimman eller? :P Det låter lite så.. En rep grimma skall användas varsamt, precis som ett bett. Det gör ont i munnen om man hänger i bettet, samma sak med repgrimman, eller hur? Men hänger man i bettet? nej det gör man inte, och itne heller i grimman.

Att binda fast i grimman, det håller jag dock med dig om. Man får aldrig binda fast en häst i repgrimman och det skulle aldrig falla mej in att göra det.

Unghingstarna leder jag först med grimma och kedja (kedjan löper under hakan) och om de bråkar så backar jag dem tills de tror att jag har övertaget, sen brukar det gå bra.Vissa hingstar som betäcker har så starka hormoner i omlopp att de är beredda att betäcka närhelst de närmar sig ett sto, då har jag alltid kedja under hakan eftersom jag får mer kraft att hålla bort den från mig. Jag tycker kejdja och grimma är det mest effektfulla och blir faktiskt skarpare än med bett, men man kan ju som ni sagt tidigare lätt släppa på trycket så fort man fått den respons man vill ha. Tjingeling.

Senast ändrad av en moderator:

En repgrimma utan knutar är ju samma sak som en vanlig grimma :grin:
En bred anläggningsyta minskar trycket.

Sätt ett rep istället för skärp runt midjan- utan ngt under.
Där har varken vi eller hästen så mkt känslenerver som i ansiktet.

Om den inte var skarp- varför använder man den istället för en fin lädergrimma med lite fårskinn på?

Mina hästar har alltid varit tillfreds både med tränset och med repgrimman, vilket är vad jag har haft på dem vid promenad. Både bett och repgrimma är ju lite skarpare än en vanlig grimma och det är just därför som jag har valt något av dessa vid promenad i trafiken. Man kan hålla dem lättare helt enkelt. Jag tycker inte att något är värre än det andra, men jag kan tycka att repgrimma ger bättre inverkan vid handen än vad ett bett gör. Av samma anledning föredrar jag att rida med bett istället för repgrimma.

Håller med om att det är sanslöst att binda upp en häst i repgrimma. Och ännu värre -men tyvärr inte ovanligt!- är folk som släpper ut hästen i hagen med repgrimma. En del människor verkar ju sakna sans och vett.

Fast att använda den för säkerhet- som med träns är ngt annat.

Jag varvar med att leda mina i grimma eller träns lite beroende vart jag ska eller om de har varit sjuka- eller om man har sjuka grannar som gör sitt bästa för att skrämma dem:mad:

Jaha jag orkade inte läsa hela tråden så jag kanske missade vad diskussionen handlade om? När är det inte ok att använda repgrimma? Eller vad snackar vi om? :o

En bred anläggningsyta minskar trycket.

Sätt ett rep istället för skärp runt midjan- utan ngt under.
Där har varken vi eller hästen så mkt känslenerver som i ansiktet.

Om den inte var skarp- varför använder man den istället för en fin lädergrimma med lite fårskinn på?

Visst, den är skarpare än en vanlig grimma om man tar i den.
Om man i värsta fall måste ta i grimman, så behövs så lite för att det skall funka med en repgrimma.
Och direkt eftergift förstås.

Jag vill gärna ha en lädergrimma med lite fårskinn på, men dock sätter min ekonomi emot :grin:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 878
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 805
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar