Sv: Leda i grimskaft + träns?
Hästen står ju inte såå långt bort iaf
Hästen står ju inte såå långt bort iaf
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Oftas räcker det dock att sätta grimskaftet i sidoringen på grimman, då får man mycket mer kraft om hästen drar rakt fram. Och det är ju egentligen det enda som är "svårt" att lösa om den har vant sig att komma loss.
axel skrev:Om man sätter grimskaftet i ringen på sidan har man lite mer att säga till om- kan vända hästens huvud betydligt lättare.
Vilken briljant lösning som jag faktiskt aldrig hört talas om tidigare!
Detta ska helt klart testas nästa gång jag leder häst som vill iväg.
Om du sätter på repgrimma istället för träns så har du bra kontroll på hästen men den riskerar inte ett ryck i munnen och den hoppar åt sidan eller hittar på tokerier. Repgrimma och ett långt ledrep är toppen att leda i.
Det är en aning skillnad på uppsuttet i till fots.Onödigt att bråka om ifall bettet eller repgrimman är skarpare tycker jag.. Som du sade i ett tidigare inlägg "bettet är inte skarpare än handen som håller i det" pecis likadant är det med repgrimman!
Och kanske inte hästar tycker om att få hårda knutar som trycker på, men hur mycket tror du en häst uppskattar bettet då??
Det är en aning skillnad på uppsuttet i till fots.
det kan bli ett ofrånkomligt ryck om hästen skuttar till.
för mig råder det inget tvivel att repgrimman skulle göra ont även utan knutar.
hästarna är helt tillfreds med att ha bett i munnen.
Tänk att de äter granris o tistlar mm men hur reagerar de på en fluga eller mygga på huvudet
De som dessutom binder fast sina i den- är sanslöst utan empati för djuret.
En bred anläggningsyta minskar trycket.En repgrimma utan knutar är ju samma sak som en vanlig grimma
Det är en aning skillnad på uppsuttet i till fots.
det kan bli ett ofrånkomligt ryck om hästen skuttar till.
för mig råder det inget tvivel att repgrimman skulle göra ont även utan knutar.
hästarna är helt tillfreds med att ha bett i munnen.
Tänk att de äter granris o tistlar mm men hur reagerar de på en fluga eller mygga på huvudet
De som dessutom binder fast sina i den- är sanslöst utan empati för djuret.
En bred anläggningsyta minskar trycket.
Sätt ett rep istället för skärp runt midjan- utan ngt under.
Där har varken vi eller hästen så mkt känslenerver som i ansiktet.
Om den inte var skarp- varför använder man den istället för en fin lädergrimma med lite fårskinn på?