Leda i grimskaft + träns?

Sv: Leda i grimskaft + träns?

KL
Blir trött på ungdomar som går ut o går med hästarna i grimma.

Sen möter de ngt farligt o tappar den:crazy: Om inte annat så går hästen dit den har lust.:grin: o man tycker att den är dominant:crazy:

såklart, alltid ungdomar som gör fel.. vuxna kan allt!

Vi brukar leda (mest unghästar) i träns, longerdelta och longerlina.
Har man ingen delta kan man alltid ta balsnöre :D

såklart, alltid ungdomar som gör fel.. vuxna kan allt!
Vuxna som inte är så rutinerade är lite mer försiktiga- livserfarenhet. kan föreställa sig vad som kan hända- till skillnad från ungdomens odödlighet/ dumdristighet.

*kl*
Svarar ungefär alla.
Har läst hela tråden, skämms över delar av hästfolkssläktet. Sorry.

Bett, kedjor och annat krafs tillhör inte vad som borde användas
i arbetet att få en bra relation till sin häst.
Min erfarenhet är att Tid Tålamod och lite morötter är det enda
som behövs. Den vinner som är trägen... Ibland tar det 1 timme,
ibland en kvart, men varje väntan innebär 10 steg fram i utvecklingen.
Skulle jag ha slängt på ett träns med bett och tyglar och ett
kedjegrimskaft, så skulle jag väl förmodligen stå där än med
hästskrället och försöka övertala honom om att gå på 4 ben
istället för två :grin:
Har använt vanlig grimma i ledträningen, känner man att man vill
ha bättre kontakt, använd ett sidepull. Sen Är det faktiskt bara att
jobba med ledarskapet. Min häst har i begynnelsen stått på bakben
han har hoppat jämfota, han har gjort nästan alla cirkuskonster
han kunde komma på, MEN han har aldrig någonsin sprungit PÅ MIG!
Hästar är flyktdjur ja , och när han blir rädd och flyr, så springer han
och ställer sig bakom mig.

Så för att svara TS; skippa tränset och bettet, din häst ska lyssna
för att den vill, inte för att man med "våld" tvingar den eller för att
om den inte går dit du vill så gör det ont i munnen. Ta på en grimma
och ett grimskaft i lämplig längd, och börja kommunicera.

/ M

kl

Förstår inte alls hur många som svarat här tänker? Varför leder man en häst i träns? Hur är kommunikationen mellan häst och människa om hästen måste ledas i träns? Min häst ska kunna ledas i grimma och gå bakom mig helst utan några som helst problem. Om detta inte funkar så MÅSTE man ju träna ledarskapet.ÄVEN om det är en unghäst!! Låter ju livsfarligt att ha en häst som springer över en hursomhelst i grimma

Klart att man ska träna, MEN om man nu inte bor i snårskogen ( bland björn o varg) utan i civilisationen finns det lägen där hästen inte stänger av sin flyktinstinkt.

Alla hästar reagerar ngt olika med sina fobier. Man kan inte grunda alla hästar på en eller några erfarenheter.

Sen har inte alla en naturligt god kontakt med sina, även om man tror sig ha det:grin:

Det är allmänt vedertaget att hästar inte kliver på människor- inget unikt för din häst.

kl

Förstår inte alls hur många som svarat här tänker? Varför leder man en häst i träns? Hur är kommunikationen mellan häst och människa om hästen måste ledas i träns? Min häst ska kunna ledas i grimma och gå bakom mig helst utan några som helst problem. Om detta inte funkar så MÅSTE man ju träna ledarskapet.ÄVEN om det är en unghäst!! Låter ju livsfarligt att ha en häst som springer över en hursomhelst i grimma

Jag kan ju svara för mig. När jag är ute och promenerar i trafik så leder jag alltid hästen i träns eller i repgrimma. Inte för att hästen är ouppfostrad, springer över mig eller svår att hålla på något vis, utan för att det är en ren säkerhetsåtgärd. Få hästar är ju 100%trafiksäkra och kommer det en lastbil eller moped eller allmänn fartdåre så vill jag helst inte hålla hästen i bara vanlig grimma. Hästarna far inte illa av att ledas i träns eller i repgrimma så det finns ingen anledning att tumma på vad jag tycker är en säkerhetsgrej.

Förklara gärna vad det är som är FEL med att leda en häst i träns och nu menar jag inte i skogen.För mig är det som sagt en självklarhet att leda häst i träns, hästar är och kommer alltid vara flyktdjur. jag förespråkar inte kedjor etc, men jag vet att i vissa lägen så är det bra att ha. Sen det allra viktigaste, alla hästar är olika vissa går som lamm i grimma medans andra trivs bäst med träns, osäkra hästar är alltid bäst att leda i träns. Du måste tycka det är oerhört hemskt att rida med träns också då:grin:

kl

Därför att det är en säkerhetsåtgärd. Hästen är och kommer förbli ett flyktdjur, även om vissa försöker inbilla sig annat. Mina hästar får absolut inte gå bakom mig! Finns ingen säkerhet alls i det. Handlar inte om ledarskap det handlar om att förstå att instinkterna sitter djupare hos en häst än vad en liten sketen människa tycker och tänker. Vad är det som säger att alla hästar måste gå att ledas i grimma? givet, tycker det är bättre att se till individen

Klart att man ska träna, MEN om man nu inte bor i snårskogen ( bland björn o varg) utan i civilisationen finns det lägen där hästen inte stänger av sin flyktinstinkt.

Alla hästar reagerar ngt olika med sina fobier. Man kan inte grunda alla hästar på en eller några erfarenheter.

Sen har inte alla en naturligt god kontakt med sina, även om man tror sig ha det:grin:

Det är allmänt vedertaget att hästar inte kliver på människor- inget unikt för din häst.

Grundar inte mina erfarenheter på 1 häst, utan på ganska många.
Poängen är inte att de stänger av flyktinstinkt, utan Vad de väljer
att göra - När de blir rädda.
I begynnelsen så var hästen i mitt exempel faktiskt rent livsfarlig,
för blev han rädd så blev han det de luxe, med alla cirkuskonster
du kan tänka dig + några till som man inte trodde fanns ;)
Vad göra? Ta på ett träns? Knappast. Vi gick inte utanför staketets
räckvidd förrän kommunikationen fungerade, när den gjorde det så
tog vi promenader. Det finns nog ingen häst som lärt mig så mycket
som lilla Arne har gjort. Men han är inte unik i sitt slag.

Min andra häst, en dominant madame, kunde förut mkt väl tänka sig
att gå på en om man stod i vägen, ingen hade någonsin gjort klart
för henne att det inte var hon som bestämde. Hon är genomsnäll,
och har alltid varit, men när jag tog över henne så hade vi
ett par diskussioner om hurvida man bara kunde flytta på matte
eller inte. Och hon är inte heller ensam om det beteendet, i det
stall jag hade henne förut så var hon en av 3 bland totalt 6 hästar,
som hade det beteendet. På ridskolan där jag red när jag var yngre
fanns det flera som hade sådana tendenser. Alltså är inte heller
detta något unikt.

Slutsats: Alla hästar, oavsett problem och fobier, måste man bygga
upp ett ledarskap med. Träns löser inga problem, TID OCH TÅLAMOD
däremot, är problemens lösning.

Alla hästar reagerar olika med sina fobier skriver du. Grejen är väl
den, att en fobi är just en fobi, och ingenstans kan jag se
kopplingen träns-bett(som ju känns i munnen på hästen) - fobiträning.
Jag förstår överhuvudtaget inte grejen med att
"hästen jäklas, så jag sätter på skarpare grejer" , det tar bara bort
symptomen, det är ingen lösning på problemet på lång sikt.
Det de allra flesta gör fel är att man inte tar sig tid att jobba fram
ett bra ledarskap INNAN hästen har börjat skaffa sig fobier, dåliga
vanor, ohyfs, etc etc. Med ett fungerande ledarskap, vilket är
fullt möjligt att uppnå om man bara vill, så har man en häst som
bestämt sig för att det är matte/husse som vet bäst, dvs blir matte
inte rädd, så bryr sig inte hästen heller - för att den litar på sin
människa. Man tjänar ingenting på att ha bråttom.

/ M

Förklara gärna vad det är som är FEL med att leda en häst i träns och nu menar jag inte i skogen.För mig är det som sagt en självklarhet att leda häst i träns, hästar är och kommer alltid vara flyktdjur. jag förespråkar inte kedjor etc, men jag vet att i vissa lägen så är det bra att ha. Sen det allra viktigaste, alla hästar är olika vissa går som lamm i grimma medans andra trivs bäst med träns, osäkra hästar är alltid bäst att leda i träns. Du måste tycka det är oerhört hemskt att rida med träns också då:grin:

Ett träns har ett bett, bettet sitter i hästens mun. För att leda
hästen har man antingen tyglar eller grimskaft, som man satt fast
i bettet. Det innebär att du, för att få kontroll på din häst, tar i
grimskaftet - eller mer exakt, du drar hästen i munnen.
Så för att få hästen att lyssna - så ska man dra den i munnen?
Osäkra hästar är inte alls alltid bättre att leda i träns,
faktum är att är de så osäkra som min valack en gång var, så
är det osäkert om man kan leda dem i någonting överhuvudtaget.
Och har man då det problemet, varför ska man lösa det genom
att ha ett träns - dvs, stoppa in ett bett i munnen ?
Jag rider inte med vanligt träns, jag rider med hack eller sidepull,
och min huvudsakliga hjälp för att stanna hästen har aldrig någonsin
varit att "dra i tyglarna" (sedan jag slutade rida på ridskola för 10
år sedan).
OM jag hade lyssnat på dina råd, när jag skulle vänja min vallack
vid att bli ledd, så hade det förmodligen slutat med en påkörd
häst och slakt. Och jag hade haft en fantastisk häst mindre idag.

Som ett tillägg kan jag ju påpeka att jag sett flera hästar krypa ur
sina träns också, när de blivit rädda (på tävlingar tex, där man
uppmanas leda hästen i träns). Men jag har aldrig sett någon häst
krypa ur en grimma.

Mina hästar får absolut inte gå bakom mig!

Vart hästen går när jag leder den spelar mindre roll, det viktiga är
Varför den går där den går. Om jag ber hästen gå bakom mig så
är det självklart att den ska gå där. Men generellt så anser jag att
jag vill ha hästen bredvid mig, för att bättre kunna kommunicera
med den och läsa av den.

Jag kan ju svara för mig. När jag är ute och promenerar i trafik så leder jag alltid hästen i träns eller i repgrimma. Inte för att hästen är ouppfostrad, springer över mig eller svår att hålla på något vis, utan för att det är en ren säkerhetsåtgärd. Få hästar är ju 100%trafiksäkra och kommer det en lastbil eller moped eller allmänn fartdåre så vill jag helst inte hålla hästen i bara vanlig grimma. Hästarna far inte illa av att ledas i träns eller i repgrimma så det finns ingen anledning att tumma på vad jag tycker är en säkerhetsgrej.

Det jag egentligen blir irriterad på är inte Att man leder hästen i träns
utan Varför man väljer att göra det. "Jag har inte koll på min häst
så jag leder den i träns", istället för "jag har inte koll på min häst,
så jag jobbar som fan med problemet"

/ M

Jo jag vet mycket väl vad ett träns är så det behöver du inte tydliggöra för mig:crazy:
jag drar inte heller i tyglarna för att stanna hästen när jag rider. Jag skrev att hästar är individer, vissa går att leda på motorväg med grimma, andra kräver mer.
Tycker inte att träns är fel och skulle aldrig rida med bettlöst "bara för att" Jag rider med det som min häst trivs med. Har man utbildat sig inom hästnäringen så får man lära sig alla säkerhetsregler som finns, där ingår att leda hästen med träns. Sen har jag inte läst NH anhängarnas version av hästhållning i praktiken och det intresserar mig inte heller. Jag kan aldrig kontrollera, bestämma eller vinna över en häst på 700 kg med styrka, bett etc, det kan bara göras med att vinna hästens förtroende, därför ser jag det som märkligt att påstå att det är så hemskt att leda en häst i träns och att bara för att man tycker att det är en säkerhetssak få förklarat att då är man inte hästens ledare, jovisst

Fast det handlar snarare om "Jag är rädd om min häst så jag leder den i träns". Jag har (läs: hade, är för tillfället hästlös) mycket bra koll på mina hästar och det fanns inte något "problem" att jobba på, men ändå valde jag att sätta på repgrimma (tycker inte att just bett är optimalt att leda i) istället för vanlig grimma när vi var på trafikerade vägar. Jag ville helt enkelt vara säker på att kunna hålla hästen om den plötsligt hade försökt kasta sig när man står i diket och en långtradare kör förbi. För man orkar inte hålla emot om hästen "bara" har en vanlig grimma och grimskaft på sig, och i just den situationen är det inte läge att öva NH eller liknande.. Jag tycker helt enkelt att det handlar om omsorg och respekt för hästen och kommunikationen mellan människa och häst blir inte sämre av att man tar på hästen ett träns när man går på promenad.

Just så :bow:

Blir trött på människor som tror att de kan få sin häst att bli en varelse utan rädsla.
Min erfarenhet är att de som vill ha hästarna så- är osäkra människor o måste därför vänja hästen att inte ens bli rädd för rymdmonster.;)

Säkerhetstänk vittnar om att man tänker lite längre.....

När jag leder min häst i träns och grimskaft har jag antingen longerdelta, alternativt ett grimskaft som jag trär genom den närmsta bettringen och sedan fäster i den yttersta.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 878
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 805
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel