J
jezzscar
Sv: Leda i grimskaft + träns?
Repgrimma och långt rep!
Repgrimma och långt rep!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
KL
Blir trött på ungdomar som går ut o går med hästarna i grimma.
Sen möter de ngt farligt o tappar den Om inte annat så går hästen dit den har lust. o man tycker att den är dominant
Vuxna som inte är så rutinerade är lite mer försiktiga- livserfarenhet. kan föreställa sig vad som kan hända- till skillnad från ungdomens odödlighet/ dumdristighet.såklart, alltid ungdomar som gör fel.. vuxna kan allt!
kl
Förstår inte alls hur många som svarat här tänker? Varför leder man en häst i träns? Hur är kommunikationen mellan häst och människa om hästen måste ledas i träns? Min häst ska kunna ledas i grimma och gå bakom mig helst utan några som helst problem. Om detta inte funkar så MÅSTE man ju träna ledarskapet.ÄVEN om det är en unghäst!! Låter ju livsfarligt att ha en häst som springer över en hursomhelst i grimma
kl
Förstår inte alls hur många som svarat här tänker? Varför leder man en häst i träns? Hur är kommunikationen mellan häst och människa om hästen måste ledas i träns? Min häst ska kunna ledas i grimma och gå bakom mig helst utan några som helst problem. Om detta inte funkar så MÅSTE man ju träna ledarskapet.ÄVEN om det är en unghäst!! Låter ju livsfarligt att ha en häst som springer över en hursomhelst i grimma
Klart att man ska träna, MEN om man nu inte bor i snårskogen ( bland björn o varg) utan i civilisationen finns det lägen där hästen inte stänger av sin flyktinstinkt.
Alla hästar reagerar ngt olika med sina fobier. Man kan inte grunda alla hästar på en eller några erfarenheter.
Sen har inte alla en naturligt god kontakt med sina, även om man tror sig ha det
Det är allmänt vedertaget att hästar inte kliver på människor- inget unikt för din häst.
Förklara gärna vad det är som är FEL med att leda en häst i träns och nu menar jag inte i skogen.För mig är det som sagt en självklarhet att leda häst i träns, hästar är och kommer alltid vara flyktdjur. jag förespråkar inte kedjor etc, men jag vet att i vissa lägen så är det bra att ha. Sen det allra viktigaste, alla hästar är olika vissa går som lamm i grimma medans andra trivs bäst med träns, osäkra hästar är alltid bäst att leda i träns. Du måste tycka det är oerhört hemskt att rida med träns också då
Mina hästar får absolut inte gå bakom mig!
Jag kan ju svara för mig. När jag är ute och promenerar i trafik så leder jag alltid hästen i träns eller i repgrimma. Inte för att hästen är ouppfostrad, springer över mig eller svår att hålla på något vis, utan för att det är en ren säkerhetsåtgärd. Få hästar är ju 100%trafiksäkra och kommer det en lastbil eller moped eller allmänn fartdåre så vill jag helst inte hålla hästen i bara vanlig grimma. Hästarna far inte illa av att ledas i träns eller i repgrimma så det finns ingen anledning att tumma på vad jag tycker är en säkerhetsgrej.