Leda hästen mitt under fölning

Friska föl som föds inne brukar ju få gå ut i hagen redan första dagen, så att flytta sto med litet föl är ju inga bekymmer. Jag låter också fölet gå löst, alternativt lägger jag en tröja runt baken och håller i ärmarna, eller kanske ett grimskaft - men jag gillar tröja - den är bred och mjuk.
 
Mitt sto ska föla i sin lösdrift är tanken. Men om vattnet går när hon går i hagen? Ska jag försöka få med henne in då så hon får fortsätta där? Jag har bestämt mig för att jag vill att hon ska föla inne. Men säg att det är mitt på dagen och uppehåll så är det kanske en annan sak? Tänker bara att det känns som mer fördelar med att få ha hela proceduren där man kan vara oavsett väderlek och hela tiden ha tillgång till belysning. Skulle de ske i hagen så måste ju fölet ledas in. Har hagar nära vägen. Jag vill helst undvika att försöka leda dom i början med tanke på nacken osv.

Fnissade lite åt det fetade.
Det är väldigt svårt att bestämma.
Har du bestämt det så får du ställa hästen på box och helt enkelt inte släppa ut den förrän fölet har kommit, men det är inte riktigt etiskt försvarbart.

Våra lösdriftston stod ofta på box på nätterna när det närmade sig fölning, men fölen kom i princip alltid när de var ute ändå. ;)
 
Vet inte om du läst mitt inlägg men där framgår det att min önskan är att hästen ska föla inne. Tråden handlade om huruvida det är lämpligt att börja försöka leda ett sto som har börjat föla.

Börjar ha läst inlägget eftersom jag svarade på det :D

Vill du att hon ska föla inne så har du stoet inne tills hon fölar.
 
Min ena föddes i hagen efter flera nätter vakanden. Stuteriägarna trodde inte hon skulle föla den dagen, hon släpptes ut i egen hage under uppsikt men när de gick in och åt lunch och kom ut igen var det två hästar i hagen. :love: Det blev skottkärra in och samtal till mig som låg hemma och sov efter alla vaknätter. :D
 
Det har hänt några gånger att stona har fölat ute här. Det är bara en gång som det varit nödvändigt att ta in fölet omgående. Det var p g a att det var fruktansvärt dåligt väder med snö och kyla. Detta stoet passade på att föla under kvart hon fick gå ut för att vi skulle göra rent i boxen. Det var därför hon fölade ute.
De övriga har fått lova att föla ut för det har varit på dagen och fint väder. Då har dom också fått vara ute tills fölet är så piggt att den kan följa med mamma själv eller i alla fall går själv även om man får styra lite.
Lite kuriosa är att de föl som fötts ute har alla haft mycket lättare att resa sig och följa stoet än de som föds inne.
 
Som @Masse skriver så är det mycket mer som går per automatik när de föds ute. Det har definitivt fördelar! Sen tycker jag generellt att nackdelarna överväger, men jag skulle aldrig släpa in ett fölande sto utan vänta tills allt är klart. Helst tills ungen kan gå själv men det beror på väder och andra omständigheter såklart.
 
Tyvärr kan man ju inte bestämma att stoet ska föla inne eller ute. Jag vill helst att mina fölar inne men jag avbryter ej en påbörjad fölning eller flyttar på hästarna om det inte blir så. Går hon på lösdrift kanske du kan stänga av så hon har inne och en liten bit hage precis utanför att välja på när det är dags men att du väntar kanske med att skärma av när det är nära? :)
 
Mitt sto började få värkar ute, hon svettades men inget vatten eller liknande hade gått. Så jag ledde in henne till boxen. Väl där inne tog det ca 25 min innan fölis var ute skulle jag tippa.
 
Jag tycker att du måste bestämma dig - ska stoet föla ute och måste du säkerställa att hagen där stoet går är lämplig. Olämpligt t ex brist på torr mark, elstängsel ( fölet kan ramla in i stängslet och fastna) och vattensamlingar ( fölet kan ramla i och drunkna). Hagen måste också vara stor nog för stoet att gå undan från de andra hästarna . Det är helt uppenbart svårare att övervaka en fölning ute än inne. Om stoet ska föla inne så måste du ha en tillräckligt stor box som är ordentligt med ren halm. Du behöver ha stoet så att du lätt tar henne in och ut ur stallet och så att det är ok om hon trots allt bestämmer sig för att föla ute!
Fölningar går fort och du ska absolut inte leda omkring ett sto som fölar. När fölet är fött ska sto och föl vara ifred och du ska bara lägga dig i ( när du baddat naveln med jodopax) om ngt är fel. Att bära eller köra runt på nyfödda föl gör man bara i en akutsituation och ett alldeles nyfött föl går inte att leda - de är alldeles för vingliga!
 
Jag tror du missförstod mig. Jag kommer inte att störa henne vid fölningen. Det har framgått här att det inte är att rekommendera. Jag förstår det och ser logiken i det. Det handlade om att om nu stoet fölar i hagen så vill jag kunna ta in dom till sin tänkta avdelning. Jag har inte tagit någon direkt ställning till huruvida vilken åtgärd jag kommer att ta till om jag behöver göra en förflyttning av ett nyfött föl. Så huruvida skottkärra kommer användas eller ej kan jag inte uttala mig om ännu.

Vänta tills fölet kommit upp & diat. Inga problem att leda stoet och fölet får följa sin mamma om de hunnit bonda i lugn och ro, och att fölet är på benen.
Stör så lite som möjligt :) "Gå in" om det blir problem.
 
Vänta tills fölet kommit upp & diat. Inga problem att leda stoet och fölet får följa sin mamma om de hunnit bonda i lugn och ro, och att fölet är på benen.
Stör så lite som möjligt :) "Gå in" om det blir problem.
Fast den första dagen får man vara försiktig när man tar ut sto och föl för även om fölet följer mammam så uppför de sig ofta lite förvirrat och vinglat och kan trassla ihop benen och trilla omkull. Man bör alltid vara två så att en leder stoet och en har koll på fölet genom att gå bredvid och stötta / styra rätt vid behov. Jag har för mig att jag läst någonstans att synen inte är så bra på riktigt små föl och man måste komma ihåg att de har noll uppfattning om vad t ex ett elband är för något. De första dagarna bör de gå i hage med rejält staket och så får man ha lite koll så att fölet inte lägger sig nära staket och rullar under det så det plötsligt är på utsidan!
 
Jag har för mig att jag läst någonstans att synen inte är så bra på riktigt små föl och man måste komma ihåg att de har noll uppfattning om vad t ex ett elband är för något. De första dagarna bör de gå i hage med rejält staket och så får man ha lite koll så att fölet inte lägger sig nära staket och rullar under det så det plötsligt är på utsidan!
Det är inget fel på synen, men de förstår ju inte vad det är de ser eftersom de inte hunnit lära sig det...
 
Jag tycker att du måste bestämma dig - ska stoet föla ute och måste du säkerställa att hagen där stoet går är lämplig. Olämpligt t ex brist på torr mark, elstängsel ( fölet kan ramla in i stängslet och fastna) och vattensamlingar ( fölet kan ramla i och drunkna). Hagen måste också vara stor nog för stoet att gå undan från de andra hästarna . Det är helt uppenbart svårare att övervaka en fölning ute än inne. Om stoet ska föla inne så måste du ha en tillräckligt stor box som är ordentligt med ren halm. Du behöver ha stoet så att du lätt tar henne in och ut ur stallet och så att det är ok om hon trots allt bestämmer sig för att föla ute!
Fölningar går fort och du ska absolut inte leda omkring ett sto som fölar. När fölet är fött ska sto och föl vara ifred och du ska bara lägga dig i ( när du baddat naveln med jodopax) om ngt är fel. Att bära eller köra runt på nyfödda föl gör man bara i en akutsituation och ett alldeles nyfött föl går inte att leda - de är alldeles för vingliga!

Fast det framgår att jag planerar för att stoet ska föla inne. Men jag kan ju inte kallt räkna med att hon inte väljer att göra det i hagen. Därav min fråga om hur man enklast och säkrast förflyttar föl efter födseln. Jag har planerat för den här fölningen sedan 11 månader tillbaks så alla förberedelser i övrigt är klara. Men just denna biten slog mig nu. Alla är vi barn i början.
 
Tyvärr kan man ju inte bestämma att stoet ska föla inne eller ute. Jag vill helst att mina fölar inne men jag avbryter ej en påbörjad fölning eller flyttar på hästarna om det inte blir så. Går hon på lösdrift kanske du kan stänga av så hon har inne och en liten bit hage precis utanför att välja på när det är dags men att du väntar kanske med att skärma av när det är nära? :)

Nej precis man kan ju inte det. Därför så känns det bra att föreställa sig olika situationer. Hagen intill ligghallen är ganska liten och jag vill att hon ska få röra sig ordentligt. Men visst, ser jag tecken på att något kan tänkas vara på gång så släpper ha ju helt enkelt inte ut henne i dom stora hagarna just den dagen :-)
 
Det har hänt några gånger att stona har fölat ute här. Det är bara en gång som det varit nödvändigt att ta in fölet omgående. Det var p g a att det var fruktansvärt dåligt väder med snö och kyla. Detta stoet passade på att föla under kvart hon fick gå ut för att vi skulle göra rent i boxen. Det var därför hon fölade ute.
De övriga har fått lova att föla ut för det har varit på dagen och fint väder. Då har dom också fått vara ute tills fölet är så piggt att den kan följa med mamma själv eller i alla fall går själv även om man får styra lite.
Lite kuriosa är att de föl som fötts ute har alla haft mycket lättare att resa sig och följa stoet än de som föds inne.

Jag såg bara framför mig hur fölet brallar iväg åt helt annat håll om jag skulle ha den lös. Men man kanske kan sätta på en grimma som sele och gå en person på var sida om fölet och stötta det så att det inte far iväg åt något håll.
 
Vänta tills fölet kommit upp & diat. Inga problem att leda stoet och fölet får följa sin mamma om de hunnit bonda i lugn och ro, och att fölet är på benen.
Stör så lite som möjligt :) "Gå in" om det blir problem.

Ja och är man en person extra så kan man ju gå på varsin sida om fölet kanske. Orolig för att det ska bralla iväg och bort från mamman. Även om det inte är så stor risk.
 
Jag såg bara framför mig hur fölet brallar iväg åt helt annat håll om jag skulle ha den lös. Men man kanske kan sätta på en grimma som sele och gå en person på var sida om fölet och stötta det så att det inte far iväg åt något håll.

Ett nyfött föl brallar inte iväg. Föds de ute brukar de aldrig ha ngr problem att följa mamman men det är klart att de kan behöva lite stöttning för att förstå.
 
Fnissade lite åt det fetade.
Det är väldigt svårt att bestämma.
Har du bestämt det så får du ställa hästen på box och helt enkelt inte släppa ut den förrän fölet har kommit, men det är inte riktigt etiskt försvarbart.

Våra lösdriftston stod ofta på box på nätterna när det närmade sig fölning, men fölen kom i princip alltid när de var ute ändå. ;)

Precis. Det är svårt att bestämma. Därför som jag vill vara förberedd i båda situationer :)
 
Ett nyfött föl brallar inte iväg. Föds de ute brukar de aldrig ha ngr problem att följa mamman men det är klart att de kan behöva lite stöttning för att förstå.

Okej. Det är vår första egna uppfödning. Så har ingen erfarenhet ännu.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 166
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 631
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 038
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 733
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp