Leda hästen mitt under fölning

Friska föl som föds inne brukar ju få gå ut i hagen redan första dagen, så att flytta sto med litet föl är ju inga bekymmer. Jag låter också fölet gå löst, alternativt lägger jag en tröja runt baken och håller i ärmarna, eller kanske ett grimskaft - men jag gillar tröja - den är bred och mjuk.

Låter som en klok idé :) Tack!
 
Har aldrig testat sele. Leder alltid nyfödda genom att ha långt grimskaft på mamman. Det grimskaftet låter jag gå runt rumpan på fölet, som en ögla, jag håller ihop med handen framför fölets bog.
Då kan man hindra fölet att rusa, och man får lita draghjälp av stoet att dra fölet framåt.
Brukar gå finfint.

Okej :)
 
Ja och är man en person extra så kan man ju gå på varsin sida om fölet kanske. Orolig för att det ska bralla iväg och bort från mamman. Även om det inte är så stor risk.
En som leder sto och en som har koll på fölet :) brukar gå bra. Bralla iväg brukar de inte göra som nyfödda; har fullt upp att bara gå och hålla koll på benen .. och mamma ;)
 
Ett nyfött föl brallar inte iväg. Föds de ute brukar de aldrig ha ngr problem att följa mamman men det är klart att de kan behöva lite stöttning för att förstå.

Mitt föl gjorde det... :angel: Även om jag tror han är undantaget som bekräftar regeln. Har aldrig sett ett föl komma så fort upp på benen, helt stabil direkt och sedan drog han...

Däremot tog det oerhört lång tid innan han lärde sig hur han skulle göra för att lägga sig ned. De första dagarna ramlade han bara omkull, utan att vika ihop benen som de ska. ;)
 
Jag såg bara framför mig hur fölet brallar iväg åt helt annat håll om jag skulle ha den lös. Men man kanske kan sätta på en grimma som sele och gå en person på var sida om fölet och stötta det så att det inte far iväg åt något håll.
Det brukar vara vårt att hitta grimmor som passar nyfödda föl. Dessutom så vet ju fölet inte alls var en grimma är, det kan till och med vara skrämmande. Behöver jag styra ett föl går jag vid sidan och håller en hand framme på bringan och tar i svansen med den andra. Går fölet dit jag vill behöver jag inte göra något och det lätt att släppa. Går den inte på rätt håll är lätt att styra både bak och fram del och det håll jag vill.
 
Det brukar vara vårt att hitta grimmor som passar nyfödda föl. Dessutom så vet ju fölet inte alls var en grimma är, det kan till och med vara skrämmande. Behöver jag styra ett föl går jag vid sidan och håller en hand framme på bringan och tar i svansen med den andra. Går fölet dit jag vill behöver jag inte göra något och det lätt att släppa. Går den inte på rätt håll är lätt att styra både bak och fram del och det håll jag vill.

Om du läser noga så står det grimma som sele dvs, man använder en fullstor grimma uppåner som sele (runt hals och bröstkorg) på fölet.
 
Jag använder alltid ett hundsele till fölen under de första veckorna. Kanske inte de första dagarna men sedan, och alltid om jag ska leda lite längre. Mina ston fölar i ligghallen omgjord till två gigantiska fölboxar (rengjort och nybäddat så ingen behöver börja hyperventilera om bakterier) och i precis anslutning till boxarna/ligghallen finns varsin fölhage med trästaket. Så den första tiden behöver jag inte leda några föl utan jag öppnar bara dörren till boxen/ligghallen och så går de ut i sin hage. Men senare när jag vill ha in dem i stallet eller ut i en större hage då låter jag inga föl gå själva. Mina föl har tenderat till att vara alldeles för intresserade av allt annat än sina mammor ... så jag leder i hundsele. Fungerat utmärkt till alla utom förra årets stoföl ... hon lärde sig att hon var stark med sina bogar så hon drog när hon ville. Så där fick vi övergå till grimma.

Jag tycker det låter som du har en bra plan! Inte störa om hon börjar föl utomhus och då istället vara några st som hjälper till att leda in sto och föl efteråt. Och att du har som ambition att hon ska föla inomhus. Jag läste någonstans att det är ca 96% av alla fölningar som sker nattetid - så det är ju stor chans att det blir inomhus. Nu har jag ingen källa på det men sett det på flera ställen.
 
2015 kom två av tre föl på dagen hos mig
Undantagen som bekräftar regeln? :D Helt ovetenskapligt, så av de som gått ut med "födelse-inlägg" på fb och här, så skulle jag nog hålla med om att det är långt fler som fölar inne på kvälls-/nattetid än ute på dagen.
 
. Jag läste någonstans att det är ca 96% av alla fölningar som sker nattetid - så det är ju stor chans att det blir inomhus. Nu har jag ingen källa på det men sett det på flera ställen.
Det där har jag en teori på.
Det är att "boxförvarade" ston helst väntar med att föla tills natten, då de är i sin box.
Ston på lösdrift behagar föla mer lite när som helst, eftersom de inte har nån anledning att "hålla sig" till de nattas.
Mina lösdriftston fölade ofta i hagen på dagen, även om de i samband med fölning (1-2 veckor innan) fick stå på box nattetid.
 
Det där har jag en teori på.
Det är att "boxförvarade" ston helst väntar med att föla tills natten, då de är i sin box.
Ston på lösdrift behagar föla mer lite när som helst, eftersom de inte har nån anledning att "hålla sig" till de nattas.
Mina lösdriftston fölade ofta i hagen på dagen, även om de i samband med fölning (1-2 veckor innan) fick stå på box nattetid.

Exakt min erfarenhet också.
 
Det där har jag en teori på.
Det är att "boxförvarade" ston helst väntar med att föla tills natten, då de är i sin box.
Ston på lösdrift behagar föla mer lite när som helst, eftersom de inte har nån anledning att "hålla sig" till de nattas.
Mina lösdriftston fölade ofta i hagen på dagen, även om de i samband med fölning (1-2 veckor innan) fick stå på box nattetid.
Nja - nu har jag inte jätte många års erfarenhet men alla mina ston har alltid gått på lösdrift och så gör jag om min ligghall till två stora fölboxar när det är ca en månad kvar. Och så får de gå in där på natten. Alla mina föl utom det första har kommit mitt i natten.
 
Nja - nu har jag inte jätte många års erfarenhet men alla mina ston har alltid gått på lösdrift och så gör jag om min ligghall till två stora fölboxar när det är ca en månad kvar. Och så får de gå in där på natten. Alla mina föl utom det första har kommit mitt i natten.

Ja men det betyder ju då att du stänger in dem nattetid? Jag tror det är precis den rutinen som gör att de väljer att föla på natten. Jag har haft många dagfölare.
 
Mina lösdriftston fölade ofta i hagen på dagen, även om de i samband med fölning (1-2 veckor innan) fick stå på box nattetid.
Ja men det betyder ju då att du stänger in dem nattetid? Jag tror det är precis den rutinen som gör att de väljer att föla på natten. Jag har haft många dagfölare.
Jag svarade på @France ´s kommentar och som jag förstod henne så gjorde hon likadant som jag och hennes fölade dagtid.
 
Vad gäller tidpunkt på dygnet så har jag fått föl i princip alla tider på dygnet, om man delar upp det 3-timmarsperioder. Förvånansvärt många av mina föl är födda i hagen på dagtid. (återkommer med statistik - > om jag minns rätt så har 14 av mina 35 föl fötts i hagen och av dem är det 9 som är födda på dagtid, mellan ca kl 8-19, det är i runda slängar 25% av det totala antalet föl födda hos mig)
Hade jag vetat det den sommar (18 år sedan) då jag fölvakade (halvpassivt) nattetid i 2 månader och jobbade 10-12-timmarspass på dagtid så hade jag varit mycket mer nervös då...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 166
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 631
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 038
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 733
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp