Leda hästen mitt under fölning

eldkyss

Trådstartare
Mitt sto ska föla i sin lösdrift är tanken. Men om vattnet går när hon går i hagen? Ska jag försöka få med henne in då så hon får fortsätta där? Jag har bestämt mig för att jag vill att hon ska föla inne. Men säg att det är mitt på dagen och uppehåll så är det kanske en annan sak? Tänker bara att det känns som mer fördelar med att få ha hela proceduren där man kan vara oavsett väderlek och hela tiden ha tillgång till belysning. Skulle de ske i hagen så måste ju fölet ledas in. Har hagar nära vägen. Jag vill helst undvika att försöka leda dom i början med tanke på nacken osv.
 
Mitt sto ska föla i sin lösdrift är tanken. Men om vattnet går när hon går i hagen? Ska jag försöka få med henne in då så hon får fortsätta där? Jag har bestämt mig för att jag vill att hon ska föla inne. Men säg att det är mitt på dagen och uppehåll så är det kanske en annan sak? Tänker bara att det känns som mer fördelar med att få ha hela proceduren där man kan vara oavsett väderlek och hela tiden ha tillgång till belysning. Skulle de ske i hagen så måste ju fölet ledas in. Har hagar nära vägen. Jag vill helst undvika att försöka leda dom i början med tanke på nacken osv.

Det är nog bättre om hästen fölar i hagen. En lösdrift måste ju innehålla en miljard bakterier.
 
Man leder inte in fölet om man är där när det händer,man lastar det i skottkärran o rullar in det till boxen/lösdriften.....

Som jag skrev så vill jag inte göra det dom första veckorna. Låter som en idé med skottkärran. Men frågan är om det är en dum idé att försöka leda in stoet så att hon får fortsätta föla på den tilltänkta platsen? Kan du påverka fölningen negativt att förflytta stoet från hagen och in till ligghallen? Eftersom jag stör henne mitt under själva proceduren?
 
Det är nog bättre om hästen fölar i hagen. En lösdrift måste ju innehålla en miljard bakterier.

Vet inte om du läst mitt inlägg men där framgår det att min önskan är att hästen ska föla inne. Tråden handlade om huruvida det är lämpligt att börja försöka leda ett sto som har börjat föla.
 
Nu är jag av den åsikten att det inte gör något om mina fölar i hagen såvida vädret är OK men skulle jag prompt vilja ha dem inne så hade jag hellre bytt hage dagtid till en mindre i nära anslutning till stallet med möjlighet att ta in om det drar ihop sig eller direkt efter fölning.

Jag hade inte börjat härja med ett sto där vattnet har gått om det inte var nödläge, dvs felläge eller annat.
I Circus klipp så är ungen redan född utomhus vad det verkar och då är transportering av föl i skottkärra lämpligt, men det tillhör kanske inte vanligheterna.
 
Nu är jag av den åsikten att det inte gör något om mina fölar i hagen såvida vädret är OK men skulle jag prompt vilja ha dem inne så hade jag hellre bytt hage dagtid till en mindre i nära anslutning till stallet med möjlighet att ta in om det drar ihop sig eller direkt efter fölning.

Jag hade inte börjat härja med ett sto där vattnet har gått om det inte var nödläge, dvs felläge eller annat.
I Circus klipp så är ungen redan född utomhus vad det verkar och då är transportering av föl i skottkärra lämpligt, men det tillhör kanske inte vanligheterna.

Hagen som stoet går i på dagarna är ca 70 meter från stallet och ligghallen. Fungerar det att leda sto och föl in om man har en grimma som en sele på fölet? Samt att en går bakom fölet och stöttar? Nu hoppas jag ju att hon ska föla inne men OM det skulle ske på dagen ute i hagen så vill jag ju gärna få in dom på ett säkert sätt. Vill inte stå handfallen liksom. Vill gärna ha en bra plan. :)
 
Hagen som stoet går i på dagarna är ca 70 meter från stallet och ligghallen. Fungerar det att leda sto och föl in om man har en grimma som en sele på fölet? Samt att en går bakom fölet och stöttar? Nu hoppas jag ju att hon ska föla inne men OM det skulle ske på dagen ute i hagen så vill jag ju gärna få in dom på ett säkert sätt. Vill inte stå handfallen liksom. Vill gärna ha en bra plan. :)

Det är alldeles för lång sträcka att släpa ett fölande sto, man jan flytta henne en meter eller två om hon fölar i staketet.
Försöker ett fölande sto få lägga sig ner kan det gå så illa att fölet bryter benet och skadar stoet inuti. Båda kan dö.
Varför vill du inte köra fölet i skottkärra? Varför måste det gå själv?
 
Man leder nyfödda genom att lägga ett rep runt rumpan på den, eller om man har en satans tur, att den själv följer mamman, om man går sakta.
Jag skulle inte flytta ett sto som påbörjat fölning om det inte är en väldigt dålig plats hon valt, tex i värsta surhålet.
 
Att börja gå runt med stoet gör att värkarbetet avstannar och fölningen drar ut på tiden. Det är inte något jag skulle vilja göra om det inte är av nöden tvunget (ex. ett felläge som behöver rättas men värkarna motarbetar). Jag skulle inte flytta henne om det inte är tvunget (att hon lagt sig på illa vald plats). Jag skulle övervaka på behörigt avstånd tills jag eventuellt behövs.
Bättre låta henne föla klart ute. Fölet har som regel lättare att komma på benen på bra underlag ute än i halm eller spån. Men det är min erfarenhet.
Får hon föla klart, fölet komma upp och äta och bonda med sin mamma så kommer det följa stoet tämligen direkt förutsatt att människan inte är där och stör i onödan.
 
Det är alldeles för lång sträcka att släpa ett fölande sto, man jan flytta henne en meter eller två om hon fölar i staketet.
Försöker ett fölande sto få lägga sig ner kan det gå så illa att fölet bryter benet och skadar stoet inuti. Båda kan dö.
Varför vill du inte köra fölet i skottkärra? Varför måste det gå själv?

Jag tror du missförstod mig. Jag kommer inte att störa henne vid fölningen. Det har framgått här att det inte är att rekommendera. Jag förstår det och ser logiken i det. Det handlade om att om nu stoet fölar i hagen så vill jag kunna ta in dom till sin tänkta avdelning. Jag har inte tagit någon direkt ställning till huruvida vilken åtgärd jag kommer att ta till om jag behöver göra en förflyttning av ett nyfött föl. Så huruvida skottkärra kommer användas eller ej kan jag inte uttala mig om ännu.
 
Okej, det kanske inte skadar att ha en grimma som sele på också?


Man leder nyfödda genom att lägga ett rep runt rumpan på den, eller om man har en satans tur, att den själv följer mamman, om man går sakta.
Jag skulle inte flytta ett sto som påbörjat fölning om det inte är en väldigt dålig plats hon valt, tex i värsta surhålet.[/QUOTE
 
Att börja gå runt med stoet gör att värkarbetet avstannar och fölningen drar ut på tiden. Det är inte något jag skulle vilja göra om det inte är av nöden tvunget (ex. ett felläge som behöver rättas men värkarna motarbetar). Jag skulle inte flytta henne om det inte är tvunget (att hon lagt sig på illa vald plats). Jag skulle övervaka på behörigt avstånd tills jag eventuellt behövs.
Bättre låta henne föla klart ute. Fölet har som regel lättare att komma på benen på bra underlag ute än i halm eller spån. Men det är min erfarenhet.
Får hon föla klart, fölet komma upp och äta och bonda med sin mamma så kommer det följa stoet tämligen direkt förutsatt att människan inte är där och stör i onödan.

Tusen tack för ett konstruktivt svar. Jag vill absolut inte riskera någora förutsättningar för henne när det kommer till fölningen så jag kommer inte att försöka flytta på henne med tanke på vilka risker det medför.
 
Okej, det kanske inte skadar att ha en grimma som sele på också?
Har aldrig testat sele. Leder alltid nyfödda genom att ha långt grimskaft på mamman. Det grimskaftet låter jag gå runt rumpan på fölet, som en ögla, jag håller ihop med handen framför fölets bog.
Då kan man hindra fölet att rusa, och man får lita draghjälp av stoet att dra fölet framåt.
Brukar gå finfint.
 
Det där ser stabilt och lugnt ut. Hade ingen aning om att man kan göra så. Är det en vanlig förflyttning av nyfödda föl? Finns ingen skaderisk med det? Jag tänker om den försöker hoppa ur :)

På den här filmen är fölungen precis nyfödd - han föddes i hagen och kördes in till boxen. Nästa morgon när han gick ut i hagen igen så gick han på sina egna ben. Så färdtjänst funkar bara när de är nyfödda - sen kan de gå själva. Mina går alltid lösa
 
Mina islandsföl har jag faktiskt kunnat bära själv när de varit nyfödda. Om jag haft behov av att flytta dem första dygnet vilket inte varit många gånger. Som nyfödd kan de liksom inte gå så bra så det funkar inte att leda dem. Har de hunnit bli några timmar följer de oftast med sin mamma när hon går, man får passa dem runt grinden ut ut hagen för de ser inte staketet så bra bara.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 166
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 631
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 038
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 733
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp