Leda eller ledas?

Sv: Leda eller ledas?

Där finns tre positioner på din häst för att visa din rang. Om du står framför hästen så har du starkast inflytande och högst rang. Står du någonstans mellan huvudet och bogen har du allra lägsta rang. Om du befinner dig bakom hästen har du hög rang med drivande effekt. Jag tycker att det bästa är att i början ha ansiktet mot hästens huvud och gå baklänges för att hästen skall söka din kontakt, och att den stannar när du stannar och höjer grimskaftet.
Man skall ALLTID gå med slak lina, aldrig dra i grimskaftet. Själv har jag aldrig grimma till min häst. Jag sätter ett långt rep runt halsen som hänger någorlunda löst och hon håller sig tryggt bakom mig. Lycka till ;)

Men hur gör du då om du har en häst som går väldigt sakta, (rent av slö) då måste man ju göra någonting. Jag håller fullkomligt med dig att hästen ska gå bakom en utan att man ska behöva dra, men om den inte håller tempot brukar jag försöka i gå på i samma tempo, då blir det ju att jag drar, men så fort hästen ökar steget och är med så får den slack i repet igen. (en del hästar är ju väldigt sega och tunga i huvudet så då brukar jag gör samma sak, men ha hästen som inte vill gå på som handhäst till hästen jag rider, så slipper jag själv gå å dra å få ont i armarna)

Jag tycker inte att det är så mycket man skall göra åt hästar som inte går på ;) .Hästar är precis som vi, ibland är dem slöa och ibland är dem pigga. Jag tycker fortfarande inte att du skall dra i grimskaftet för då ändrar sig situationen från frivillig till tvång. :crazy: Det du kan göra om du känner att du vill få en pigg häst, det är att busa och leka med hästen i hagen innan du går in med den. :idea:
Nu när det är snö, så brukar jag kasta snöbollar med mitt sto, tro det eller ej, men hon tycker det är skitkul och blir riktigt på piggt humör. Lycka till :bump:

Om hästen inte går på när man leder den får man ofta samma problem när man rider. Man vill ju ha en häst som lyder, samma sak är det med hastigheten, man ska kunna betämma vilken hastighet hästen ska röra sig i. Hur gör du om du har en häst som vägrar gå? Eller en häst som aldrig blivit ledd? den vet inte hur det fungerar.. det är skillnad på att dra och att ge tyck och sedan eftergift när hästen gör rätt.

:smirk: :smirk: Jag har en häst som kan vara fruktansvärt slö när man tar inne henne. Det påverkar inget när jag sitter på ryggen för då är hon skitpigg.
Om hästen inte vill gå så ser jag till att vända mot hästens bak för att snurra runt hästen och sen gå igen, så fort den stannar så vänder vi runt igen, till slut förstår hästen att det är lättare att gå fram än att hålla på att vända sig hela tiden. :cool:

okej, ja brukar leda fram dom ibland å driva som början till longering om dom fryser fast och när dom börjar gå gör jag också det, beror på vad det är för situation.. men det är väl olika hur alla gör.. det du gör fungerar för dig, och det jag gör fungerar för mig.

jo just ja, de va en sak till jag skulle skriva (glömde bort i all hast :D) Jo, jag menade inte att dom behöver vara slö när man rider, men om dom inte går framåt ordentligt när man leder så kan dom tappa framåtdrivningen lättrare när man gör olika ridövningar..det har jag märkt på många hästar jag tränat. (behöver inte alltid vara så)

ja tycker att det är lättare att kontrollera hästen om man har den bakom sej, då visar man ju vägen lixon. om hästen hamnar för långt framför en när man har den i boghöjd är det ju jäkligt svårt att styra..

Liknande trådar

Hästhantering Har precis börjat med vad jag tror är akademisk hantering, eller nått åt det hållet. Och har fått lära mig ett nytt sött att leda hästen...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 016
Senast: troxel
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 389
Senast: Karminnie
·
H
Hästhantering Min i princip ohanterade 4-årige islandsvalack är nyligen hemkommen från hingstflock. Går nu tillsammans med mina övriga hästar i en...
Svar
11
· Visningar
3 333
Senast: Johanzzon
·
Hästhantering hej skulle kunna behöva lite hjälp! nu är det så att jag har en 4 årig d-ponny hingst. jag har haft han lite mer än 1 år! jag ska...
Svar
8
· Visningar
2 026
Senast: sanio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama