Leasing av avelssto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Michayla
  • Startdatum Startdatum
M

Michayla

Jag funderar på att leasa ut mitt 3 år gamla arabsto för avel under 2011 men jag har ingen aning om hur det fungerar. Vad brukar det kosta att låna ett sto för avel, exempelvis då mitt 3 år gamla sto som har en bra stamtavla? Och hur skriver man kontrakt? Finns det någon som sitter på ett färdigt kontrakt och har lust och lägga upp det här eller mejla det till mig? Någon som har tips och råd om vad man ska tänka på?

Sv: Leasing av avelssto

När jag lånade ut magen på mitt sto så gjorde vi ett vanligt fodervärdskontrakt. Dvs de betalade hästens uppehälle, vaccinationer etc. Jag stod för försäkringen.

Jag tror att det är svårt att få betalt när man lånar ut magen på en häst om inte hästen ifråga har ett extremt högt avelsvärde, vilket jag är tveksam till att en 3-åring har, den har ju varken presterat själv eller har avkommor som presterat.

Jag tycker inte att man ska låna ut sitt sto gratis eftersom att fodervärden faktiskt får låna stoets mage och hästägaren tar en stor risk för man vet aldrig hur det går med stoet vid fölning. :cool:

Då får vi hoppas du hittar någon som vill betala för det alternativt betäcka henne själv. :)

Jag har liksom Cirkus lånat magen på ston och ska nu låna ut mitt bästa sto i två år och även vi skriver vanliga fodervärdskontrakt och jag står för försäkringen. För min del är det värt mycket att hon får verka i avel hos rätt uppfödare som betäcker med rätt hingstar när jag inte vill betäcka själv!

Det är nog en sak vad man tycker och en annan sak om någon är villig att betala.

Då får vi hoppas du hittar någon som vill betala för det alternativt betäcka henne själv. :)

Jag har liksom Cirkus lånat magen på ston och ska nu låna ut mitt bästa sto i två år och även vi skriver vanliga fodervärdskontrakt och jag står för försäkringen. För min del är det värt mycket att hon får verka i avel hos rätt uppfödare som betäcker med rätt hingstar när jag inte vill betäcka själv!
Vilken lycka att låna DEN magen! :D

Jag känner flera som lånat magar på meriterade arabston "gratis" mot fodervärdskostnader så jag tror det blir svårt att ta betalt.

Möjligen att du kan försäkra upp stoet ordentligt och låta fodervärden stå för den kostnaden. I dagsläget är det nog svårt att leasa ut öht med tanke på registratursstrul och dålig marknad.

hej..
ja kan ha fel nu... men är det inte även så nu att jordbruksverket stängt arabhästförbundets registreringar av arabhästar? o att vi just nu inte vet om överklagan går igenom?

vilket kanske oxå gör att ingen vill låna ett arabsto om dom inte tar henne inom hblavel el ponnyavel på ngt vis?

Ja och registraturen har både överklagat och lämnat in en ny ansökan (där de bla föreslår att det ska kosta nästan 4000:- att registera en arab...). Jag förstår absolut om man drar sig för att ta fram arabföl då. :crazy:

Det är tur att man gillar rasen, annars hade jag nog bytt för länge sedan.

I Sverige så tar folk inte betalt för att låna ut sitt stos mage. Lånare tar alla kostader utan försäkringspremien, dock ibland så betalar lånare en summa som motsvarar premien så att ägaren blir helt utan kostnader under tiden.
Skriva över försäkringen är ju bara idiotiskt så det är bättre att lånaren pröjsar summan till ägaren istället.

I utlandet är det däremot mer vanligt att man får betala för själv lånet också.

Kontrakt är ett måste! Annars så kan vad som helst hända, även bästa vänner kan svika en.

Tidigare år (nu vet vi ju inte) så har ARAB haft en avgift på ca 400:- för att en ev. leasare ska kunna stå som uppfödare på fölet när det föds (istället för ägaren som det automatiskt blir).

KAN du få betlat för magen så gör det, men annars så är det som de andra säger. Att man får betala "uppehälle" och ägaren "slipper" detta.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 641
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 745
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 079
Senast: fejko
·
Juridik & Ekonomi Är jag korkad som går och suktar efter en jättefin motorcykel för 90.000:-? Ena sidan av mig tänker att det är alldeles för mycket...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 329
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023