LC eller LB?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Funderar på om jag ska ut på någon liten Pay & Ride innan året är slut, i sådana fall med min medryttarhäst.

Det jag undrar över är vad som är bäst att "debutera" i, LC eller LB?
Jag har sedan tidigare bara tävlat dv. Debutantprogram pga. Olika omständigheter, men tränar på en ungefärlig LA nivå.

Hästen är utbildat till MsvC i dressyr, så rent "svårighetsgradsmässigt" kvittar det för honom vad jag än väljer :p

Det jag framförallt tänker på är om LB verkligen är så mycket svårare än LC, och vad som blir "enklast" (bäst) för oss som ekipage.
Hästen i fråga är en hoppstammad SWB valack, men som sagt även utbildad i dressyr. I dressyr måste det "hända något hela tiden", om man bara rider runt, runt, runt på spåret börjar han sega tillslut. Han har även rätt stort steg, så jag vet inte om lång bana kanske är mest lämplig för honom ändå.

Så vad säger ni? LC eller LB? Och har ni i sådana fall något tips på vilket av alla LC och LB program som är roligast? :D

Sv: LC eller LB?

Beror ju på häst men eftersom din är utbildad hade jag valt en LB snarare än Lc om du behöver att det händer saker . Skillnaden mellan programmen är ju inte så stor i sig så välj utifrån vad som bedöms passa hästen ( och dig) bäst . Du har ju även valet mellan lång och kort bana i LB .

Jag skulle välja ett LB, om hästen är utbildad och går i en stadig form finns ingen anledning rida LC

Vilket LB som är roligast vet jag inte, men aaaabsolut tråkigast måste nog LB2vara :meh:

Det jag framförallt tänker på är om LB verkligen är så mycket svårare än LC, och vad som blir "enklast" (bäst) för oss som ekipage.
Hästen i fråga är en hoppstammad SWB valack, men som sagt även utbildad i dressyr. I dressyr måste det "hända något hela tiden", om man bara rider runt, runt, runt på spåret börjar han sega tillslut. Han har även rätt stort steg, så jag vet inte om lång bana kanske är mest lämplig för honom ändå.

LB:1 är antagligen det enklaste programmet, men om din häst blir seg så kanske LC programmen passar bättre, händer lite mer.

Och sedan har du ju långbaneprogramm LB:2 eller LB:3 ex, händer också lite mer.

Jag skulle välja LC:2, LB:2 eller LB:3

Händer saker konstant och det är inte så många rena transportsträckor. Kolla igenom programmen och provrid lite olika linjer för att känna efter vilket som känns roligast =)

Men i L:B2 händer ju ingenting?? Tidernas tråkigaste program tror jag. I både L:B1 och L:B3 har man långa travdelar där man har möjlighet att hela tiden jobba sin häst.

Men i L:B2 händer ju ingenting?? Tidernas tråkigaste program tror jag. I både L:B1 och L:B3 har man långa travdelar där man har möjlighet att hela tiden jobba sin häst.

Ingenting är väl att ta i?, det är ganska likt LB:3, förutom en serpentinlinje o halvt igenom med galoppfattning.

Precis som alla andra varit inne på så är det lite beroende på vad som passar hästen bäst :) Om man väljer mellan tex LC:1 och LB:1 så valde jag precis att debutera min i LB:1 lokalt istället för LC:1an eftersom det är mycket bättre flyt i LB:1an än i LC:1. Min häst blir lätt spänd och gillar inte att stå still, han har speciellt svårt att stå still efter att precis ha galopperat :o Därför valde jag bort övergångarna i serpentinerna och halten vid ridningen över ridbanan i LC:1 och valde LB:1 där det inte är övergångar i serpentinerna och ingen halt efter första galoppdelen. Så tänkte jag :)

Nu å andra sidan ska vi ut på två Dressyr CR för att träna just LC:1an med övergångar och halt för att vi tycker den är svårare, men de är ju en annan sak :P

Nja, du har halten där du vänder över ridbanan också. Sen är galoppdelen i L:B3 betydligt mer (och svårare) än i L:B2 Med övergångarna och fattingarna. Det är i mitt tycke mycket lättare att få flyt i B3an än i B2an.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 556
Senast: Mia_R
·
Dressyr Hej! Det börjar närma sig min fösta klass i LB:1 i dressyr men även min första tävling utan med min medryttarhäst. Och nervositeten...
Svar
6
· Visningar
2 842
Senast: Amanda_F
·
Dressyr Med "de lättaste klasserna" här menat LC:1-LB:3, för storhäst. Tycker mig ha observerat en utveckling i den riktningen, bara under den...
2
Svar
21
· Visningar
4 025
Senast: Lobelia
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Kålpudding med potatis I