Lättridna ponnys/hästar!

M

Moonshine

Eftersom jag har postat en annan tråd om svårridna ponnys och hästar, så tänkte jag posta en tråd om lättridna också! Så ni som har lättridna kan väl säga; på vilket sätt är era hästar eller ponnys lättridna?

Tack, jag skulle uppskatta om ni svarade på detta också! :love:

Sv: Lättridna ponnys/hästar!

Svarade i din andra tråd men måste bara säga att min ena ponny är så sjukt lättriden på hinder. Hoppar allt man styr på :love:

KL
Hur är en häst som är lättriden? Är det hästar som aldrig har åsikter eller hästar som är mjuka och lösgjorda eller vad räknas som lättriden?

Jag kan nog anse att min är lättriden, i de flesta fall :p Jag kan sätta upp vem som helst som kan grunderna (skritt, trav, galopp, styra, stanna) för att rida Cero och lita på att han sköter det. Ber man honom trava, ja då travar han tills man ber om något annat! Jag skulle däremot inte skicka ut någon med samma kunskaper själv i skogen eftersom det bara är jag som känner honom rakt igenom, men med sällskap så ser jag inget problem i det! :laugh:

Ett treårssto som vi red in var det mest lättridna jag suttit på. Efter att vi vant henne vid ryttare på ryggen så var det bara att sitta upp
korta tyglarna och trava iväg. Mer okomplicerad, lättriden häst har jag aldrig suttit på i hela mitt liv. En naturbegåvning. :bow:

Jag svarade i din förra tråd också ang min fuxmärr som har en hel del hyss för sig. Men nu när den här kom upp fick jag tänka en runda till.
Maran som gör allt för att komma undan arbete när jag eller mina tränare försöker ställa krav på henne, är en ren ängel när det kommer upp en nybörjare på ryggen. Då är hon tvärsäker gör aldrig några dumheter utan skrittar och travar runt efter konstens alla regler. Hon skulle aldrig få för sig att bråka så länge det sitter någon på ryggen som bara hänger med.
Så hennes register på svårhetsskalan sträcker sig således från 0- 100 helt beroende på vem som sitter på ryggen.

min första ponny var lite svår riden när jag var liten, gick inte att rida ut och hoppning var galopp före och skritt efter hindret :rofl: (var 10 år då och hade bara skruttat runt på ridskolan) :p
men efter ngt år så var han världens ängel :love: man kunde sätta upp vem som helst på honom, och ju mindre och osäkrare ryttaren var ju snällare blev han :D men ju mer ryttaren kunde ju mer fick man jobba :p.
han hade i sin ungdom gått som handikaps häst på ridskola ^_^ (var 18 när jag fick honom)
han var världens härligaste lilla ponny! hade ingen aning om han var inkörd men efter att ha tolkat efter honom (utan att ens ha tömkört innan :p) så visste jag att han nog var det :D eller så var han bara superduper snäll.
gjorde aldrig en fluga förnär, lyfte hovarna bara man visade en hovkrats framför och var den perfekta första ponnyn :love:.

saknar89 min lilla gubbe, han blev 30 år.
BILD!! (har nog visat denna bilden innan, men eftersom det är från hans ungdom och inte från när han var mager och sjuk så blir det denna :p)
31823721.jpg

Min är lättriden! Tycker jag iallafall.
Går fram "överallt", självgående, blir sällan rädd, är lika pigg men lydig med som utan sällskap, hoppar allt man styr på (inte orealistiskt stora hinder då, men inom normala gränser) och han kan "åkas" av vem som helst.
För mer ordentligt arbete måste man kunna rida hyfsat, och kan man det så kan han alla möjliga dressyrkrumelurer. Med mig på ryggen kan han vara en studsboll, men slänger jag upp en unge i stallet är han en liten ängel.
Så han är, tycker jag, lättriden :)

Min är lättriden i skritten då han ofta är lösgjord och väldigt stabil

Mer lättridna häästar/ponnys finns det väl???

Vet inte om jag ska kalla min ponny lättriden, men han är dösnäll man kan "klättra och klänga" på honom utan att han gör nått, rida utan sadel och träns och sätta upp en nybörjare på honom och han är perfeckt. Men han är dessutom jätteduktig i både hoppning och dressyr och där är han inte lättriden för att han ska gå bra då får man verkligen kämpa. Så... kräver man inte så mycket är han lättriden annars inte :laugh:

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 057
Senast: MML
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 522
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 145
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar