Lättfödd/tjock häst ..

S

smultronsoppa

Hur gör ni met lättfödda hästar för att hålla dom i iallafall ganska normal vikt ?
Min häst går på fri tillgång på hösilage om dagarna , inget krafftfoder , ridning nästan alla dagar i veckan i "normalt" tempo . (alltså, ingen hård träning & inte "slöridning") Men ändå är han tjock (hängmage), och ibland upplever jag även att han verkar uppblåst ? :confused:

Sv: Lättfödd/tjock häst ..

han kanske får för lite proteiner? Då får de svårt att sätta muskler och får sk "hömage".
Måste hästen ha fri tillgång?
Rid hårdare! Galoppträning är perfekt för runda midjor; både hästar och mattars...

Min
Valack 4 år
rider 4 dagar i veckan varav ett rejält galoppass; de andra är oxå rätt krävande.
äter ca 9-10 kg hö uppdelat över dagen/kvällen
0.5 kg havre, 0.5 kg kornkross. 0.5 kg betfor (torrmått) och 1.5 dl soja. Mineraler och nu även b-vitamin.
Han behöver bara titta på en hötuss för att gå upp ett kilo :smirk:

flytta till annat stall där dom inte har fri tillgång...

eller sätt på munkorg/reducerare så han fortfarande kan äta men inte får i sig lika mycket lika snabbt...

(till båda)
Ska finnas analys , ska kolla vem som har den ..
Det är havre i ensilaget , bra eller dåligt ?:confused:

Intressant tråd!

Har lite samma problem som du. Just nu står det rätt så still på viktfronten, jag rider inte så ofta (tyvärr) pågrund av olika anledningar, typ 2-3 ggr. i veckan rids han (varav jag rider 2 ggr i veckan). Han är 4 år (snart 5) och har alltid varit en riktig liten tjockis.

Men tänke ta nya tag frammåt sommaren, då ska han gå på bete, så magert som möjligt och bara det inget extra foder (hoppas jag)- och regelbunden motion. Kanske måste han vara inne på natten oxå, har inte riktigt bestämt mig.

Fri tillgång skulle jag aldrig våga ha på honom. För två år sedan gick han på en lösdrift med fri tillgång och var i världens sämsta kondition :eek:. Jag passade på att åka utomlands under den tiden (3 månader), så för mig var det kanon men för hästen, nja sådär... Fast de positiva var ju att han var med flera andra i hans ålder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 882
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur