Lätt sits vs fältsits?

thomwa

Trådstartare
Jag är väldigt mycket nybörjare och har bara ridit en termin på ridskola. Nu har jag precis bytt till en annan ridskola och för någon vecka sedan hoppade vi för första gången. När vi hoppade red vi i fältsits, mycket framåtlutad med böjda knän. Men nu har jag blivit lite förvirrad. På min förra ridskola där vi inte hoppade alls övade vi på något som de kallade "lätt sits", men då var man inte alls lika framåtlutad och man reste sig upp ur sadeln bara lite grann. Är det här två helt olika tekniker eller är de bara olika varianter på samma sak? När jag har googlat runt fattar jag nada. Om det är samma teknik varför varierar det sig så extremt mycket i hur mycket man reser sig upp och framåt?

Lätt sitts kallas ibland även 3 punkt sitts och då har man fördelat vikten på tre ställen i sadeln och stigbyglarna, fältsitts kalls ibland även 2 punkt sits och då är bara vikten i stigbyglarna, jag rekommenderar inte att luta för mycket framåt då ryttaren lätt flyger över halsen på hästen om den nitat :D

Jag tror att det varierar en del hur uttrycken används.
Nu är det förvisso en halv evighet sen jag red på ridskola, men jag har nog egentligen aldrig lärt mig någon skillnad mellan uttrycken, utan att det ska vara två olika uttryck för ungefär samma sak.

Lätt sits/tvåpunktsits: all tyngd fördelad i två punkter, stigbyglarna. Rumpan ur sadeln, handen en bit fram på halsen (längs manen är bra, då kan man ta tag där om balansen strular)
Djup lätt sits /trepunktsits: två punkter i vardera stigbygel, lätt kontakt med lår/rumpa i sadeln. fortfarande har man lättat ur sadeln och något framåtlutad, men generellt mer upprätt än i tvåpunktsitsen.

• Gilla
Reactions: Ray

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Dålig rubrik, men jag behöver lite input just nu då jag känner mig helt förvirrad.. Lite bakgrundshistorik: Jag hade en lovande...
Svar
9
· Visningar
1 858
Senast: Buck
·
Hundhälsa Vet inte om det här är en "ge mig tips-tråd" eller bara en skriva-av-mig-tråd. Min lilla tik fick något slags anfall i början på...
Svar
8
· Visningar
2 589
Senast: martha
·
K
Ridning Jag började rida när jag var 6 år, nu är jag 24. Jag har ridit regelbundet i stort sett hela mitt liv, med undantag för de två senaste...
2 3
Svar
59
· Visningar
8 795
Senast: emlem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross