Lätt, normalt eller hårt arbete?

Wembley

Trådstartare
På fodersäcken står det antal kilo giva rekommenderat beroende på hästens arbete. Men vad jag funderar på är vad avser en häst som går i lätt arbete, normalt arbete resp. hårt arbete?

Vår häst rids ca 1 tim per dag, ca 5-6 dagar per vecka, varav ca 2 tillfällen är för tränare (hopp x ett tillfälle och dressyr x ett tillfälle) så dessa pass är lite längre/hårdare. Någon gång per månad tränar vi terräng. Tävling mer sällsynt.

Är han en lätt eller normalt arbetande häst? Självklart fodrar vi också med ögat, men har tyvärr ingen höanalys i år :(

Sv: Lätt, normalt eller hårt arbete?

Jag skulle nog säga att det är en normalt arbetande häst du har. Ordentlig ridning ca 1h/dag är normalt enligt mig, lite lugnare turer i skogen och kanske nåt pass på banan/v är lätt arbete. Hårt arbete är när du tränar och tävlar fälttävlan, galopp eller trav tex.

Jag tycker framförallt att du ska glömma vad det står på fodersäcken, för fodertillverkaren kan inte veta varken hur mycket hö du ger och vad hästen har för normkalt näringsbehov.

Hej!

Jag skulle räkna det till lätt arbete- det är få hästar som verkligen jobbar hårt. Har du testat att räkna ut hur många minuter skritt, trav och galopp hästen går/dag. Jag har klockat min och det blir inte riktigt som man tror (5 min i trav är verkligen en låååång sträcka!!).

Och som redan sagts, skulle inte läsa vad det står på förpackningen om foderrekommendationer, dom har ju ingen aning om hur ditt hö ser ut i näringen.

/ lavinia, som ivrigt väntar på höanalysen

TS: Jag skulle nog säga att din häst utför lätt arbete. Men detta är ju såklart en tolkningsfråga...

Ameo: Bra sagt. Jag har sett allt för många hästar som fodrats med på tok för mycket kraftfoder. Tillverkarna vill ju sälja så mycket de kan av sin produkt. Inte konstigt att de oftast tar i lite väl mycket i sina foderanvisningar. Glömmer aldrig en fd stallkompis som fodrade sina hästar med 4-5 olika sorters kraftfoder och följde anvisningarna på fodersäckarna. Men hon tänkte inte på att anvisningarna gällde om man bara fodrade med just det specifika fodret, så hennes hästar åt en full 7-litershink med kraftfoder 3 ggr om
dagen. Alltså omkring 21 liter kraftfoder/dag!
Kan tilläggas att personen i fråga mest red lugna skogsturer och undrade varför hennes hästar var så pigga.

Definition enligt häftet "Hästen, näringsbehov och fodermedel" utgivet av SLU:

Lätt arbete: lätta arbetspass, longering, nybörjarlektioner, "promenad"-ridning, och lätta körturer<3timmar. Långsamträning. Tävlingar: lätt nivå

Medelhårt arbete: längre, intensivare träningspass, lektioner på högre nivå, rid- och körträning i terräng eller i längre arbetspass. Tävlingar: lätt till medelsvår nivå

Hårt arbete: hårda krävande träningspass, mer än tre lektionstimmar, intervallträning, terrängträning, jordbruks- och skogsarbete. Tävlingar: medelsvår till svår nivå

Men, som redan sagts i tråden, gå INTE efter vad det står på säcken. Fodertillverkarna har ingen aning om kvalitén på ditt grovfoder eller din hästs behov (som ju är mkt individuellt).

*kl*
Tack för alla tips! :bow: Jag var mest nyfiken på hur andra definierar olika typer av arbete efter fodertillverkarnas normer. Tyvärr kommer vi inte att få någon höanalys i år :( Det är slaget på flera olika vallar och analysen bedöms inte kunna bli rättvisande :confused:

Det blir alltså ögat tillsammans med hästens temperament som kommer att få avgöra kraftfodergivan.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 076
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
23 004
Senast: LenaH
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 332
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 957
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar