Lätt klass, hur länge?

Sv: Lätt klass, hur länge?

Utdrag ur TR Island Nationellt tävlingsreglemente för lätta klasser:
"Uppklassning
För att få delta i lätt klass gäller att man inte uppnått uttagningspoäng högre än 5,0 i lätt klass eller högre än 4,5 i öppen klass. Man får uppnå dessa poäng TRE gånger i följd innan man automatiskt klassas upp. På samma sätt kan man klassas ner om man vid tre tillfällen i öppen klass får poäng som understiger 4,5. Gäller även ungdom."

ja där står också HÖGRE än 5.0 jag tycker iaf det är lite luddigt för då tycker jag inte 5.0 räknas men jag förstår ändå att det gör det.

Men det är ju egentligen som för SM-kval o dyl. är det 5,40 som är kvalgränsen räcker det att uppnå det för att ha kvalat.

Jag tror dock inte att kontrollen av uppklassning är så hård faktiskt. Speciellt inte för om man får tävla lättklass eller inte, men hur kul är det att fortsätta att tävla lättklass på poäng över 5,0 flera gånger i rad bara för att plocka rosetter och liknande? Dvs: vill man väldigt gärna tävla lättklass en gång till så brukar man kunna komma undan med det, men det är kanske schystast att lämna över till nya förmågor och ekipage som inte tävlat så mycket innan. Samtidigt gillar jag lättklass tävlingar, de är ofta de tävlingar med bäst stämning osv.

Se era poäng som ett kvitto på att ni är tillräckligt bra för att tävla öppen klass istället som ett hinder för att inte få tävla lättklass! :idea:

Det blev lite långt det här men efter att både tävlat och varit med och arrangerat tävlingar i ett par år så får man en del tankar om ämnet... ;)

Nej grejen att jag inte vill tävla honom i öppenklass är att han bara är 5 år och inte alls mogen för ökad tölt eller ja den ökade finns knappt och pressa runder honom som de blev sist när vi tävlade T1 känns inte snällt. Men men då får vi kanske testa på T2 istället det kan nog sluta roligt de ;)

Apropå lättklasser,hörde nånstans att de ska ta bort lätt tölt för att det var för svårt med steglängdsökningar!Blev ledsen för det är väl ändå för att träna som man rider lätt klass?

Lätt tölt kommer bara att försvinna som begrepp. Grenen kommer fr o m 2008 att heta Tölt T5 och kommer att ridas precis som svenska lätt tölt, alltså Arbetstempo tölt - ta ner hästen till skritt och byt varv - arbetstempo tölt på kortsidorna med tydlig steglängdsökning på långsidorna. Allt enligt FIPO. Lätta varianten av T2 kommer att heta T6. Det kommer också att finnas möjlighet för tävlingsarrangörerna att välja T7 eller T8, som också är FIPO-grenar.
De flesta kommer nog att använda den "vanliga" Lätta tölten, som alltså heter T5. Allt detta kan man läsa om i TR Island som finns att hämta hem på SIF:s hemsida. :)

Tur att den här tråden togs upp igen. Har nämligen en till fråga, hur länge gäller dessa poäng? Året ut eller resten av livet?

Jag antar att det är två år, det är iaf vad som gäller vid öppenklass-kvalning.

Men det var tidigare nån i tråden som nämnde att om man är junior så gäller det inte? stämmer det? Jag känner sånna som är under 15 och inte får rida tex LT?

Jag tycker inte det hålls så bra på det dära med lätta klasser men själv skulle jag känna att om jag fått så bra poäng att jag kanske ville utvecklas och gå upp i de högre klasserna.:)

Även om reglerna inte gäller för ungdom så verkar det ju mycket roligare att rida öppna klasser med ökad tölt och så. Och jag håller med om att om man har fått såpass bra poäng att man egentligen inte ska rida lättklass så känns det ju bättre att få utvecklas och tävla öppen.
Hur länge är man junior förresten?

okej.
Menar dom då till och med det år man fyller 15 eller tills man har fyllt 15?
Tack för ditt svar :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 502
Senast: Freazer
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 187
Senast: Madalitso
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 868
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar