Lätt klass, hur länge?

fetange

Trådstartare
Som frågan lyder, hur länge får man rida lätt klass? Jag har hört att efter man fått över en viss poäng, X antal gånger så får man inte rida lätt klass mer. Någon som kan reda ut det för mig och berätta vilka poäng det är som gäller, samt hur många gånger? Är det X antal gånger på rad eller sammanlagt?
Det är främst fyrgång och tölt det gäller.

Angelica

Sv: Lätt klass, hur länge?

jag är nästan säker på att man får ha över 5 tre gånger i rad, sen är man "för duktig"
men en på min ridskola tävlar lätt klass med sin häst fast hon alltid får över 5. får hon verkligen göra det, nån som vet? finns det ingen som ska kolla upp sånt?

Över 5,0 tre gånger i lätt klass, och eller 4,5 i öppen klass.

men hur kan hon på min ridskola då tävla lätt fast hon fått över 5 på varje tävling det här året?

men hur kan hon på min ridskola då tävla lätt fast hon fått över 5 på varje tävling det här året?

Kan bero på att :
1: Hon har inte fått över 5,0 3 gånger i samma klass, alltså alla 3 ggr i LV tex.

2:Tävlar hon olika hästar?det är med samma häst man måste få över 5,0.

3: Det kan ha varit inofficiella tävlingar, vissa av dem hon tävlat, det är bara på godkända tävlingar man "klassar upp" sig.

nej, hon tävlar bara med en häst och har fått över 5.0 på varje tävling i vår i både tölt och fyrgång TROR jag. iallafall fyrgång det är jag säker på.
det har inte varit inofficiella utan "riktiga".

nej, hon tävlar bara med en häst och har fått över 5.0 på varje tävling i vår i både tölt och fyrgång TROR jag. iallafall fyrgång det är jag säker på.
det har inte varit inofficiella utan "riktiga".

& så är det ju uttagningarna som räknas..inte finalerna.

Och ytterligare ett alternativ finns, junior omfattas väl inte av dessa regler.

inte? hon är 14, är det därför?
orättvist isåfall. de hon tävlar mot är ju ibland 19-20. de kan alltså komma tvåa med 5,2 och hon vinner på 5,4 men de blir uppklassade efter 3 ggr men inte hon? :crazy:

Då förstår jag. Men hur noga kollas det upp? Jag vet ekipage som tävlat lätt klass trots flertalet bra poäng i öppen...

Alla poäng i lätt klass överstigande 5,0 eller bättre från uttagning, rapporteras till SIF. I öppenklass handlar det om poäng från 4,5 eller bättre för att inte få tävla i lätt klass. Dessa kan kombineras tre gånger dvs 2 ggr lätt och en gång öppen med aktuella poäng eller bättre. Därefter är man uppkvalad till öppen klass, här krävs sen att man rider på poäng understigande 4,5 i både tölt och fyrgång för att man ska ha kvalat ner sig.

Senast ändrad:

Jag har aldrig riktigt fattat det där, men det gäller alltså inte juniorer?
Sen så undrar jag lite om klassindelningen på regionala tävlingar.
Vad jag har förstått krävs det inga speciella poäng för att rida
C-klass, men hur mkt måste man ha uppnått på godkänd SIF-tävling för att rida A eller B-klass?

Därefter är man uppkvalad till öppen klass, här krävs sen att man rider på poäng understigande 4,5 i både tölt och fyrgång för att man ska ha kvalat ner sig.

Såg att jag glömde, det ska vara 3 ggr för att kvala ner sig.

A klass poäng

T1 T2 V1 F1 FS1
6, 3 6, 3 6, 3 5, 6 6, 0 Senior
5, 8 5, 8 5, 7 5, 0 5, 7 Ungdom

B klass poäng

T1 T2 V1 F1 FS1
5, 5 5, 5 5, 4 5, 1 5, 2 Senior
5, 3 5, 3 5, 2 4, 8 5, 0 Ungdom

Senast ändrad:

Räcker det alltså om en ungdom rider T1 på lokal tävling med poäng på minst 5,80 för att kunna rida A-klass i den grenen?

*kl*

Måste fråga innan jag anmäler mig till nästa tävling.

Jag har fått 5.0 i lätt tölt 4.60 i T1 och nästa tävling räknar jag med över 5.0 alltså runt kanske 5.4 nått i lätt tölt säger vi, får jag då tävla lätt tölt på en fjärde tävling eller räknas 5.0 uppklassning. Nu blev det rörigt men det står ju ÖVER 5.0 och inte 5.0 och över.
Hoppas ni förstår vad jag menar.

Räcker det alltså om en ungdom rider T1 på lokal tävling med poäng på minst 5,80 för att kunna rida A-klass i den grenen?

Då har man klassat in sig i A-klass reginonal eller nationell.

Som jag tolkat reglerna, naturligtvis får man rätta detta nu om jag gjort denna tolkning fel.
Så handlar det om poäng av 5,0 eller högre i lätt klass, dvs har du uppnått 5,0 så är det en poäng som är uppklassande.

Ja så tolkar jag det egentligen också men konstigt att det då inte står 5.0 eller högre , för att över 5.0 räknar jag som allt från 5.01 och över de.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 502
Senast: Freazer
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 187
Senast: Madalitso
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 868
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar