Låtsasblommor?

Sv: Låtsasblommor?

Plastblommor kan man ju med gott samvete spraya med ättika för att avskräcka kissekatter :)

Och jag får rysningar av obehag när jag ser platsblommor, som att ha skyltdockor istället för människor.
Hur fina de (plastblommorna då) än är så är det precis likadana hela tiden + att de flesta brukar blir bra dammiga efter ett tag. De måste duschas av regelbundet och då kan du ju lika gärna vattna riktiga blommor istället?

Köp bara växter som passar ihop med dig istället tycker jag. Du har fått tips på flera i den här tråden som faktiskt är lika lättskötta som plastditon. Annars tycker jag att fina lampor, lyktor, ljusstakar, kanske nån skulptur i fönstret kan bli minst lika fint som växter.

Jag har ju redan testat samtliga växter som nämnts i tråden + ytterligare ett antal väldigt tåliga sorter. Det går inte, förmodligen för att jag tycker det är sjukt tråkigt att vattna - blir aldrig av.

Mina växter brukar bli dammiga de också, så där är det ingen skillnad.

Glöm inte att klippa av de gamla stänglarna, ända nere vid jorden/barken, när blommorna har ramlat av. Då växer det ut nya snabbare!

Ska man det?

Min första orkide klippte jag ner direkt, det växte aldrig ut någon ny och sen dog den efter ett tag.
Den som fått ny stängel nu har jag inte klippt av, nya kommer på den gamla.

Brukar alltid ta bort om stänglarna vissnar ner men någon sa att om de är gröna och fina så ska de vara kvar?

Ser du inga nya knoppar på stängeln när blommorna faller av så bör du klippa av dem... har jag fått lära mig :) Kan ha fel, men jag har räddat många orkidéer som har varit "döda"/omöjliga att blomma när de har kommit till mig, och så snart man klipper av stänglarna så brukar det börja växa nya igen, och på de nya blir det blommor direkt. Ett tips är att köpa lite orkidégödning, det är inte dyrt men det är väldigt bra att ha i vattnet.

Det kan nog också vara bra att tänka på hur man vattnar sina orkidéer, tror jag. Jag körde förut med ett snabbt vattendopp ca varannan vecka, så som jag hade fått lära mig att man skulle göra, men numera (efter buketips, såklart :p) ställer jag mina orkidéer i vatten under några timmar (över natten eller så) ungefär varje-varannan vecka och nu har jag fått nya knoppar och blommor på i alla fall 3 av 4 st (den fjärde har inga nya knoppar men har åtminstone blommat fint i flera månader nu). De tre med nya knoppar/blommor har också åtminstone delvis genomskinliga krukor, jag vet inte hur mycket/om det kan spela in i att de verkar må så bra? Annars tycker jag inte att mina orkidéer kräver särskilt mycket omsorg alls.

Nää, mina orkidéer får knoppar på stänglar som fällt blommor även om man inte ser någon knopp när sista blomman trillat av. Så jag låter gröna stängla stå kvar, de som torkar ut ryker såklart. :)

En stängel var på väg att börja vissna, den var jättesmal i toppen och såg allmänt gummiaktig ut, men av någon märklig anledning hämtade den sig och har nu blommat rikligt ett bra tag. :love:

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Nota
·
Tjatter Min ena katt blev plötsligt akut sjuk, vi tror på salmonella och inväntar provresultat. Vi har fågelbord ute och jag antar att...
Svar
13
· Visningar
910
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 279
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka