Låtsasblommor?

MiniLi

Trådstartare
Jag ger snart upp. Även de tåligaste växterna dör i min vård. Utomhus i rabatter frodas det men i krukorna inne så går det bara inte.
Finns det konstgjorda växer som är fina? Dela med er av era favoriter!

Sv: Låtsasblommor?

Personligen skulle jag aldrig ha konstväxter, även om de nu gör växter som man måste känna på för att se om de är levande eller tyg.

De konstgjorda jag sett, som ändå ser helt ok ut i hemmen är placerade på ställen som en levande inte överlever på t.ex en mörk hall, ett hörn av rummet som är bökigt att ha någon levande på och så.

De fulaste är om man ställer dem i fönster :p . Hur naturliga man en tycker att de är annars, så ser man direkt att de är låtsasblommor när ljuset lyser genom bladen.

Ställ hellre fina saker i fönstren. En snygg lampa, ljuslykta, någon enstaka större prydnadsak. Det fönster kan vara hur fint som helst utan levande växter :)

Jag har köpt konstgjorda växter på ikea och de har faktiskt såna som ser riktigt riktiga ut!

fejka-konstgjord-krukvaxt-orter__0085727_PE213548_S4.JPG
Nr 1 och nr 3 har jag, särskilt nr 1 ser väldigt äkta ut.

Såg på deras hemsida att de fått in några nya sorter nu, men har inte hunnit kika på dem på rikigt än.

fejka-konstgjord-krukvaxt-krulltag__0114572_PE267091_S4.JPG
Den här är jag sugen på, har tidigare försökt med "originalet" men den dog efter bara några dagar.

fejka-konstgjord-krukvaxt-gras__0112599_PE264438_S4.JPG
den här ska jag titta närmare på oxå!

Jag föredrar äkta vara, men jag kan inte ha det pga hund och katter som promt ska ha ner allt som ställs i fönstren, vilket således måste kunna studsa för att överleva. Därmed är det plåtkrukor med plastblommor i och lite trägrejer i fönstren.

Några nya blommor blir det till sommaren då de fejkmurgrönor på båge som jag köpte svindyra på blomsteraffären nu antagit en vansinnigt illgrön färg på sina ställen - alltså inte alls färgäkta. Dåligt! Undrar om man kan reklammera utan att ha kvittot kvar...

Senast ändrad:

Även de tåligaste växterna dör i min vård.
Du kanske vattnar för ofta?
Har du provat de här:

Fredskalla, vattnas när bladen slokar mycket - som på den på bilden.
254665-fredskalla.jpg

Garderobsblomma (zamiakalla), överlever i en garderob - därav smeknamnet
220px-Zamioculcas_zamiifolia_1.jpg

Orkidéer sägs vara tåliga, dör de också för dig? :(

Nej jag vattnat absolut inte för mycket, tvärtom. Har en förmåga att glömma bort växterna.. Alldeles för länge.. Ibland kommer jag ihåg men ids bara inte ta tag i saken. Kan gå både en och två månader mellan vattningarna här :angel:

Har tagit död på både fredskalla, garderobsblomma och orkideer. Vissa exemplar klarar sig, förmodligen för att de står vid ett riktigt bra läge.. Men jag kan ju inte ha alla växterna på de platserna :p

Jag tycker ju att det är så fint med gröna växter.. Visst att man kan ha annat men det blir aldrig samma sak. Det är främst fönster det gäller..

På Plantagen har de jättefina. Var tvungen att klämma på dem för att se att de inte var äkta.

Fredskalla är det första som funkat för mig! Efter att nästan dödat en garderobsblomma fick jag ärva en fredskalla efter min avlidna mormor. Jag vill ju att hennes blomma ska överleva så jag vattnar den var tredje dag (när den slokar). På så vis fick jag garderobsblomman att återfå hopp om livet också - lättare att komma ihåg de andra blommorna när man ändå är igång med vattenkannan! :D

Jag har dock torkat ut husets kaktusar. :cool:

Har du provat med orkidéer? Även om blommorna trillar av och stängeln vissnar så är det en sån jäkla glädje när man ser en ny stängel växa upp och spänningen stiger eftersom man har glömt vilken färg det var på blommorna. :D

De klarar sig bra i svåra förhållanden, mina stod utan någon vattning nov-mars och två av dem började knoppa i februari.:banana:

Ja jag har haft ett antal. Ingen har blommat om :p
Flera har dött..
Nu har jag dock en som har fått en ny stängel, får se vad som händer!

Nej en del är ju väldigt långsamma. :mad: Jag fick en orkidée i mars -09, den blommade för första gången sedan dess i januari i år. :grin:

Ja..

Jag tänker ju inte slänga några växter som fortfarande lever. Men efterhand som de dör så kan jag lika gärna börja köpa konstgjort istället..

Jag har faktiskt köpt fejk-orkidéblommor som jag har i krukorna när de inte blommar :rofl: Mamma var tvungen att känna på blomman för att den såg så äkta ut.

På Plantagen har de jättefina. Var tvungen att klämma på dem för att se att de inte var äkta.

Ja jag skulle också säga Plantagen :). Inte alls plastiga, de har också mycket att välja på och de ser väldigt äkta ut.

Ska i ärlighetens namn säga att jag övertygade min mamma, som inte heller tyckte om låtsasblommor att ha två jättefina amplar hängandes på sin inbyggda balkong. Att vattna hängamplar när man är 80 år är inte så lätt :( men hon blev jättenöjd med de här! Grannarna berömde till och med henne för de vackra hängblommorna hon hade :D
De såg verkligen äkta ut och blektes inte alls fast de satt flera sommrar ute på en balkong. Vi köpte dem just på Plantagen.

*kl*

Vi har just nu bara IKEA men tänkte utöka med fler.

Problemet här är inte att jag eller sambon har ihjäl de utan att katterna äter upp allt som är "grönt". Eller bara tuggar sönder... De tuggar tom på plastbladen :grin:

(Ja de får kattgräs men det är ju inte samma sak som att sitta i fönstret och tugga lite förstrött på en blomma).

Jag vill ha plastblommor av samma anledning.. Katten äter upp eller förstör alla växter. Köpte i går och försökte ställa dem i köket, men nej då han var där direkt! :mad:
Han gör det oavsett, han går ut och in som han vill och kan äta växter ute tycker jag, men nej då krukväxter är bra sysselsättning när man sitter och chillar i fönstret.

Eftersom jag har fåglar med får inte katten vistas i samma rum som dem, vardagsrummet, så där kan jag faktiskt ha riktiga växter i fred. Så nu är fönstren där inne ganska fulla då alla blommor fick ta till flykten dit in ;)

Han kommer säkert mala sönder plastblommor med men det tål att testas.

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Nota
·
Tjatter Min ena katt blev plötsligt akut sjuk, vi tror på salmonella och inväntar provresultat. Vi har fågelbord ute och jag antar att...
Svar
13
· Visningar
910
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 279
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka