Lathet eller okunskap?

Zondell

Trådstartare
Varför är så många hästägare korkade när man vill hjälpa dem med foderrådgivning?

Jag blir förvånad över att många hästägare inte ens kan ta fram de basuppgifter som behövs när man skall räkna på en korrekt foderstat. Ett stall med 60 hästar hade "tappat bort" sin analys på hösilage...

Många har noll koll på vad hästen väger och flera vet faktiskt inte riktigt hur mycket de stoppar i sin häst idag :confused:

De tror också att hästen går intensivt arbete för att de själva blir lite svettiga ibland efter ett ridpass.

Vet inte om jag bara är på dåligt humör men det är inte lätt att ge råd när man inte ens kan få fram de rätta uppgifterna. Känns som om flera hästägare ger upp och struntar i att höra av sig för de inte orkar tänka till om deras hästs vikt och grovfodrets analys :devil:

Inte konstigt att alla ordbajsande okunniga säljare av "mirakelfoder" har framgång :devil::devil:

Sv: Lathet eller okunskap?

En annan variant är "jag vill gärna ha hjälp med min hästs foderstat, men jag kommer ändå att fodra som jag alltid gjort, oavsett vad du säger"...

Då känns det riktigt skoj att ha räknat i en halvtimme på ett halvdåligt hö. :angel:

OK, man måste kanske inte följa allt rakt av, man måste ju få ha åsikter och kunna fråga och diskutera kring den uträknade foderstaten. Det tycker jag bara är kul. Men att ta emot lappen, utbrista "men så hääär mycket proteinfoder kan jag inte ge!!!" och sedan strunta helt i att ändra foderstaten det allra minsta, det känns ganska taskigt faktiskt... :grin:

Analys, tabeller, viktband och visitering kanske är trist och svårt?

eller åxå beror det på att vissa människor går efter ögat och inte blint efter vad ett papper säger.

jag har aldrig och kommer antagligen aldrig att räkna en foderstat till någon av mina hästar.
ser helt enkelt inte nyttan med det!

så länge jag ser att hästen mår bra och har fint hull, varför skulle jag bry mi om att analysera och dona och pilla med en foderstat som från första början är bra? :confused:

eller åxå beror det på att vissa människor går efter ögat och inte blint efter vad ett papper säger.

jag har aldrig och kommer antagligen aldrig att räkna en foderstat till någon av mina hästar.
ser helt enkelt inte nyttan med det!

så länge jag ser att hästen mår bra och har fint hull, varför skulle jag bry mi om att analysera och dona och pilla med en foderstat som från första början är bra? :confused:

Jag tycker absolut att man skall kolla hästarna och inte gå blint efter vad ett papper säger. Vissa hästar behöver mer och vissa lite mindre. Håll med om att det kan vara skönt att veta vad tabellerna säger att de behöver av energi, protein, mineraler och vitaminer? Sedan får man givetvis fodra efter hästens individuella behov också!

Skillnaden är att du kan upptäcka att foderstaten är undermålig innan det hinner påverka hästen negativt. T ex kan du se att hästen kommer få i sig dåligt med protein innan den faller ur och du får ett drygt arbete med att fodra upp och bygga muskler igen. Eller som the_connemara påpekade, du ser inte om skelettet urkalkas.

Visst ska man inte stirra sig blind på siffror men jag tycker nog att det ska vara en självklarhet att man analyserar grovfodret så man har ett hum om vad det faktiskt är man ger sina hästar. Innan de t ex plötsligt faller ur och får kamelryggar.

Skillnaden är att du kan upptäcka att foderstaten är undermålig innan det hinner påverka hästen negativt. T ex kan du se att hästen kommer få i sig dåligt med protein innan den faller ur och du får ett drygt arbete med att fodra upp och bygga muskler igen. Eller som the_connemara påpekade, du ser inte om skelettet urkalkas.

Visst ska man inte stirra sig blind på siffror men jag tycker nog att det ska vara en självklarhet att man analyserar grovfodret så man har ett hum om vad det faktiskt är man ger sina hästar. Innan de t ex plötsligt faller ur och får kamelryggar.

Jättebra skrivet :bow::bow::bow:

Jag tycker absolut att man skall kolla hästarna och inte gå blint efter vad ett papper säger.

Att stirra sig blind på vad pappret säger är minst lika illa som att inte titta på det alls.

Pappret är ett stöd för vad man ser i verkligheten, och används för att rätta till/förebygga brister som man inte kan upptäcka innan det är för sent. Obalans i mineraltillförseln t.ex.

Att en mager häst behöver mer mat -trots att den efter tabellerna uträknade foderstaten säger att den får tillräckligt- är självklart!
Men det betyder inte att man helt ska frångå räknandet "för det stämde ju ändå inte", det betyder bara att man måste räkna om, efter den individens behov. STOR skillnad!:idea:

Det är den lilla detaljen jag tror att räknemotståndarna missar... ;)

Analycera kostar pengar och käns kanske onödigt o krångligt. Men om man inte har annalycerat grovfodret har man faktist inte en aning om vad hästen får i sig. Mineraler och Kalcium fosfor balans är viktig. Hästen kan ha bra hull och vara blank i pälsen men saknar viktiga "byggstenar" i sitt foder som kan visa sig senare. Men det finns bra gratis program på nätet och en del analycföretag hjälper till att göra foderstater. Glöm inte att väga upp foderet. En famn hö eller en I**A påse ensilage kan väga olika gång till gång. Känns som det är "modernt" att ha många små burkar med olika tillskott i stället för en bra grund med grovfoder som är annalycerat. Och ge mineraler o ev till skott efter behovet Givetvis gäller sunt förnuft!

Med anledning av vissa svar i den här tråden så tycker jag det säger sig självt. Det är okunskap att inte bry sig om en uträknad foderstat.

Usch ja, ibland blir man nästan mörkrädd...

Kom på min stallägare med att ta bort halva middagsfodringen ur hökassen innan hon fodrade. När jag frågade varför sa hon helt enkelt att det såg för mycket ut. Ja, det ser rätt mycket ut när man staplar fyra kilo pressat hö "på höjden" i en IKEA-kasse, men lik förbannat är det bara fyra kilo.. När jag påpekade att det var två kilo var som vanligt såg hon lite snopen ut, men gick med på att slänga till hästarna lite till. Från och med nu väger hon grovfodret, i alla fall till min häst, istället för att gå på volymen.
Okunskap rakt igenom. Och en slags oförmåga att förstå, tror jag.

Vet att detta inte tillhör ämnet till 100% men det finns en jättebra bok/häfte inom ämnet som jag vill komma åt, det enda jag vet äår att den är utgiven av SLU och där finns ungefärliga analyser på bla kraftfoder mm. Är det någon som vet vart eller hur man kan få tag på denna?

Vet att detta inte tillhör ämnet till 100% men det finns en jättebra bok/häfte inom ämnet som jag vill komma åt, det enda jag vet äår att den är utgiven av SLU och där finns ungefärliga analyser på bla kraftfoder mm. Är det någon som vet vart eller hur man kan få tag på denna?

http://hippocampus.slu.se/aktuellt/arkiv.cfm?PageAction=lasmer&arkiv=1&Aktuellt_id=128

Hoppas det är OK att länka till SLU - har denna skrift själv och den är väldigt bra. Ren och torr fakta!

Varför är så många hästägare korkade när man vill hjälpa dem med foderrådgivning?

Jag blir förvånad över att många hästägare inte ens kan ta fram de basuppgifter som behövs när man skall räkna på en korrekt foderstat. Ett stall med 60 hästar hade "tappat bort" sin analys på hösilage...

Många har noll koll på vad hästen väger och flera vet faktiskt inte riktigt hur mycket de stoppar i sin häst idag :confused:

De tror också att hästen går intensivt arbete för att de själva blir lite svettiga ibland efter ett ridpass.

Vet inte om jag bara är på dåligt humör men det är inte lätt att ge råd när man inte ens kan få fram de rätta uppgifterna. Känns som om flera hästägare ger upp och struntar i att höra av sig för de inte orkar tänka till om deras hästs vikt och grovfodrets analys :devil:

Inte konstigt att alla ordbajsande okunniga säljare av "mirakelfoder" har framgång :devil::devil:

Förmodar att du arbetar med foderrådgivning.

Själv kan jag inte säga hur mycket varje individ sätter i sig då grunden för mina hästars foderstat är fri tillgång på grovfoder. Det analyseras heller inte. Min bonde gör sitt foder till sina köttdjur och vet både vad hans mark innehåller (gör analys på den) och sköter den rätt, samt vet när och hur man tar in sitt grovfoder. Jag vet även vad som brister i markerna här och tillskottsfodrar med det som behövs - selen.

Allt behöver inte vara så krångligt. Stallet med 60 hästar kanske var omgiven av lika kunniga personer som min bonde.

Jag räknar inte heller på den mat jag själv sätter i mig och vet hur jag sätter ihop en balanserad foderstat till mig själv. ;)

Hälsning Maja

Liknande trådar

Foder & Strö Det är så många som missförstår syftet med att räkna ut foderstat. Jag ska försöka att förklara lite bättre... För det första - de...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
11 657
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 037
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar