Låter du din häst vila?

Horzelover

Trådstartare
Jag har tänkt låta min nyinköpta 11-åriga dressyrhäst vila 5-6 veckor nu i nov/dec. Han har inte vilat någon så lång period på 5 år. Min tränare blev förvånad och även andra i stallet. Inte för att jag bryr mig så mkt om vad andra tycker men brukar man inte låta hästarna vila minst 1 ggr/år? Hade en häst med spatt tidigare och honom kunde jag aldrig ställa av.

Jag tycker att det är skönt även för egen del att ta det lite lugnt den tråkiga och mörka årstiden. Under sommarbetet brukar jag hålla igång hästen pga att jag gillar sommarens väder och tävlandet på hösten. Hur gör ni?

Sv: Låter du din häst vila?

Vila är bra tycker jag, dock tycker jag inte att viloperioden bör bli för lång. Det är ju utmärkt att passa på att ha den på vintern när det inte är tävlingssäsong och när man själv inte är på hugget direkt.

Men jag skulle nog inte låta hästen vila mer än en månad.

Ja, jag ställer av min häst ca 1 månad under sommaren så hon bara kan vila upp sej och bara gå och var häst, och jag tror hon uppskattar det! :D

Vu är ute på en del tävlingar under höst/vår så det kan vara skönt för henne tycker jag.

Men alla är vi olika och gör olika

Min häst uppskattar inte vilan utan blir deppig. Hon brukar dock få lite "nästanvila" på sommaren då hon går på bete. Då rids hon bara 2-3 dgr/veckan ungefär. Hon blir ganska trött av att sova ute så då har hon inte lika mkt överskottsenergi.

Jag brukar låta mina hästar vila 1-1.5 månad. Och det brukar vara någon gång mellan november/december. Min häst tycker det är jätteskönt :)

Jag brukar inte låta min häst få någon längre sammanhängande viloperiod. Däremot drar vi ner tempot och ambitionsnivån rejält på sommaren när det är alldeles för varmt, för mycket insekter och han dessutom är lite trött för att han är ute dygnet runt.

Tror vilan är viktigare för unghästar, ridskolehästar och hästar som tävlas/tränas ordentligt. Deras arbete är ju tyngre än en hobbyhästs.

Är hästen fullt frisk lägger jag in en "vila" som innebär skritt, uppsuttet eller promenad i 2 veckor.

Gör detta kanske 2-3 gånger om året.

1 vilodag per vecka ibland mer/mindre,men jag ställer inte av honom på någon riktig vila för en längre tid utan enstaka dagar.
vid tex vaccinering.

vet att det annars är vanligt med både sommarvila och/eller vintervila.

Självklart ska dom vila oavsätt vad det är för häst tycker jag. Om det nu inte ligger någon sjukdom bakom så att man inte kan ställa av dom.

Mina ridhästar fick gå på bete sommartid med 2-3 veckors hel vila samt 2-4 veckors hel vila vintertid och enbart skrittpromenader som vila några veckor utöver det då det är som hårdast.

nej det tycker jag inte, inte så länge. en vuxen häst mår i regel inte alls bra av att skrota i hagen i många veckor i streck. då är det bättre med flera kortare viloperioder fördelat över hela året. eller en lugn period med skritt i skogen.

att ställa av hästen helt på vintern handlar om ägarens bekvämlighet, det är inte för hästens skuld!

Vi ställer inte av några längre perioder. Däremot blir det lite lugnare några veckor då och då. Jag tycker att äldre hästar behöver hålla igång kroppen på ett annat sätt än ex unghästar. Har dessutom diskuterat saken med veterinär.

Det beror ju lite på vad det är för häst, alla hästar tycker inte om att inte ha något att göra. I såna fall kan man ju ge dem "nästan-vila" som någon sa tidigare, att man bara rider ett par dagar i veckan, eller bara skrittar. Tycker nog att 5-6 veckor är lite mycket, hade nog satsat på ca 3 veckor.
Sen beror det ju på vad ni har för hagar också, iom att det är höst/vintervila vi pratar om. Har ni stora hagar eller lösdrift är det ju inga problem men är det småhagar där det inte är mycket rörelsefrihet så känns det kanske inte så kul att låta dem bara stå.
Vila i sig tror jag däremot är jättebra :) Framför allt för unga hästar, men även äldre hästar kan må bra av det.

Jag brukar ha vintervila men jag skrittar ändock 3-4 dagar i veckan så han inte står helt. sen brukar jag inte ha så lång vila 2-4 men inte mer än 4 är mer åt 3 veckors hållet. Unghästar måste ju så klart ha mer vila. men min är 18 år så vill inte ställa av helt heller att han bara står i hagen, men inget trav å galopp bara skritt på långa tyglar kan oxå gå med honom men som sagt så bara han får röra på sig.

Har alltid varit mer av vintervila person än sommaren även om jag kanske inte rider lika hårt på sommaren så blir det ingen direkt vila

Nej, jag vilar inte mina hästar helt utan gör som flera här, skrittar dem i perioder om de behöver mental semester.

De som får vila är unga hästar under inridning.

Jag tror inte att vila helt är bra, framförallt inte för äldre hästar, det är svårt för dem att komma i gång igen, utan behöver hållas mjuka och i kondition.

Sedan är det ju så att ofta smygs in "vilor" lite automatiskt.
En tappsko, en vrickning eller ett virus osv.

Jag tror inte det finns något rätt och fel i denna fråga. Men med tanke på miljöbyte och foderbyte och allt (om hästen var ny) så är det väl alldeles perfekt att ge ett uppehåll. Skulle gissa att du har en helt "ny" häst efteråt.

Jag vet hästar som inte vilar så mycket och jag vet hästar som står ett par månader varje vinter. T ex vet jag en travhäst som tävlar varje år den "fina" perioden och som gör det bra och på ett bra sätt. Varje vinter ställer ägaren av häst och sig själv bara för att hålla sugen uppe (mest på sig själv). Fast jag undrar om det inte är bra för hästen också. Den har aldrig varit skadad och dessutom startat med bra resultat... En riktigt feg häst i grunden efter vad ägaren säger så den kanske behöver "gå och längta" lite efter att få springa igen... vad vet jag... :)

Jag ställer av under sommarbetet (2-3 månader beroende på väder och betestillgång)
Sedan även 1 vecka kring nyår. Mest för att vi har stallet så nära bebyggelse så det smälls en hel den raketer här! då blir det promenadrundor istället, hästen brukar vara 500kg nerver den tiden på året :D

Tror inte det finns något rätt eller fel ang vila. Att en unghäst behöver längre vilo perioder tycker jag är viktigt. Ang äldre hästar tror jag att det beror på individen och mycket på ästens vardag. Har du en tävlingshäst i full kondition som står i en frimärkshage 4 timmar per dag skulle jag nog tycka att det är rent grymt att låta den vila en längre period. Har man däremot möjlighet att ha hästen ute i stora hagar hela dagarna eller varför inte lösdrift om det passar hästen ser jag inget fel i det.

Mina hästar är skadade för jämnan så de får vila så det räcker och blir över! Skämt å sido, om de håller sig friska så brukar de få lite lugnare perioder ett par gånger om året precis som andra här i tråden gör. Lugnare perioder innebär promenader, skritturer och kanske lite kravlös jogging i skogen. Att ställa av en häst helt och hållet tycker jag man kan göra om hästarna är ute större delen av dygnet, även om det inte är det allra bästa. Att låta en häst som står på stall större delen av dygnet vila helt tycker jag är helt enkelt är elakt...

Vilan brukar komma oplandrad för min pålle. Har inträffat något med mig eller häst varje år! Så i år blir det ingen mer vila för min pålle. Kanske att han får ta det lite lugnare under de värsta vinterveckorna;)

Unghästarna däremot får en vila på ca 4 veckor på sommaren och en på vintern. De får även 1-2 veckor på höst och vår.

Brukar aldrig planera in vila för äldre hästar. Den brukar komma regelbundet iaf då jag har problem med kroppen (vissa perioder klarar jag helt enkelt inte att rida). Dessutom så har jag lite annorlunda jobbtider så ibland jobbar jag dygnet runt (nästan) och då hinns inte ridning med. Så jag rider när jag kan.

2-åringen har jag haft 1 planerad vila för och jag tror det behövs en till om ett par månader. Hon blir inte glad när hon bara får gå i hagen utan försöker göra något med henne regelbundet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 510
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka