Låter du din häst vila?

Sv: Låter du din häst vila?

Men hästen ska inte tappa muskulatur för att den vilar. Då får man leta efter en bättre hage under viloperioden.

Det beror på vad man pratar om för muskler och hur lång vilan är samt vad det är för häst. En del hästar har lättare att tappa muskler, och de rör sig inte i hagen på samma sätt som då det rids. Ridmusklerna tappar dom av 2 månaders vila, inte allt men kanske tillräckligt för vissa hästar för att få problem.

Jag har nu inte haft nån sån häst själv, mina har tålt vila bra, men jag känner till en som tex hade KS som det var stora problem med att få igång när den vilat. När den köptes var det inte några problem men efter lång vila kom ryggkänningarna tillbaka på den, så som Breccia skriver också.
Dom jobbar inte på samma sätt i hagen oavsett hur stor den är.

håller med, min häst skulle deppa ihop totalt om jag skulle tvinga honom att vila från mig! han tycker ju om mig, gillar att pysslas om och få komma ut och träna eller mysa i skogen.

föregen del tycker jag det är idiotiskt att låta en fullt frisk häst i bra kondition vila 5-6 veckor!
vad får hästen ut av det?
inte tar heller vildhästarna ledigt bara för att det är lite mörkare dagar:cool:

en häst skall ju vara igång, den tar mer skada av att "bara vara". Inget djur mår bra, inte människan heller, av att bara göra ingenting.

men som nån sa, "nästanvila" är väl helt ok. men isåf på sommaren då det är värmebölja. Om man har en stor kuperad hage funkar det ännu bättre, då får ju hästen ut mera av sina behov.

eller att man har spridit ut det lite över hela året som nån annan sa.

Under vintern har man kanske inte ut sin häst lika mycket, och kanske inte så värst stor hage, då är det väl ännu viktigare att den aktiveras. Aktivering måste ju dock inte betyda hård intensivträning i 1 timma, utan det kan lika bra betyda att hästen "huvud" aktiveras.

men det är ju min åsikt : )

Men vadå missar? Vem säger att hästen behöver det?

Missar i den bemärkelsen att de ger hästen vila från fysiskt arbete, men tänker inte på att det kanske är mental vila hästen mår gott av.
Hästar är väldigt olika och det finns de som inte trivs alls utan att få arbeta. Behöver hästen vila ska den vila.
Ja det är det jag också menar, men jag ser ofta hästägare som inte lyssnar på sina hästar.
Men vem säger att den behöver vara "utan krav från människan"
Erfarenheten säger att hästar mår väldigt gott av det.
Vi människor "vill hästen något" nästan hela tiden. Det är inte bara krav när det gäller träning utan krav på olika nivåer.
Slutar du hantera den då?
Japp. När hästarna är på bete under några veckor på sommaren är jag där och tittar till dem varje dag. Ingenting annat. De bara går i sin flock och får vara hästar med allt vad det innebär.
Släpper du hunden och låter bli att hantera den också?
Hundar och hästar är rätt olika. Den frågan hör inte hemma här tycker jag. Kan inte svara på exakt varför, men det känns rätt tydligt att du vill missuppfatta vad jag skrivit. Varför blir du så upprörd? jag har inte skrivit något kontroversiellt.
Hur kan man utgå ifrån att det är något negativt att hanteras och ridas eller jobbas på annat sätt, varierat, en timnme om dagen? Man kan dra ner eller öka krav i perioder. Men att utgå från att hästen vill slippa helt
Jag utgår inte från att det är negativt att hanteras eller ridas för hästen. Vart fick du det ifrån? :confused:
Jag har haft hästar som nästan kastar sej fram om dom sett att någon tränat på volten när dom själva gått i hagen och "vilat", min nu står på parad och glittrar med ögonen när sadeln kommer fram. Hon GILLAR att jobba. Känner jag någon dag att hon inte har den där entusiasmen och viljan så blir jag orolig.
Klart det finns massor av hästar som gillar att arbeta. Men det var inte det vi diskuterade.
Det viktiga är att man lyssnar på sin häst och anpassar sig. Jag träffar väldigt många som inte gör det utan planerar tex viloperioder när de själva vill ha vila, utan hänsyn till hästen alltså. Det är sånt jag inte är så förtjust i.

Alla hästar är olika. Hade tidigare ett äldre halvblodssto inhyrt här som hade problem med sin rygg. Varje år gick hon på bete 1,5 månad och hennes ryggmuskulatur var jättebra i augusti när hon skulle hem. Sen blev den sämre under året igen. Betet var gynnsamt för hela hästens muskulatur. :)

Erfarenheten säger att hästar mår väldigt gott av det.

Vilken erfarenhet? Inte min. Eller rättare sagt, jag menar inte att dom mår dåligt av att inte hanteras så mycket några veckor på bete, men jag menar att de inte heller mår dåligt av att hanteras/ridas dagligen, gör de det så är något fel.
Hästar är sociala och gillar ofta oss människor ganska bra, dom gillar att vara med oss och är de vana att jobba så gillar dom ofta det och tycker att det är roligt att komma ut och röra sej med människan, går med stora kliv iväg på promenad, visar glädje inför tex att hoppa eller att träna på andra sätt. Så länge det går lugnt och hästvänligt till och med en bra kommunikation.

Nej så upprörd blir jag inte (eftersom du undrar det) men jag blir förvånad av inställningen att hästarna skulle må så bra av att inte ha med oss att göra mycket:confused: Hur ser då den dagliga samvaron ut annars:(

Det viktiga är att man lyssnar på sin häst och anpassar sig. Jag träffar väldigt många som inte gör det utan planerar tex viloperioder när de själva vill ha vila, utan hänsyn till hästen alltså. Det är sånt jag inte är så förtjust i.

DÄr är vi helt överens:bow:

Tänker även på dem som överhanterar sina hästar och ska "leka" och lära dom tricks och annat, inte låter dem vara ifred:cool: Det gillar jag inte alls. DÅ är det mycket befogat att låta hästen slippa mänsklig kontakt ett tag emellanåt:cool:

Men annars blir faktiskt hästarna rätt glada att se oss den stund vi är där, eller hur? Det är en stimulans som de vill ha, om de inte är brända av alltför mycket tokigheter från människor:(

Senast ändrad av en moderator:

=flashlight;12871977]Vilken erfarenhet? Inte min.
Nej, jag menade min erfarenhet.
Eller rättare sagt, jag menar inte att dom mår dåligt av att inte hanteras så mycket några veckor på bete, men jag menar att de inte heller mår dåligt av att hanteras/ridas dagligen, gör de det så är något fel.
Jag menar inte heller att hästarna mår dåligt av att hanteras av människor. Inte heller av att ridas/tränas på olika sätt. Det mår de bra av. Jag menar att hästar mår ännu bättre om de får perioder när de bara får vara hästar. .

Nej så upprörd blir jag inte (eftersom du undrar det)
jag undrade inte. jag konstaterade att du verkade upprörd, men om du inte är det så är det ju bara bra.
men jag blir förvånad av inställningen att hästarna skulle må så bra av att inte ha med oss att göra mycket:confused: Hur ser då den dagliga samvaron ut annars:(
Här har du missuppfattat mig. Hästarna ska må bra av att ha med människor att göra, annars är det något som är fel. Men jag menar att de mår ännu bättre av att få perioder när de bara får vara som gud skapade dem och umgås med sina artfränder betandes i flock. Det ena utesluter ju inte det andra på något sätt.

Tänker även på dem som överhanterar sina hästar och ska "leka" och lära dom tricks och annat, inte låter dem vara ifred:
Tricktränarna jag träffat gör det vissa dagar istället för ridning eller annan träning. Det blir en variation i träningen och mera hjärngymnastik för hästarna. Där har jag inte sett någon överträning, men det finns förstås alla sorter.
Men annars blir faktiskt hästarna rätt glada att se oss den stund vi är där, eller hur?
Ja absolut.

Jag har aldrig några planerade vilodagar för min häst, dom kommer efterhand iallafall. Kommer nästan alltid några tillfällen per år som man är borta någon vecka eller så. Längre viloperioder där han går helt utan någon ridning alls trivs han inte med utan blir uttråkad och jobbig tillslut.

Sen tillskillnad mot många så är jag nästan mera beroende av ridningen och hästen under den mörka årstiden än vad jag är under sommaren.

kl -> horzelover

Håller med de flesta om att vila lagom är bra, fra mentalt. Men att man behöver lära känna en ny häst och att energi i hagen kan ge mycket skador.

Promenader är en sorts vila! Och man kan gå med hästen vid hand om man vill vara utan sadel.

Jag har tänkt låta min nyinköpta 11-åriga dressyrhäst vila 5-6 veckor nu i nov/dec. Han har inte vilat någon så lång period på 5 år. Min tränare blev förvånad och även andra i stallet. Inte för att jag bryr mig så mkt om vad andra tycker men brukar man inte låta hästarna vila minst 1 ggr/år? Hade en häst med spatt tidigare och honom kunde jag aldrig ställa av.

Jag tycker att det är skönt även för egen del att ta det lite lugnt den tråkiga och mörka årstiden. Under sommarbetet brukar jag hålla igång hästen pga att jag gillar sommarens väder och tävlandet på hösten. Hur gör ni?

Här inte läst tråden så detta är mitt svar och mina erfarenheter.

Mina hästar brukar skrittas/joggas varannan dag 4 veckor runt jul och nyår. Dels är underlaget ganska trist, det är jobbigt att träna när det är som kallast, det är inga tävlingar då och eftersom mina hästar tränas och presterar måste de få återhämta kroppen och hjärnan. Hur hårt/lätt de går under dessa fyra veckor beror på hur mycket de går i hage. Om de bara går i liten hage brukar de joggas varannan dag och skrittas varannan. Går de ute i stor hage längre tid brukar de skrittas varje dag eller joggas varannan. Det för att de ska få sitt rörelsebehov tillgodosett och minska skaderisken i hagen till följd av överskottsenergi.

Jag har även tänkt till våren att de ska få skrittas en vecka var 6e vecka för att återhämta sig under resten av året. Det blir då totalt 12 veckor skritt/år.

Bakgrunden till detta är träningslära, åsikter från veterinärer. Har alltid fått höra att hästarna mår bra av att ta det lugnare en period per år och lite då och då. Det jag vet om träning är densamma. Ska kroppen kunna utvecklas optimalt måste viloperioder läggas in, annars minskar träningseffekten. Har man även slitit för hårt ett tag blir dessa viloperioder en naturlig läkning innan skadan visat sig, man (hästen) blir alltså friskare.

Var även på föredrag av Bo Tibblin (dressyrtränare) och Roland Werner (veterinär) i våras. De tyckte att man fyra gånger per år skulle låta hästen göra annat (skritta, ridas ut, joggas på annat underlag) tre veckor i stöten. Alltså "vila" tre veckor var tredje månad. Totalt 12v vila/år

Efter funderande fram och tillbaks har jag bestämt mig för fyra veckor runt jul och en vecka var 6e vecka. Dels för att jag inte gillar att rida runt jul och för att ska tävlingsplaneringen fungera är det bättre med 1v vila /6e v än 3v vila /12v. Mitt system blir också 12v vila/år.

skulle aldrig frivilligt ställa av min häst så länge. Han mår inte bra av det och blir odräglig att ta in och ut från hagen:D pigg pigg pigg..........
men att skritta ut varannan dag och jogga varannan är ju inte i min mening att ställa av en häst.
att trappa ner och ta det lungt några veckor per år gör jag med inte enbart hag vistelse

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 510
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka