Låter du din häst vila?

Sv: Låter du din häst vila?

Har unghäst (5 år). Både denna + tidigare unghäst har haft en längre sammanhängande vila under sommaren och några lugna veckor vintertid. Samt vid behov, om det verkar som att de behöver en paus från tillvaron för kropp och knopp.

Till exempel kommer det ju en period just nu när det är hårt i marken, halkigt och mörkt. Så då blir det en period av lugnare arbete. Sen 2-3 veckors helvila slutet av dec/början av jan. Han blir väldigt rastlös och odräglig av att inte göra något alls under perioden han går i vinterhage, så allt eftersom han blir mer och mer vuxen så blir det mindre och mindre helvila.

Mitt fullblod har aldrig hållt sig frisk så länge att vila behövs :p Så jag bestämmer inget utan rider på som vanligt med 1 vilodag i veckan. Har distansförhållande så vissa helger blir det ju 3 dagars vila, då håller jag igång kanske 7-8 dagar på raken tiden innan istället.

Om han skulle vara frisk skulle jag lägga in vila vid behov. T.ex. om underlaget är för jävligt kan han ju vila två veckor, eller när det är som varmast på sommaren, eller om han verkar trött. Han vill helst jobba varje dag, då är han trevligast och glad.

*kl*

Min häst tål inte vila, pga skadebekymmer.
Däremot brukar han får några veckor (2-4, beroende på väder) på sommaren när han bara går i skogen och slipper "seriös" träning. Oftast barbacka, längre turer med sadel.

Detta brukar vara mycket uppskattat och han är skitdryg att sätta igång i dressyr igen :p

Jag har tänkt låta min nyinköpta 11-åriga dressyrhäst vila 5-6 veckor nu i nov/dec. Han har inte vilat någon så lång period på 5 år. Min tränare blev förvånad och även andra i stallet. Inte för att jag bryr mig så mkt om vad andra tycker men brukar man inte låta hästarna vila minst 1 ggr/år? Hade en häst med spatt tidigare och honom kunde jag aldrig ställa av.

Jag tycker att det är skönt även för egen del att ta det lite lugnt den tråkiga och mörka årstiden. Under sommarbetet brukar jag hålla igång hästen pga att jag gillar sommarens väder och tävlandet på hösten. Hur gör ni?

finns ingen anledning att vila en vuxen häst 5-6 veckor. snarare mår de bra av att röra sig. jag skulle hellre trappa ner arbetet och skritta ut mycket under en period.

Nja, nu var det inte bara min bekvämlighet jag tänkte på :) faktiskt. Hästen har tävlats relativt hårt innan han kom till mig (hoppning).

Jag har hört någon som sagt att om hästen får vila 5-6 veckor om året så kan eventuella skador läka ut som man kanske inte känt till. Jag inbillar mig att man kanske inte heller överanstränger sin häst lika mycket om den får vila 1 ggr/år?

Hästen i fråga har stor hage och lekkompisar och är ganska aktiv. De är ute från 8-16 den mörkaste årstiden. Det blir nedtrappning och lite skrittpromenader under dessa 5-6 veckor med, jag tror inte på att gå från 100% till 0% på en gång.

Ha i övervägande att det faktiskt kan vara negativt att vila en nyinköpt häst. Det är inte helt ovanligt att nya ägare stöter på problem senare vid igångsättningen.

Kanske är det bäst att du rider hästen och ni lär känna varandra nu och fram till våren/sommaren, då när ni har rutiner tillsammans, ställa av den om du tror att det är bra.

Jag håller med mimus, hästar som är igång kan vara helt annorlunda att rida och hantera än efter en så pass lång vila, och då med en häst som man inte känner är det lätt att det blir onödiga problem direkt.

KL

Hästar som är friska mår inte dåligt av att arbeta, det går inte att jämföra med människor, vi arbetar 8 tmmar per dag de flesta, därutöver motionerar vi kanske en eller två timmar på gym och vad man nu gör. En häst gymnastiserar sin kropp en timme per dag. Det är bara nyttigt om ridningen är klok och genomtänkt. Man får inte tänka i mänskliga termer här.

Att göra uppehåll i hårt tränande och perioder av mycket tävlande, genom att lägga om till lättare pass är en annan sak. Det behöver hästen. Men att motionera lite varje dag är bara nyttigt. Det är oftast för vår egen bekvämlighet vi lägger in en vilodag i veckan eller en längre period någon gång ev.

Jag håller med även i mimus första inlägg, så tänker jag också. Inga inplanerade längre vilor men olika arbete. En vilodag i veckan och sen blir det alltid några dagar här och där ändå pga tappskor, sista var det en mindre hovböld, osv. Tiden utan ryttare är stor för en häst.

Förr ställde jag av mera någon månad på vintern men det berodde på brist på ridhus, is och hopplöst underlag, samt två hästar att hålla igång och den årstiden orkade jag inte mer än en åt gången. Så det var helt för min egen skull, med undantag för ett par perioder barfota för en som hade dåliga hovar de första åren. Då red jag förstås inte den "skoperioden" som han var utan skor.

Men det gäller ju att känna av hästen och hur den mår också, mår den bra så kan den arbeta en timma/dag det är inga problem.

Unghästar, eller hästar som stressats av för mycket tävlande tex är en annan sak och där kommer också den mentala biten in, att få vila hjärnan lite. Unghästar behöver vila emellanåt och smälta vad de lär sig, samt då kroppen växer mer osv.

Senast ändrad av en moderator:

kl

Mina hästar har också fått förlängda vintervilor emellanåt, unghästen när det kändes som han behövde det och de andra när det känts som om jag behöver det.
:)

Man kan spekulera i evighet om huruvida vila är bra eller inte för hästar, men om jag bara utgår från min egen erfarenhet så kan jag säga som så, att jag har aldrig haft några förslitningsskador på mina hästar. Och då pratar vi om hopp & fälttävlanshästar som periodvis gått ganska hårt.
Med en korrekt och genomtänkt igångsättning så har vilan aldrig inneburit några problem, snarare har jag fått hästar som har varit sugna på arbete och "nyladdade" efteråt. Och precis som TS så kan jag tänka mig att om en häst får en längre vila emellanåt så kan säkerligen eventuella "skador på gång" läka ut av sig själv.
Det är säkerligen väldigt individuellt hur pass mycket en häst behöver vila, och hur bra den mår av det. Min nuvarande t.ex. får aldrig stå mer än 2-3 veckor max, eftersom han har ett annat sysselsättningsbehov än de andra.

Sen spelar ju självklart yttre faktorer in, såsom hagar, hagkompisar, möjlighet till övrig rörelse etc etc. Mina hästar går i stora kuperade hagar och interagerar mycket med andra hästar, så de får en hel del stimulans & aktivering ändå, även om jag inte rider dem.

TS: Om du känner att just din häst behöver ha en förlängd vintervila, (och ibland behöver vi människor det också för att hålla motivationen uppe), så kan det ju vara idé att ställa av honom 1-2 veckor till att börja med och hålla koll på hur han reagerar. I och med att han är ny så vet du ju inte riktigt hur han blir av att vila, vissa hästar njuter och andra blir stressade & tjuriga av avsaknaden av den vanliga stimulering som arbetet ger.

Lycka till!

Senast ändrad:

Nej regelrätt vila ger jag ingen av mina hästar, däremot som andra skrivit lugnare perioder där vi mest skrittar ut, uppsuttet eller för hand. Men vila tycker jag sällan ger något om man inte kan se till att ha bra förutsättningar, d.v.s. längre utevistelser i riktigt kuperade hagar och det har jag inte tillgång till som det är i dagsläget, då blir det lugnare perioder istället.
Sen kan man inte räkna med att hästen alltid är fräsch och de gånger de blir stående för något (kanske en tappad sko/trasig hov, sårskada, sjukdom eller hälta, vem vet) blir det ju vila på riktigt.
Min häst mår dessutom bäst av att röra sig mycket och regelbundet, han blir alldeles för stel av att bara stå (något vi försöker jobba bort nu efter boxvila och väldigt kontrollerade promenader i stallet) så det blir ingen win win situation.
Har aldrig ställt av en häst fullständigt.
Men så har jag inte haft en så pass ung häst som behövts ställas av, när jag köpte min nuvarande häst var han riden i ett halvår men vi tog det väldigt lugnt och han gick inte så mycket, han hade ett soft första år sas.

Senast ändrad:

Bara ett par kommentarer där ang skador.

Jag har inte heller haft några förslitningsskador i så fall.

Jag vet att en del resonerar som du ang att vila bort ev skador:

Och precis som TS så kan jag tänka mig att om en häst får en längre vila emellanåt så kan säkerligen eventuella "skador på gång" läka ut av sig själv.

Det kanske stämmer men då har ju hästen redan något på gång s a s som ryttaren ska ha uppmärksammat helst. Det är en annan sak. Dessutom kan de faktiskt bli tvärtom. En häst som har tendens till ryggproblem kan bli sämre av vila, den behöver bra arbete för att hålla sina muskler och ryggen symtomfri.
Får den lång vila tappar den musklerna och kan bli sämre när den sätts igång. Dert finns andra exempel. Så varning för att tro att längre vilor alltid är positivt för hästen.

Håller med, misstänker man ryggproblem så blir det katastrof om hästen får vila och tappa musklerna som kan vara det sista som håller upp den! Min f.d. häst fick en senskada, vilade, tappade muskler och när han skulle sättas igång från senskadan (som läkte fort och fint) gick det inte för ryggen spökade, blev en ond cirkel och han fick tas bort.

Jo självklart ska ryttare uppmärksamma om nåt är fel på hästen, men hur många upptäcker exempelvis kotledsinflammationer innan de är ett faktum...?

Och jag hävdar inte att vila alltid är bra för alla hästar, men för mig personligen har den aldrig medfört något negativt.

=Horzelover;12864425]Jag har tänkt låta min nyinköpta 11-åriga dressyrhäst vila 5-6 veckor nu i nov/dec. Han har inte vilat någon så lång period på 5 år. Min tränare blev förvånad och även andra i stallet. Inte för att jag bryr mig så mkt om vad andra tycker men brukar man inte låta hästarna vila minst 1 ggr/år? Hade en häst med spatt tidigare och honom kunde jag aldrig ställa av.

Jag tycker att det är skönt även för egen del att ta det lite lugnt den tråkiga och mörka årstiden.
Viloperiod tycker jag alla hästar har rätt till. Hur den utformas däremot beror på hästens ålder, hur den tränar osv. Om man tränar och tävlar ganska hårt så behöver hästen en fysisk vila en period. Vad jag däremot tycker är viktigt för alla hästar är att få en mental vila. En period när hästen inte ställs inför några kvar alls från oss människor utan bara får gå och vara häst. Det är under sommaren det går eftersom de då kan leva på betet och få gå i flock. Helst i en riktigt stor hage. Även om man tävlar är det inga problem för det kan räcka med 2-3 veckor och under den tiden tappar hästen inte kondition. Ett stort och kuperat bete är ju också till fördel för hästen fysiskt.
Det enda jag är noga med är att aldrig ställa av hästen under november december. Detta pga att hästarna under den mörka blöta årstiden rör sig betydligt mindre i hagen. Det är heller inte alla som kan låta hästen gå ute dygnet runt så den mänskliga hanteringen får hästen ändå. (blir alltså inte riktig vila då) Under de förhållandena blir det ännu viktigare att de får mental stimulans. Själva ridträningen går ner i intensitet när det blir svårare att träna pga underlag (för mig) men jag gör mycket annat då som promenader, toleransträning, kommunikationsövningar, markträning osv. varvat med att träna mycket detaljer i dressyrarbetet samt uteritter så mycket det går.
Under sommarbetet brukar jag hålla igång hästen pga att jag gillar sommarens väder och tävlandet på hösten. Hur gör ni?
Som sagt, det är under sommaren man kan låta hästen gå och bara vara häst. Det går utmärkt att träna och tävla även om man ger hästen ett par veckors totalvila på betet.
Jag tror många missar varför man ger hästen viloperioder. Många verkar tro att det är fysisk vila hästarna behöver och visst finns det de som behöver det också, men de allra flesta hästar tränas inte så hårt och det som är gemensamt för alla hästar är den mentala vilan från hantering och alla typer av krav från oss människor.

Instämmer med Mimus oxå:bow:

Vila ute dygnet runt på bete är en sak, men på vintern kan vara som bäddat för att få skador.
Skritt är rekreation. 14 dagar brukar vara tillräckligt. Kan tänka mig att den har gått igenom Vet. bes U.A.
Hästar som är vana vid att träna får utlopp för sin energi på annat( farligt) vis.

Hästarna uppskattar att få röra sig o se lite annat än hagen.

Att ställa av en nyinköpt häst kan som flera ha skrivit ge trubbel.
Man bör lära känna sin nya häst först, som den är när den får vad den behöver. Inte när den är mer högt än lågt:bump:

Min 5-åriga islandshäst går sedan 5 veckor tillsammans med 8 islandskillar 1-5 år på 8 ha. Jag hoppas någon vill rida honom i vinter, annars får han vila för jag har inte möjlighet att rida honom mer än vid enstaka tillfällen. Tar hem honom till våren.

Jag brukar låta mina ridhästar vara barfota 2 månader i november-januari och då rids de mindre/inte alls. Det är sällan hästarna rids mer än 4 dagar per vecka och vissa veckor blir det färre dagar.

Förra hästen fick inga längre vilo perioder. Dock var han en olycks fågel som ofta gjorde sig illa och behövde vila pga detta. Men han blev sur och irriterad av att inte få göra annat än att vila. Var dessutom hemsk att sätta i gång efter längre vila. Fick kanske vila någon gång typ en vecka pga att jag rest bort. annars bara lugnare ridningi perioder.

Hästen jag rider i dag får inga riktiga vilo perioder men lugnare träning i kortare perioder. Vilar normalt en gång i veckan.

Unghästen (2 1/2 år) kommer få längre vilo perioder. Blir nog 2 månader i vinter och sen ett långt bete nästa sommar.

Om hästarna mår bra av vila är väl väldigt enskilt. Men om man vilar sin häst tycker jag att det ska ha tillgång till stor bra hage så att de motioner så mkt de själva vill. Dock kanske inte på vinterhalvåret om det är isigt, pga skaderisk.

Senast ändrad:

det kan du åstadkomma med skrittpromenader också. en skada som är så liten att den inte märks kommer läka ut så sant hästen inte står under maxbelastning. så det räcker med en period av lugnare arbete.

Okej jag inser att jag skrev för fort, för jag menade vila som i boxvila etc, vilket tyvärr kan bli ett nödvändigt måste om man har otur, min f.d. häst fick som sagt en senskada och det var boxvila och då tappade han muskler för han stod x antal månader. Så det kan vara något att tänka på också om man tycker hästen är annorlunda efter en vila, att det kan ha kommit fram något sådant.
Självklart ska inte en normal häst tappa muskler etc av att vila men gå i hagen!

Jag tror många missar varför man ger hästen viloperioder. Många verkar tro att det är fysisk vila hästarna behöver och visst finns det de som behöver det också, men de allra flesta hästar tränas inte så hårt och det som är gemensamt för alla hästar är den mentala vilan från hantering och alla typer av krav från oss människor.

Men vadå missar? Vem säger att hästen behöver det? Hästar är väldigt olika och det finns de som inte trivs alls utan att få arbeta. Behöver hästen vila ska den vila. Men vem säger att den behöver vara "utan krav från människan"
Vilka krav? Slutar du hantera den då? Släpper du hunden och låter bli att hantera den också?

Hur kan man utgå ifrån att det är något negativt att hanteras och ridas eller jobbas på annat sätt, varierat, en timnme om dagen? Man kan dra ner eller öka krav i perioder. Men att utgå från att hästen vill slippa helt:confused:
Jag unnar hästarna vila och visst känns det mysigt att se dom sommarkvällar på betet strosa runt och bara vara hästar. MEn allvarligt talat, det gör dom ändå 90 procent av tiden:confused: Det ä´r ju för mej tanken är så mysig:cool:

Jag har haft hästar som nästan kastar sej fram om dom sett att någon tränat på volten när dom själva gått i hagen och "vilat", min nu står på parad och glittrar med ögonen när sadeln kommer fram. Hon GILLAR att jobba. Känner jag någon dag att hon inte har den där entusiasmen och viljan så blir jag orolig.

Sen är hon som sagt emellanåt ledig ändå, för det kommer av sej själv, jag reser bort, har mycket någon vecka på jobbet, hon tappar en sko, osv.

Andra inplanerade vilor tror jag inte ens hon vill ha om man skulle fråga. När dom är unghästar är det som sagt annat.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 510
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka