Låta valpen hälsa

Ainon

Trådstartare
Ni som har/har haft valp, har ni låtit valpen hälsa på folk under "promenaderna"?

Uno tycker det är jätte roligt att hälsa på folk, viftar på svansen och vill helst av allt sitta i allas knä. Idag mötte vi en liten grupp barn som frågade (:bow:) om de fick klappa honom, vilket de fick, bad de också klappa honom från cyklarna för miljöträningens skull vilket de så gärna gjorde :D

På ett sätt tänker jag att det är bra att låta människor hälsa på honom lite då och då under våra turer ut just för miljöträningens skull och jag vill ha en hund som är glad och orädd för alla sorters människor.

Men samtidigt vill jag (i framtiden när vi tränar mer seriöst, nu är han kopplad förutom där det är folktomt) kunna ha honom lös utan att han springer fram till främmande människor och hundar. Är det då en dumt att låta honom hälsa på människor nu under våra "promenader"?

Sv: Låta valpen hälsa

Sålänge det är på ditt villkor är det okej att låta den hälsa. Men inte på allt och alla. Variera med att vissa promenader att bestämma dig för att hunden inte ska få hälsa på en enda. Medan andra promenader få bli hälsa promenader om någon frågor om dom får klappa. Så hade jag gjort!

Japp! Nu har jag en stor hund som drar omkull mig när hon ser en annan människa... :D

Är valpen reserverad är det bra att hälsa mycket, är den av det sociala slaget är det bra att träna på att INTE hälsa. Se till att det sker på dina villkor, att valpen väntar på ett "varsågod" eller liknande så blir det nog bra.

Nej, jag tycker inte det är fel, men du ska bestämma vilka, inte hunden. Alla valpar är ju såna, glada, vänliga, spontana. Men som sagt, du bestämmer.

jag tycker inte heller att det är fel, men precis som dom andra säger- det ska vara på dina villkor.
Jag har tillåtit min hund att hälsa på folk, eftersom han är av den mer reserverade sorten, med resultat att han nu vill hälsa på allt och ALLA... så nu har vi det problemet istället. Vilket ju inte är så kul heller. Jag försöker införa att han aldrig får hälsa förrän jag säger varsågod. Och vi gör framsteg, tack och lov..

Jag tillhör dom som låter min valp dels hälsa på så många som det bara går och dels låter valpen vara lös i stort sätt alltid (inte i trafik förstås) fram till ca 5 månaders ålder (ungefär så länge som den är söt och valpig så folk inte blir rädda)
Varför?
Jo jag har en ras där miljö träning inkl mänisko träning är viktig.
Nu är min valp fylda 7 och nu får hon bara hälsa på folk som själv bjuder in till det, övriga ska passeras utan att hon ska fram.
Och det funkar bra utan några som helst proplem, precis som det har gjort på alla valpar jag haft under åren.

Jag låter inte min valp hälsa på folk under promenaden, även om jag givetvis gör undantag!
Jag tycker heller inte att det spelar någon roll om valpen är reserverad eller inte,
att ge en reserverad hund tillåtselse att hälsa för att den ska sluta vara blyg kan ge oönskade konsekvenser.
Dessutom så är de flesta människor som kommer på promenad och utropar "ååå, vilket söt valp, får jag hälsa?" inte speciellt hundvana.
Varpå dom kan vara ganska klumpiga i sitt sätt att hälsa :crazy:

Däremot får min hund hälsa på människor som jag vet kan hund, och som heller inte bryr sej att mina hundar är rätt studsiga :)
Och hade jag en reserverad valp skulle jag arrangera möten och låta andra utvalda människor hantera valpen under min uppsikt.

Vet inte om du svarade mig...
Nej, min valp har aldrig varit resv. mycket därför hon har precis som alla mina andra valpar fått hälsa själv från 8 veckors åldern.
Nu när hon är äldre springer hon inte lös överallt eftersom det finns hundrädda och hon är så gamal nu 7 månader så nu gäller annan träning, med lite mer alvar i.

Jag svarade till alla, inte bara till dej!
En valp som inte varit reserverad blir inte heller reserverad för att den inte får hälsa på andra, och en reserverad valp som får hälsa på allt och alla behöver inte nödvändigtvis bli "modigare" för det.
Jag har själv gjort de misstaget med en pudel som jag hade, han var väldigt försiktig mot folk så jag tänkte
"ja, men låt honom hälsa på alla så han vänjer sej"...
Varpå han istället tog på sej uppgiften att försvara mej genom att med smattrande käftar jaga bort alla som kom i närheten:crazy:

Sen vill jag inte att mina vuxna hundar ska hälsa på okända människor, därför tycker jag att det är en omväg att lära valpen att det är okej, för att senare träna bort det.
Däremot som jag skrev, låter jag många av mina bekanta hantera mina hundar.
Och många som vill hälsa på promenad böjer sej ner mot hunden med världens största leende och försöker klappa den "liiiiilla söööta vaaalpen" på huvudet, vilket många valpar inte tycker om, allra minst de reserverade/osäkra.

Vi gjord det misstaget med Atlaz också, eftersom han var extrement reserverad så tänkte vi att om han få hälsa på tillräckligt många snälla människor så släpper det..

Det sluta också med att han vaktade oss och gjorde otäcka utfall :(

Nu hade han extremt dålig psyke men endå!

Min hund kan se folk på långt avstånd och sätta av mot dem för att hälsa - ffa om personen i fråga bär oranga bygggubbekläder. :D Men det är inte tillåtet.

Han får inte hälsa på ngn utan min tillåtelse. Jag har honom lös på promenaderna och även under ridning och måste kunna vara säker på att han inte går fram till folk och hundar. Så oavsätt vad så ska han alltid få ett varsågod innan han hälsar på ngn. Nu är det tyvärr så att folk ibland hälsar på honom utan att vänta på hans "tillstånd" och vad ska han göra när en människa kommer fram - såklart han viftar på svansen och hälsar (om han vill förstås). Men jag försöker att vara konsekvent.

Jag tycker att man redan från början kan visa att det är inte tillåtet att hälsa på andra hur som helst. Men det går ofta att lära in sen också.

Vi gjord det misstaget med Atlaz också, eftersom han var extrement reserverad så tänkte vi att om han få hälsa på tillräckligt många snälla människor så släpper det..

Det sluta också med att han vaktade oss och gjorde otäcka utfall :(

Nu hade han extremt dålig psyke men endå!

Jo, de är nog lätt att man tänker så, sen blir det helt fel :crazy:
Sen, även om hunden inte är "dålig" i psyket, ser jag någon fördel med att låta den hälsa på alla.
Det blir bara en onödig sak att träna bort sedan, som förmodligen inte funnits där (åtminstone inte i samma utsträckning) om man redan från början lärt hunden att man inte hälsar på förbipasserande.

Nu har jag hundar som är av rasen "alla-som-är-på-promenad-är-ute-för-att-hälsa-på-mej-Kelpie", om jag hade låtit dom hälsa på varenda kotte hade dom förmodligen krypit ur skinnet vid åsynen av en människa :angel:;)
Dom är nog så glada i folk som det är, så för mej är det inte överhuvudtaget aktuellt att låta dom hälsa mer än måste..

Ja Zaga är likadan, hon tror att ALLT & ALLA kretsar kring henne ;)

En liten tant idag

- Men guuuuuuuuuuuuuud vilken söööööööööööt får man klappa ?

- Ja visst svarade sambon

- Tanten frågar efter en stund vilken ras det är

- Staffordshire Bullterrier, svarar min sambo uppriktigt

Tanten tar ett snabbt kliv bakåt, drar upp armarna mot skyn och säger högt

- Åhhh men då vågar jag inte klappa mer.

- Nehe då går vi väl vidare, säger en skrattande sambo

:D

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: Sesca
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 257
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 375
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 445
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V