Låta hästen stå lös i transporten?

B

**BORTTAGEN**

En fundering, bara (som även dök upp i tråden "Transportera utan mellanvägg"):
- Är det möjligt att transportera en häst helt lös i en transport, om all inredning plockas ur?
- Om "ja": Finns det några fördelar? Nackdelar?
- Om "nej": Varför inte?

Ren nyfikenhet!
 
Hej
Jag kan inte se några fördelar att ha en häst lös i transporten.
Risken för trampskador ökar ju betydligt om hästen kan trampa runt hur som helst. En annan stor risk är att hästen får för sig att vända på sig om i transporten, viktfördelningan förskuts då framåt eller bakåt vilken är helt livsfarligt. Alla transporter är konstuerade för att all vikt ska ligga på hjulen på kärran, förskuts vikten bakåt kommer det att få till följd att bilen lättar i bak, med helt andra köregenskaper till följd.
 
Jag är inte 100 % säker, men är det inte så att det är lag på att de ska vara uppbundna när de är över 6 månader, har för mig jag har läst det här tidigare...
 
Mina hästar står lösa utan mellanvägg! Men de är minishetlandsponnyer och inget släp passar dem egentligen... :D Bommen kommer alltid för högt upp. Men jag tycker att alla hästar med Mkh över shetlandsponnyns ska vara bundna.
 
Precis vad jag också funderade över! :) Hur är det med lagarna egentligen? Får man eller får man inte transportera hästen lös i transporten?
 
Om det nu är lag på att ha hästen uppbunden från de att den är 6mån så skulle jag vilja veta hur f*n binder man upp en shettis, när bommen är väldigt mycket för högt upp?? :confused:
 
Min häst har hoppat över bommen, numera åker han utan bom och det funkar bra. Skulle aldrig komma på tanken att låta en vuxen häst stå lös, dels pga ovanstånde, och om hästen vänder sig kommer vikten fel i förhållande till vad kärran är konstuerad för, kör man dessutom med en häst som börjar vända sig och det är halt ute har man tur (eller stor körskicklighet) för att det ska gå vägen.
 
Jag kör mina hästar lösa dock med mellanväggen på plats. Jag vet inte om det är olagligt men mina hästar står lösa när de tranporteras. Och det funkar hur bra som helst.

Utom lillisen förstås. Han skulle ju krypa under bommen så han står fast.
 
Har också en liten, som dock inte kan stå lös i transporten.
Skulle vända sig och trampa runt, runt, och gå under bommen.
Har löst det genom att trycka fast en 80 kg´s höbal i fronten.
Nu tar hon sig inte igenom och har tilltugg under färden. ;)
Funderar på att låta svetsaren göra lite justeringar så det passar även de små.
Men det går ju bara om man har eget släp.
Varför tillverkas inte transporter så att de passar även små hästar?
 
min häst åker helt lös utan grimma eller skydd eller nåt när han väl åker. MEN han har mellanvägg för att inte kunna trampa runt massor.... han står som ett ljus.

sitter han fast så får han panik. han har hängt sig en gång redan.. vill inte det ska hända igen,...
 
Vi har en lastbil där hästarna åker ståendes på snedden med huvudet åt vänster och den bakre delen åt höger. Framför hästarnas huvud till vänster är det en smal gång där man kan gå igenom bort till den bortersta biten där det finns plats för alla grejer, men också ifall något har hänt en häst som står långt in. Hästarna står med huvudena ut i denna "gång". Oftast så slänger vi bara över grimmskaftet in i denna gång och hästarna står stilla. Enda gången vi har varit med om något i lastbilen är när hästarna varit uppbundna.

I transporten däremot sitter dom alltid fast.
 
Du menar alltså att du tagit bort bommen men har hästen uppbunden? Den varianten har jag aldrig hört talas om förut. Låter ju smart, om det nu inte är så att bommen behlvs för att staga släpet. Bommen är ju den del som känns obehaglig, svår att få till höjden så att den dels funerar som stötdämpare i bringan och inte gör illa hästen på halsen, dels inte är så låg att hästen kan hoppa över. :confused:

Jag var lite inne på att man kunde ta bort mellanväggen och låta hästen ställa sig snett om den vill, eftersom många hästar tycks åka bättre på snedden, men då kanske transportens vikt blir fel i förhållande til bilen? :crazy:
 
Bommen har en uppgift till. Vad händer vid en kraftig inbromsning/krock, om inte bommen finns där?

LIA
 
Du har rätt, hästen far frammåt vid en krock om inte bommen är där och stoppar. Men till shetlandsponnyer finns inga bra släp, bommen kommer alldeleds för långt upp. Jag har letat länge efter ett släp anpassat för små ponnyer men inte hittat något.

Så mina minishettisar står lösa när jag kör dem. Jag kan se genom glaset att de står stilla sida vid sida med svansen vänd mot körriktningen. De står bredbent för att hålla balansen.
 
Sant, det är ju inget vidare om häSten står bunden framåt i alla fall.

En annan fråga, nån som har prövat att låta bommen vara kvar men ta bort mellanväggen och binda fast hästen mot körriktningen, men snett, t ex i en ring som man sätter fast i ena vägen en bit från bakluckan. Då skulle alltså hästen, i allfall en liten islänning, som min :bow:, få samma åkställning som i ett böckmann islandssläp. Och eftersom den sitter fast kan den inte vandra runt och förskjuta tyngdpunkten. Skulle det fungera? :idea:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 271
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp