Låta hästen stå lös i transporten?

Det är plätt lätt att fixa om man har en händig karl. Min karl gjorde nya fästen till bommen och vips hade vi ett dunderbra shettissläp. Synd bara att jag sålde det... :o :D Så nu måste han göra samma sak i det här nya släpet, men det sitter en bit in.Han måste övertalas... :banana:

Jenny
 
Jag har alltid hästen lös i transporten men med mellanväggen kvar. Det finns ingen lag på att hästen ska stå bunden i transporten. Däremot ska det finnas en bom om hästen åker i längdriktningen.
Jag har grimma med ett grimskaft på hästen. Grimskaftet har jag när jag leder hästen till transporten och när jag tar ut hästen.
 
Om hästen föredrar det så. Men tänk på att det inte får vara bakvikt på transporten, dvs att den lättar från kulan i st f att tynga ner på den.

Till Inline: Varför inte prova att lägga ett par halmbalar längst bak och längst fram? På så sätt kan schettisarna inte stå längst bak i transporten och "väga över" den, samtidigt som du har ett skydd, om du måste tvärbromsa e dyl. Samtidigt kan dom ställa sig som dom vill.

LIA
 
Vaddå stabilitet? Om du menar hur stabilt släpet går på vägen förstår jag inte vad frambommen har med den saken att göra. När min häst åker ensam har jag transporten "ren" och binder honom som i stallgången. Och det går alldeles utmärkt.
 
Du är väl islandsmänniska, du får komma och beskåda på nån av vårens tävlingar :D. När jag började köra honom bomlöst satte vi fast stabila bommar i bak för att göra mellanväggen mer stabil, på äldre släp är det ju bara grova rep, och det funkar inte alls.
 
genom att surra halmbalar framför dem som en bom och binda dem i ántingen bommen eller ringen vid sidan av bommen. Min shettis var visserligen 105 cm i mankhöjd, så han var stor shettis, men det funkade bra. Alternativt får man tillverka en lägre specialbom åt dem.

Vad gäller lös häst i transport. Har hört historier om hästar som försökt vända sig om och fastnat halvvägs, samt hästar som vänt sig om och sedan hoppat över bakluckan, när överluckan varit nedfälld... INTE att rekommendera!

/TIGERHEART
 
Bommen har en uppgift till. Vad händer vid en kraftig inbromsning/krock, om inte bommen finns där?

LIA

I det här fallet får man välja mellan pest eller kolera. Chansen att han hoppar över bommen är större än chansen att krocka. Jag är mycket väl medveten om vad som kan hända vid en krock eller avkörning, därför är säkerhetstänkandet extra viktigt när hästen står utan frambom. Jag har en automatväxlad bil för att växla mjukare, kör inte speciellt fort, i alla fall inte när det är risk för djur på vägen och sätter inte vem som helst bakom ratten.. Om det är för dåligt väglag ger jag mig inte ut alls. :smirk:
 
Min häst tappar balansen och trampar sönder sig fullständigt, oavsett hur starka skydd han än har om han åker smalt, så vi åker alltid utan mellanvägg. Då står han bra och vi har aldrig haft problem med det.
Han är 1.60 hög.

/TIGERHEART
 
Jag kör också väldigt långsamt och superförsiktigt när jag har häst i transporten, men det hjälpte mig inte sist då en sur bilist skulle "fostra mig" genom att köra om mig och ca 10 meter framför mig tvärnita! Min stackars pålle slungades rakt in i bommen och hade jäveln i bilen framför stannat hade jag flått honom levande! Tyvärr blev jag alltför skärrad för att hinna ta numret. Annars hade jag lugnt anmält fanskapet!
/TIGERHEART
 
Jag förstår dig, blir sällan arg men en sån idiot hade jag också flått levande :devil: och jag hoppas jag skulle ha sinnesnärvaro att ta bilnumret.
 
Skåpets stabilitet. I åtminstone min transport är hela konstruktionen ganska vek. Ibland visar man på TV en sekvens, när ett husvagnsekipage kör av vägen och husvagnen faller ihop som ett korthus. Ungefär så känns det utan bommen.

LIA
 
Det kanske stämmer, den dagen den sorgen. Förhoppningsvis har jag råd att byta transport i framtiden, tror att konstuktionen är bättre på nyare släp. Men det är inget jag oroar mig för, skulle man oroa sig för allt som kan hända skulle jag bli knäpp. :bump:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 271
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp