Låta hästen klia sig mot en

Sv: Låta hästen klia sig mot en

Jag låter inte min häst klia sig mot mig, men däremot kan jag klia henne. Jag börjar då och slutar på mina villkor.

Min häst får inte klia sig mot mig, jag kliar henne.
Hon visar rätt tydligt när det kliar, och hon har aldrig försökt klia sig mot mig.

Jag tycker det får vara upp till dig om du vill låta honom göra det eller inte. Det finns ju argument för båda, men om du låter hästen klia sig på dig tycker jag i alla fall att det är viktigt att han vet att det finns gränser, som du sätter.

Så om han gnuggar hårdare än vad du tycker är okej, får han sluta.

I början lät jag min häst klia sitt huvud mot mig. Men när jag sedan hörde från min tränare att det visade på att jag var i lägre rang än hästen slutade jag med att låta han göra det. Det är ju jag som är högst i rang. :)

//Erika

*kl*

Är väldigt många som påstår att lägre rangade hästar inte kliar sig mot en högre rangad häst.

Men i vår hage gör unghästen ofta det, fast det inte är någon diskution om att hon är lägst i rang och flyttar sig snabbt om dom ber henne, men det är sällan dom ber henne.

Tror inte ledarskap är något statiskt utan att ju mer säker på du blir desto större friheter kan man ge.
Egentligen som handlar det om frihet under ansvar, är dom bättre på att veta dom yttersta gränserna då behöver du inte lägre hålla en kort lina på dom.

Fast alla har ju sitt sätt, jag tycker mitt fungerar för mig och dom flesta andra som hanterar mina hästar tycker att dom är väldigt lätthanterliga.

/Camilla

*kl*

Är väldigt många som påstår att lägre rangade hästar inte kliar sig mot en högre rangad häst.

Men i vår hage gör unghästen ofta det, fast det inte är någon diskution om att hon är lägst i rang och flyttar sig snabbt om dom ber henne, men det är sällan dom ber henne.

Tror inte ledarskap är något statiskt utan att ju mer säker på du blir desto större friheter kan man ge.
Egentligen som handlar det om frihet under ansvar, är dom bättre på att veta dom yttersta gränserna då behöver du inte lägre hålla en kort lina på dom.

Fast alla har ju sitt sätt, jag tycker mitt fungerar för mig och dom flesta andra som hanterar mina hästar tycker att dom är väldigt lätthanterliga.

/Camilla

:bow::bow:

*kl*

Nej, mina hästar får inte klia sig mot mig. Men märker jag att det kliar så kliar jag tillbax. Dock får dom inte stå och gnugga huvudet mot mig, det gör ju ont när dom tar i.

Är många som skriver att deras hästar får klia sig på dom så länge de inte kliar för hårt osv. Min häst får inte klia sig på mej, jag brukar i stället klia på han om jag märker att det kliar. Jag tror på att hästar eller djur över huvud taget behöver bestämda regler, jag tror inte att de förstår att oj nu kliar jag för hårt. För som många har skrivt så kliar de sig oftast på döda föremål annars... Och varför man nu ska låta sin häst klia sig å en förstår jag inte! för mej låter det ganska självklart att hästen tillslut kmr klia för hårt, den väger ju endå typ 10 gg mer än oss... Jag ser ett tydligt exempel på min häst, när min mamma är med i stallet (inte hästvan) så ska han stå och klia sig på henne och hålla på och man ser att han inte respekterar henne. Och så gör han inte med mej även om han kan försöka ibland, men inte lyckas...

kl

Jag låter inte någon häst klia sig mot mig, det är väldigt obekämt och ibland kan det ju göra ont! Sedan känns det också att hästen inte respekterar en. Märket jag att det kliar på den så kliar jag med handen på det stället som det kliar.

Tja det beror väl på dig.. Det är ungefär som med att låta hunden sova i sängen, vill man ha hunden i sängen, fine, men man ska kunna bestämma var,när osv.. Tycker du det är ok att hästen kliar sig på dig så låt den göra det, men se till att den gör det på dina villkor.

Jag håller med om det där om att en människa inte är en häst i hagen. Hästarna är ju inte så korkade så de tror att vi är hästar, alltså är det inte häst- till- hästkommunikation som gäller fullt ut, för det klarar inte vi människor.
Om hästen kliar sig mot dig måste du kunna säga stopp när det räcker, det är du som tillåter och som avbryter.
Mina hästar får klia sig, men de måste veta att jag tillåter dem att göra det.
Jag tror inte på att man ska göra precis så som hästarna gör mot varandra, helt enkelt för att vi inte är hästar. De sänder ut en massa signaler som vi missar hela tiden, och vi ger dem signaler som vi vill att de ska lyda men som inte alls hör hemma i kommunikationen hästar emellan.
Hundar och katter talar inte samma språk men kan lära sig umgås genom att anpassa sig till varandra. Detsamma gäller oss människor när det gäller umgänget med olika djur. Vi talar inte hundspråk men vi kommunicerar med dem ändå osv osv.
nej hästar är enkla djur.. en högrangad häst och en lågrangad häst i hagen är en högrangad häst och en lågrangad i stallet, på tävlingsplatsen, i ridmanegen, på uteritten etc etc etc etc..
den högrangade hästen är ALLTID i högre rang än den lågrangade hästen oavsett var dom befinner sig..

men du menar givetvis att hästarna som har ett sådant stirkt rangsystem helt och hållet släpper på sina principer när det gäller människa som man i ena stunden kan behandla som lågrangad och i andra stunden likvärdig för att sedan betraktas som högrangad, dessutom är ju hästen så otroligt smart och duktig så att den alltid kan räkna ut när människan "leker" högrangad, likrangad eller lågrangad.. :grin:

t.ex det kliar på hästen, då är människan automatiskt lågrangad eller likrangad, även fast människan i samma sekund kanske tycker att den är högrangad för att nu ska människan ju faktiskt visa hästen på veterinärbesiktning..
hur löser det sig tror du? fattar hästen att det är så att människan är högrangad just då eller tar kliandet överhanden och hästen degraderar människan till klipinne?

hästar är vanedjur, en ledare är alltid ledare, men en god ledare är vänlig och kliar om hästen visar att det kliar, ex efter att svettigt ridpass kliar det runt tränset så människan kliar där.. då är det en god ledare som vet att det kliar och gör det bekvämt för hästen.. utan att hästen behöver degradera människan genom att använda denne som klipinne..

Min får absolut inte klia sig på mig. Det kan hon göra på frambenen.. Jag vill inte bli omkullvält efter varje ridtur...:p
Men jag kliar gärna henne med handen eller håller upp en piggborste så hon kan göra det mot den

[/QUOTE]nej hästar är enkla djur.. en högrangad häst och en lågrangad häst i hagen är en högrangad häst och en lågrangad i stallet, på tävlingsplatsen, i ridmanegen, på uteritten etc etc etc etc..
den högrangade hästen är ALLTID i högre rang än den lågrangade hästen oavsett var dom befinner sig..

men du menar givetvis att hästarna som har ett sådant stirkt rangsystem helt och hållet släpper på sina principer när det gäller människa som man i ena stunden kan behandla som lågrangad och i andra stunden likvärdig för att sedan betraktas som högrangad, dessutom är ju hästen så otroligt smart och duktig så att den alltid kan räkna ut när människan "leker" högrangad, likrangad eller lågrangad.. :grin:

t.ex det kliar på hästen, då är människan automatiskt lågrangad eller likrangad, även fast människan i samma sekund kanske tycker att den är högrangad för att nu ska människan ju faktiskt visa hästen på veterinärbesiktning..
hur löser det sig tror du? fattar hästen att det är så att människan är högrangad just då eller tar kliandet överhanden och hästen degraderar människan till klipinne?

hästar är vanedjur, en ledare är alltid ledare, men en god ledare är vänlig och kliar om hästen visar att det kliar, ex efter att svettigt ridpass kliar det runt tränset så människan kliar där.. då är det en god ledare som vet att det kliar och gör det bekvämt för hästen.. utan att hästen behöver degradera människan genom att använda denne som klipinne..[/QUOTE]

:bow::bow: Kan inte annat än att hålla med i det du skriver! Det handlar om att vara konsekvent i all sin hantering med hästar.

Senast ändrad av en moderator:

Jag anser att det bara är dominans! Jag skulle aldrig tillåta min häst att göra så.

Om du gillar att din häst kliar sig mot dig så tycker jag att den kan göra det... Jag tror inte att själva kliandet i sig har något med maktkamp att göra.
Hästar brukar putsa varandra. och om du borstar din häst när vill klia sig mot dig så kan det betyda att han/hon vill klia dig oxo...
men knuffas han/hon starkt med huvudet så att du ramlar eller flyger omkull kan det ju betyda att han/hon försöker ta lite övertag

Mina hästar får INTE klia sej på mej eller putta på mej elelr något sånt. De vet dom väldigt väl allihopa till å med lillen som bara e 6 veckor. Därimot om jag går fram till dom å kliar dom i bannan å dom sen hjälper till lite är helt okej men dom får inte komma fram till mej å klia sej som om jag e nån kli pelare.

Igentligen får den inte klia sig mot dig. Jag till låter inte att min häst kliar sig på mig, jag brukar ta en mjuk borste och klia den försiktigt. Men tycker man att det är helt okey så får man ju göra som man vill. Sen kan ju du klia hästen istället!;)
Men glöm inte att din häst måste ha respekt för dig!

*KL*
På mina villkor är det okej. Mina hästar vet precis vart gränsen går och jag kan ställa dem lösa i stallgången. sätta upp ett finger så vet de att det är fel osv så mitt ledarskap är jag inte ett dugg orolig över. De vet vad de får och inte får göra och att JAG bestämmer :)

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 087
Kropp & Själ Jag har troligen åkt på nån form av stressutslag. Det kliar så jag blir tokig, självklart mest nattetid också. Har kontaktat vården och...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 506
Senast: et_flickan
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
849
Senast: Lejd
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix