Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
*kl*
Är väldigt många som påstår att lägre rangade hästar inte kliar sig mot en högre rangad häst.
Men i vår hage gör unghästen ofta det, fast det inte är någon diskution om att hon är lägst i rang och flyttar sig snabbt om dom ber henne, men det är sällan dom ber henne.
Tror inte ledarskap är något statiskt utan att ju mer säker på du blir desto större friheter kan man ge.
Egentligen som handlar det om frihet under ansvar, är dom bättre på att veta dom yttersta gränserna då behöver du inte lägre hålla en kort lina på dom.
Fast alla har ju sitt sätt, jag tycker mitt fungerar för mig och dom flesta andra som hanterar mina hästar tycker att dom är väldigt lätthanterliga.
/Camilla
nej hästar är enkla djur.. en högrangad häst och en lågrangad häst i hagen är en högrangad häst och en lågrangad i stallet, på tävlingsplatsen, i ridmanegen, på uteritten etc etc etc etc..Jag håller med om det där om att en människa inte är en häst i hagen. Hästarna är ju inte så korkade så de tror att vi är hästar, alltså är det inte häst- till- hästkommunikation som gäller fullt ut, för det klarar inte vi människor.
Om hästen kliar sig mot dig måste du kunna säga stopp när det räcker, det är du som tillåter och som avbryter.
Mina hästar får klia sig, men de måste veta att jag tillåter dem att göra det.
Jag tror inte på att man ska göra precis så som hästarna gör mot varandra, helt enkelt för att vi inte är hästar. De sänder ut en massa signaler som vi missar hela tiden, och vi ger dem signaler som vi vill att de ska lyda men som inte alls hör hemma i kommunikationen hästar emellan.
Hundar och katter talar inte samma språk men kan lära sig umgås genom att anpassa sig till varandra. Detsamma gäller oss människor när det gäller umgänget med olika djur. Vi talar inte hundspråk men vi kommunicerar med dem ändå osv osv.